Könyv

Paul Auster (mint Paul Benjamin): Trükkös játék

  • - kg -
  • 2020. március 20.

Könyv

Ha kérdezik, Auster készséggel beismeri, fiatal volt, kellett a pénz, ezért ütötte össze néhány hét alatt ezt a detektívregényt, amely meg is jelent a keresztneveiből alkotott álnéven. A mű szárnypróbálgatás: a versírás már, a próza még nem ment, ilyenkor szokták kérdezni az irodalmi munkaközvetítőkben, hogy krimivel tetszett-e már próbálkozni. Auster a pénzen kívül mást is szeretett volna látni. Például, hogy megy-e neki a regénnyi terjedelem, és a hosszra tényleg nem lehet panaszunk. Max Klein, a New York-i zsidó magándetektív közel 300 oldalon át hekuskodik a klasszikusok modorában, vagy­is akkor sem fogy ki a szellemeskedő zsarudumából, ha épp az arcát, a kocsiját vagy a lemezgyűjteményét amortizálják mindenféle martalócok.

Paul Benjamin túl művelt fiú vagy túl első könyves ahhoz, hogy kibírja irodalmi névsorolvasás nélkül, így a Chandlertől elcsent szlenget hol Stendhal, hol Henry James neve színesíti, mint amikor Steinmannt, a jó tanulót hívják ki felelni. A magánzsarus stílgyak így is élvezhető, másnak a sokadik könyv­re jön össze az a kellemes nyelvi minőség, ami a fiatal Paulnak már elsőre megvolt. Kezdőként abban is a nagyokat követi, hogy a nyomozás nem túlságosan izgatja, és a nőket is összecsapja, de a mondatok jól csúsznak. Azért nem olyan jól, mint egy gyengébb Chandlerben, de akkor álljon itt, mert nem csak Paul szeret klasszikusokkal példálózni, mit művelt Tandori Az emeleti ablak mondatai­val. Ezt például: „Mondja meg az asszonyának, hogy ugorjon a tóba, a bányatóba vagy a banyatóba, ha oda fér be a legjobban.”

Fordította: Illés Róbert. Cartaphilus, 2019, 288 oldal, 3290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.