KÖNYVMELLÉKLET

Mécs Anna: Gyerekzár

Könyv

Beletelik egy kis időbe, amíg az ember rájön arra, hogy a hinni akarás nem olyan, mint a szarás: erőltetni kell és jön. A szerelem pedig nem egy matematikai feladvány, amit függvények segítségével meg lehet oldani. Mécs Anna első novelláskötete nehéz súlyként nehezedik az olvasóra, kemény helyzetek, fájó pontok, kínos és időnként gyomorforgató részletek, amelyektől legszívesebben csak hánynánk egyet. A kötet figurái meg is teszik ezt, hiszen nehéz máshogy reagálni például arra, ha a családi fészekben épp a halott rokon véres tumorjait pakolja az orvos az illető kezébe. Hányás után meg jöhet a nagy semmi, hiszen ez van, nincs mit tenni. Emberek születnek, sokszor nem egészségesen, de ha igen, később betegek lesznek és meghalnak. Vagy nem lesznek betegek, csak eleve őrültek, s önkezükkel vetnek véget életüknek. A novellákban nagyjából mindenki meghal valahogy, de valójában nem igaz, hogy nincs mit tenni. Lehet rá készülni, de ha valaki haldoklik, akkor az inkább haljon meg gyorsan, „ahogy egy csillag omlik össze”. Furcsa családi kapcsolatok, kellemetlen beszélgetések és rossz randevúk. Szívás, ha az embernek van családja, meg az is, ha nincs. Ami pedig a szerelmet illeti: egyedül sem túl jó, de ha jön egy jelölt, könnyen kéztörés lehet a vége, vagy újfent hányás. A Tinder meg megy a kukába, vagy a nagypapa, akinél arra vár az egész család, hogy végre feldobja a talpát, és felszabaduljon egy kis hely a lakásban, mert kell a szoba az újszülöttnek.
A papa azonban humoránál van, az olvasó pedig szörnyű helyzeteken nevethet, kár, hogy erre ritkán kerül sor. A huszonnégy novella elbírt volna még egy kis fekete humort, mert a szöveg elsőre drámainak tűnik, ám egyáltalán nem vészes.

Scolar, 2017, 141 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.