Könyv

Mit tettünk?

Bod Péter Ákos: Gazdaságpolitikai döntések válságos időkben. A magyar eset (2008-2010)

  • Mészáros Bálint
  • 2012. május 19.

Könyv

"Uraim, hogyhogy nem látták, hogy jön a krízis?!" - szegezte a kérdést II. Erzsébet a London School of Economics konferenciáján összegyűlt tekintélyes közgazdászoknak. Ezzel nyit a könyv, hogy a továbbiakban célja szerint bemutassa, miként születnek meg a gazdasági és politikai szereplők fontos döntései, ezek eredőjeként hogyan vágtattunk bele a globális válságba, és miért van az, hogy Magyarország még a többieknél is jobban elbarmolta a dolgokat.

Hogy miért nem tudtuk mindezt előre. Bod Péter Ákos munkája egyszerre kíván tankönyv lenni, általában a szakmai érdeklődőkhöz szólni, illetve a laikus közvéleményt "szellemi kirándulásra" kalauzolni. Mindez a témakörök sokaságával együtt igen nagy ívű vállalkozásnak tetszik, amely ilyen visszafogott terjedelemben még a meglévőnél sokkal értőbb szerkesztés esetén is kétséges kimenetelű volna.

A könyv első részében a szerző imponáló mennyiségű szakirodalom összegzésével mutatja be a vállalati és kormányzati döntéshozatal szereplőit, mechanizmusait, gyakorlatilag a teljes döntési környezetet. Az összeesküvés-elméletek kedvelőinek rossz érzéseket okozhat, de az elemzésekből világosan kitűnik: a két szektor működése már önmagában olyan bonyolult, hogy a teljes kontroll kizárt. Ráadásul a köréjük épült hálózatok (tulajdonosok, üzleti partnerek, alkalmazottak, pártok, választói csoportok, nemzetközi szerződések, független hatóságok, bírói hatalom és a többi), hovatovább a kétféle logikájú intézményrendszer összekapcsolódása már olyan struktúrát ad ki, ahol a kataklizmák előrejelzése, pláne megelőzése a folyamatosan fejlődő védelmi vonalak ellenére is lényegében kizárt. Súlyosbító tényezők a döntési rutintól való elszakadás nehézségei vagy a nyájszellem eluralkodása - legyen szó kis- vagy nagyvállalatról, kis vagy nagy országról. A mindeddig kivédhetetlen rendszerhibák olyan remek példákkal vannak illusztrálva, mint a szofisztikált belső és külső ellenőrzés dacára egyetlen kockázatkedvelő sztárbrókere által megsemmisített Barings bankház esete.

A falnak futó országok döntéseit vizsgálva a nemzetközi szervezetek (az IMF-en kívül a kevésbé ismert Londoni, illetve Párizsi Klub) funkciói is tárgyaltatnak, továbbá olyan rettenetesen hangzó fogalmak, mint a pénzügyi akcelerátor vagy az adósságdefláció kapnak közérthető levezetést. Amolyan bónuszként pedig Bod eloszlatja azt a tévhitet is, miszerint milyen jól jártak a lengyelek, hogy kérték az államadósságuk elengedését (nem kapták meg, miközben az elhúzódó tárgyalások alatt óriásit zuhant az életszínvonal, élelmiszerhiány alakult ki), míg állítólag a büszke Antall József erre nem volt hajlandó (mi éppen elkerültük 1990-ben a fizetésképtelenséget, tehát nem is ajánlotta fel senki az adósságelengedést, így viszont a rendszerváltást követő, amúgy is vészterhes években nem jött még durvább visszaesés). Külön fejezet (ez Németh András Olivér munkája) foglalkozik azzal, hogy vajon miért nem ugyanúgy érintette a válság a különböző országokat. Fájó tény, hogy az elméletek empirikus alátámasztására keresve sem lehetett volna jobb példát hozni annál a helyes kis országnál, amelyik élenjár a választási ciklusoktól függő gazdaságpolitika alkalmazásában, és egyébként feltalálta a választások utáni osztogatást is.

Majd az elmélet aprópénzre váltása helyett a válságról inkább csak kronologikus sztorizást kapunk. Mi okozta az amerikai ingatlanpiaci válságot, az hogyan fejlődött világméretű pénzügyi problémává, ez a globalizált térben miként taposta földbe a reálgazdaságot, míg végül a különböző kormányok krízisenyhítő igyekezete előállította a máig testközelből csodálható adósságválságokat. A közgazdasági összefüggések ismertetése persze korrekt mélységű, de a döntéshozatali furfangokkal csak érintőlegesen találkozunk (például az elkurvult hitelminősítők vagy a mindig csak utólag megélénkülő pénzügyi felügyeletek említésekor). Fokozottan igaz ez a magyarországi válság tárgyalására, ahol csak a Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-kormányok gazdaságpolitikai tévelygéseinek amúgy jogos felemlegetésével találkozunk, a döntések magyarázataival - ez volna a könyv témája - nem. Ekkor persze a politikai okokat is számba kellene venni, és nem lehetne úgy tenni, mintha Orbán Viktor 2010-ben született volna. A könyv egyik mellbevágó epizódja, amikor minden különösebb funkció nélkül előkerül az őszödi beszéd, az utána következő zavargások és a rendőri fellépés értékelése - ami éppen a Fidesz jobbszélének interpretációjával egyezik meg. Aligha üti helyre a szakmai egyensúlyt, hogy a jelenlegi kormányról szólva a válságadók bevezetésével, a magánnyugdíjpénztárak megszüntetésével vagy a választások utáni drasztikus adócsökkentéssel szemben a szerzőben szolid kételyek is felmerülnek.

A fentieken túl még felsorolni is nehéz, mi mindenbe kap bele a könyv. A devizahitelezés elemzése például önmagában is megállna, míg a reálgazdasági alkalmazkodásnál csak a külföldi tulajdonú magyarországi középvállalatok felszínes vizsgálata volt kéznél. Meglehetősen egyenetlen színvonalú munkáról van tehát szó, amely sokszor okos és informatív, máskor konfúz és széttartó, ráadásul néhol a megértést a legkevésbé sem segítő elfogultságtól sem mentes.

Századvég, 2011, 261 oldal, 2520 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.