Könyv

Metanosztalgia

Szalay Zoltán–Parti Nagy Lajos: Azok a hatvanas, hetvenes évek

Könyv

„Nem történt az utolsó fél évszázadban olyan a magyar sajtófotóban, amiben ne lett volna benne” – mondta a 2017-ben elhunyt Szalay Zoltánról Kincses Károly fotótörténész, aki jelen kötet összeállításában is részt vett.

Szalay dolgozott a Magyar Hírlap, a Kurír, a Blikk fotórovatának vezetőjeként a 80-as 90-es években, sokáig volt fotóriporter a Tükör és az Új Tükör hetilapnál, 1958-tól harminc éven át volt a Rádió- és Televízióújság fotósa, de hosszú ideig dolgozott a Fővárosi Fotó Vállalat riporterosztályán is. Közben tanított több helyen, illetve ő volt az ötletgazdája 1983-ban az azóta is létező Magyar Sajtófotó Pályázat és Kiállításnak. Neve mégis jobbára csak a szakmai berkekben bukkant fel, ezért is örvendetes, hogy képeinek felhasználásával most egy olyan kiadvány látott napvilágot, amely a szélesebb közönséget is el tudja érni. Azt írja bevezetője végén László Ágnes, hogy az album célközönségébe beleszámították még azt a korosztályt is, amelyik „leginkább csak álhírekből értesülhet erről a korszakról”, nyilván a fiatalokra gondol, bár nem világos, hogy ők miért álhírekből értesülnek az elmúlt évtizedekről. Másfelől ha valóban a fiatalokhoz akartak szólni, akkor a címbe is foglalt nosztalgikus alaptónus nem feltétlenül számít célravezetőnek.

Szalay legnagyobb hatású sorozatai, amelyekből felbukkan itt is néhány kép, inkább az úgynevezett mélyvilág vagy rögvalóság ábrázolására törekedtek, és ennek rendje és módja szerint tiltólistára is kerültek a maguk keletkezési idejében.

Így most az is kérdéses, hogy miért éppen ezekre a képekre esett a szerkesztők választása. Ennek megválaszolására sem László Ágnes idézett elő-, sem Kincses Károly nyúlfarknyi utószava nem ad egyértelmű magyarázatot. Az utószó önmagában is kihagyott lehetőségnek tűnik, hiszen módot nyújtott volna a sajtófotózásban kevésbé otthonosan mozgó közönség számára is megírni röviden, miben áll Szalay jelentősége. Ehhez képest Kincses beérte egy zanzás és máshol már részleteiben megjelent életrajzocskával.

A címmel szemben akad a kötetben 50-es és 80-as évekbeli kép is, talán érdemes lett volna a rendszerváltás időszakának ikonikus Szalay-fotóit is bevenni a kötetbe. A keleti blokk vezetőinek találkozóján tétován egymással szemben álldogáló Ceauşescu és Kádár, a néhány évvel ezután a Dunába virágot dobó Göncz Árpád, vagy a Parlament előtt vidáman bringázó Orbán–Deutsch-duó mind olyan pillanatfelvételek, amelyek már a közös emlékezetünk részei. Kár, hogy nem volt számukra hely.

Mindezzel együtt, ami bekerült a könyvbe, az is elég erős anyag. Minden egyes képen ott van a szerző védjegye, a részletek iránti érzékenység, a mélység iránti fogékonyság, a sötét és világos tónusok mesteri kezelése. Szalay szemmagasságból nézte a dolgokat, de ha kellett, le is térdelt a témái elé. Az esendő alakokat esendő felvételekként tudta rögzíteni, nemcsak reprodukálta a témáit, de a képek minden egyes aspektusát az ábrázolásnak rendelte alá. Leghíresebb sorozatai közül több is megjelenik ebben a kötetben, látjuk a Kemencejavítókat 1968-ból, a Pusztaszabolcs és Budapest között oda-vissza utazó munkásokról szóló Ingázókat 1964-ből, vagy a Fizetésnap Miskolcon lezüllött melósait 1970-ből. Ezekből akár több kép is beleférhetett volna, de egy ilyen gazdag életmű esetében nyilván bárhogyan válogathatunk, mindig hiányozni fog valami. Az már más kérdés, mennyire volt szerencsés döntés a teljes anyagot a kissé közhelyes 8 óra munka, 8 óra nyugalom és 8 óra szórakozás mintázata szerint leosztani (illetve egy negyedik részbe azokat összegyűjteni, amelyek az előzőekbe nem fértek bele), és ezekkel a fejezetcímekkel ellátni. Hiszen volt azért néhány egyéb aspektusa a korabeli viszonyoknak, és nem biztos, hogy a kádári propaganda e keretrendszerének részben persze ironikus átvételével valóban közelebb kerülhetünk a kor lényegének megértéséhez.

Parti Nagy Lajos cím nélküli „képmelléírásai” természetesen utólag, már Szalay halála után, a könyv összeállításakor keletkeztek. Így különös módon sokszor bennük van a felvételek készítése óta eltelt idő számos felszabadító és elkeserítő momentuma is. Nem képleírások ezek, de nem is egészen függetlenek az egyes fotóktól. Van, amelyik inkább vers, van, amelyik inkább próza. Van, amelyik kommentár, van, amelyik szabad asszociáción alapuló művészi reflexió. És hát van, amelyik jobban sikerült, meg van, amelyik kevésbé, nem túl meglepő módon. Ahol valóban talál átjárót Parti Nagy a képhez, és a képen megjelenő múltbeli pillanathoz, ott váratlan kisülése lehet ennek a késleltetett közös munkának fotós és költő között. Általában a versszerűbb szövegek működnek jobban, a hagyományosabb képmagyarázó szövegek kevésbé. És van itt néhány vers, amely egészen kimagaslik a könyvből, és akár önmagában is, de persze még inkább fotópárjával, valóban valami olyat mond el a korszakról, ami másképpen nem lenne elmondható.

Parti Nagy szövegei képesek a szerkesztés esetlegességeit és a kiadói igyekezet nosztalgikus ügyetlenségeit ellensúlyozni, egyfajta metanosztalgia irányába átbillenteni a könyv anyagát. A két szerző rendhagyó közös munkája így valóban figyelemre méltó, egyedi kísérletnek nevezhető. Remélhetőleg azonban Szalay hagyatékából készül majd ennél elmélyültebb válogatás is.

Kossuth Kiadó, 2019, 144 oldal, 4990 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.