Könyv

Mircea Cărtărescu: Káprázat – A test

  • - siposb -
  • 2016. február 14.

Könyv

A klasszikus elbeszélés egyvilágú: térben, időben behatárolt keretekkel. Figurák sorsán keresztül a történelmet magyarázza: miért úgy cselekedtek az emberek, ahogy. Ez a klasszikus modell csak akkor működőképes, ha a magyarázott világ kulturálisan zárt. A közelmúlt Romániája, ahol egymás hegyén-hátán élni kénytelen románok, magyarok, cigányok, szászok, bolgárok, kommunisták, fasiszták és misztikusok világai versengenek egymással – nem ilyen.

Mircea Cărtărescu főműve, a Káp­rázat-trilógia ezt az egymásra torlódást ábrázolja. Az elbeszélés centruma a hatvanas évek bukaresti panelvalósága, ám a munkáscsalád ablakából látszódó világ kitágul: az elbeszélés orgiákban, titkos abortuszokban és kalandos felfedezésekben tobzódó, németalföldi tájakig, elsüllyedt szentélyekig és vészterhes kazamatákig terjeszkedő játéktereket hoz létre. A szöveg egyszerre csapongó elmélkedés, tucatnyi figurát mozgató novellafüzér, me­moár és szabadverses líra. Misztikus írásaktus terméke, ami egyszerre profanizáció és áhítat, visszaperlés és megváltás, balkáni giccs és keleti misztika, „amely nem szól semmiről, nem akar semmit és nem jelent semmit, [és amivel] áthatolhatsz a belátható sík világunkon”. Cărtărescunál minden – egy pillangó ízelt lába, egy westernpárbaj, a frissen beépített panellift és egy cirkuszi tömeghipnózis – egyformán fontos. Nincsenek csúcspontok, nem érvényesül semmiféle sűrítés. A szövegkáprázat néha már olyan mértékben hömpölyög, árad és zenél, hogy az olvasó hajlamos lesz lustán futtatni a tekintetét oldalakon át, mert nincs, amitől megtorpanna.

A trilógia második kötete a nagyszerű „Valahol Európában” sorozatban jelent meg. Az első kötet (magyarul: Vakvilág. A bal szárny, Jelenkor, 2000) mára beszerezhetetlen. A harmadik talán már készül – remélhetőleg Koszta Gabriella ehhez hasonlóan kitűnő fordításában.

Fordította: Koszta Gabriella. L’Harmattan, 2015, 496 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.