Könyv

Mircea Cărtărescu: Káprázat – A test

  • - siposb -
  • 2016. február 14.

Könyv

A klasszikus elbeszélés egyvilágú: térben, időben behatárolt keretekkel. Figurák sorsán keresztül a történelmet magyarázza: miért úgy cselekedtek az emberek, ahogy. Ez a klasszikus modell csak akkor működőképes, ha a magyarázott világ kulturálisan zárt. A közelmúlt Romániája, ahol egymás hegyén-hátán élni kénytelen románok, magyarok, cigányok, szászok, bolgárok, kommunisták, fasiszták és misztikusok világai versengenek egymással – nem ilyen.

Mircea Cărtărescu főműve, a Káp­rázat-trilógia ezt az egymásra torlódást ábrázolja. Az elbeszélés centruma a hatvanas évek bukaresti panelvalósága, ám a munkáscsalád ablakából látszódó világ kitágul: az elbeszélés orgiákban, titkos abortuszokban és kalandos felfedezésekben tobzódó, németalföldi tájakig, elsüllyedt szentélyekig és vészterhes kazamatákig terjeszkedő játéktereket hoz létre. A szöveg egyszerre csapongó elmélkedés, tucatnyi figurát mozgató novellafüzér, me­moár és szabadverses líra. Misztikus írásaktus terméke, ami egyszerre profanizáció és áhítat, visszaperlés és megváltás, balkáni giccs és keleti misztika, „amely nem szól semmiről, nem akar semmit és nem jelent semmit, [és amivel] áthatolhatsz a belátható sík világunkon”. Cărtărescunál minden – egy pillangó ízelt lába, egy westernpárbaj, a frissen beépített panellift és egy cirkuszi tömeghipnózis – egyformán fontos. Nincsenek csúcspontok, nem érvényesül semmiféle sűrítés. A szövegkáprázat néha már olyan mértékben hömpölyög, árad és zenél, hogy az olvasó hajlamos lesz lustán futtatni a tekintetét oldalakon át, mert nincs, amitől megtorpanna.

A trilógia második kötete a nagyszerű „Valahol Európában” sorozatban jelent meg. Az első kötet (magyarul: Vakvilág. A bal szárny, Jelenkor, 2000) mára beszerezhetetlen. A harmadik talán már készül – remélhetőleg Koszta Gabriella ehhez hasonlóan kitűnő fordításában.

Fordította: Koszta Gabriella. L’Harmattan, 2015, 496 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.