Könyv

Mi húz befele?

Gál Ferenc: Az élet sűrűjében

  • Herczeg Ákos
  • 2016. április 24.

Könyv

Akik ismerik Gál költészetét, minden bizonnyal sejtik, hogy az élet sűrűjébe csak erőltetett menetben juthatnak el.

A kortárs magyar líra egyik legfőbb rejtvénygyártója jottányit sem enged a 2011-es Ódák és más tagadások enigmatikus költői alapállásából, olyannyira, hogy a megjelenésében és poétikájában egyaránt kísértetiesen hasonló friss verseskönyv fülén szereplő korábbi kritikarészletek meglátásai gond nélkül alkalmazhatónak tűnnek az aktuális versvilágra. Az életmű e szokatlanul koherens szerveződése sem nyújt azonban igazán használható támpontokat a megragadhatóságnak makacsul ellenálló versmonológok olvasásában. Mégis, valahogy éppen ez az elveszett­ség­­élmény válik a legfőbb jelentésképző erővé a felismerhetetlen motívumok és a meghökkentő kijelentések sötétlő erdejében: az ember egyszerre rájön, hogy nem tehet másként, mint hogy hagyja magát elveszni benne.

Meglehet, a megfigyelések váratlan „kilengései”, a gyakran konkrét képi-retorikai alapállásból induló szintaktikai-szemantikai csavarok (vö. Visy Beatrix kritikájával a Holmiban) ebben a tovább már aligha fokozhatóan tág asszociációs mezőben sikeresen hangolják rá az olvasót is arra a „reflektált lírai szabadságeszményre”, amelyet Krusovszky Dénes Gál előző kötetével kapcsolatban említ (lásd: Kíméletlen szentimentalizmus, Magyar Narancs, 2012. március 15.). Éppen azért lehet „nagy szüksége” erre a magyar irodalomnak, mert feledteti az értelemalkotás leküzdhetetlen kényszerét, a jelek és jelenté­sek, a vers mögötti tartomány lázas keresését, ami nem hagyja érvényesülni a versolvasás alapvető intuitív természetét – vagyis hogy a líra leginkább a szavakon túl válhat valóban testi tapasztalattá. Gál Ferenc költészete ismételten felhívja a figyelmet, hogy a vers nem kíván önmagán túlmutató tartalom foglalata lenni – s innen nézve látszik talán az elmozdulás a kultikusnak nyugodtan nevezhető A kert, a város és a tenger című 1991-es első kötethez képest: ott a mainál sokkal elégikusabb hangoltság mintha a hétköznapi létezés titkának felfejtésére való törekvésből fakadna. Ennek ma már nem sok nyomát látni.

A sejtető, nem hivalkodó, revelációba tor­kolló mondatok helyébe zavart keltő képzettársítások lépnek – úgy is mondhatnánk, Gált a lét titkainak elbeszélése helyett immár jobban érdekli a titkok létezése. „Mintha betűtengeren hajóznánk” – hangzik a metareflexívként ható kijelentés, és valóban, e jó értelemben véve autokrata, a jelentésképződés megszokott gyakorlatának messzemenőkig ellenálló költészet valóságos nyelvi szaturnáliára hív, ahol az előtoluló, azonosíthatatlan figurák és bajosan kontextualizálható történések panoptikumát látva az ember jólesően feloldódhat a szavak mágiájában, és már nem igyekszik megmagyarázni, mitől van a Gál-líra védjegyének számító kinyilatkoztatásszerű mondatoknak ez a tagadhatatlan húzóereje. Hogy mi módon áll össze renddé, ami nem összerendezhető, ez a legújabb kötet egyik legnagyobb talánya, s mint ilyen, a líra legbenső kérdéseit érinti. A kilétének titkát magától értődően őrző beszélő lejegyzi, amit ebben az álomszerű, konkrétat és metaforikusat egybeoldó karneváli világban lát, aztán szépen magára hagyja a jelentések erdejébe tévedt olvasót. „Ingerküszöbükön az a mondatom is / elhal, hogy hattyúdalt majd írjanak / a korcsok, én szereplírámban / tombolok tovább.”

Az élet sűrűjében mítoszok, kulturális törmelékek, régmúlt korok és napjaink hétköznapi tárgyi világának merész vegyítése. Egy abszurdba hajló udvartartás díszletei közt járunk, ám sose tudhatjuk, hogy kísérőnk látnok vagy udvari bohóc. Lebontani, ami lebontható a megtapasztalás érzékszervi rögzítettségéről – Gál Ferenc költészete valami ilyesmire törekszik. Beavatottaknak szóló, érthetetlen beszéd, mondhatnánk, holott csak a megértés hogyanjára kérdez rá, igaz, meglehetős radikalitással. Elvárásaidat hagyd a kapuban. „Húzódj közelebb a vízköpőhöz.”

PRAE.HU, 2015, 74 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.