poeta.doc

Most múlik hirtelen

Könyv

 

Kosztolányi Dezső:
Ha negyvenéves elmúltál…

 

Ha negyvenéves elmúltál, egy éjjel,

egyszer fölébredsz és aztán sokáig

nem bírsz aludni. Nézed a szobádat

ott a sötétben. Lassan eltünődöl

ezen-azon. Fekszel, nyitott szemekkel,

mint majd a sírban. Ez a forduló az,

mikor az életed új útra tér.

Csodálkozol, hogy föld és csillagok közt

éltél. Eszedbe jut egy semmiség is.

Babrálsz vele. Megúnod és elejted.

Olykor egy-egy zajt hallasz künn az utcán.

Minden zajról tudod, hogy mit jelent.

Még bús se vagy. Csak józan és figyelmes.

Majdnem nyugodt. Egyszerre fölsóhajtasz.

A fal felé fordulsz. Megint elalszol.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Két éve már szóba került itt Kosztolányinak ez a verse, de csak mint példa, mégpedig az olyan művekre, amelyek lassan kerülnek be a köztudatba. Borbély Szilárd 1998-ban az ÉS-nek még abban a Visszanéző című rovatában írt róla, amelyet a 20. század „kevésbé ismert” versei közül válogattak a kortársak. Kulcsár Szabó Ernő 2015-ben írt róla részletesebben – kissé múzsátlan címétől (A jelentés történése az irodalmi műalkotásban) nem szabad megijedni –, és a cikkből kiderül, hogy Halász Gábor, a Nyugat második nemzedékének tekintélyes esszéistája már 1935-ben felfedezte: egyike volt annak a hat versnek, amelyet szöveg szerint is idéz Kosztolányi Összegyűjtött költemények című kötetéről írt kritikájában.

Kulcsár Szabó számba veszi a verssel foglalkozó néhány tekintélyes irodalmár véleményét, és a kirajzolódó kép korántsem egységes. Az érett Kosztolányi című monográfia szerzője, Kiss Ferenc „fogyatkozásokat” említ a verssel kapcsolatban, amelyről Szegedy-Maszák Mihály könyvében is ez a legkonkrétabb értékállítás: „az alulfogalmazás magas művészetét képviseli”. Bárdos László ezzel szemben a Hajnali részegséggel helyezi egy polcra, természetesen Borbély is nagyra becsüli, és Kukorelly Endre is felvette az erdélyi Korunk 2002-es körkérdésére válaszolva a tíz legszebb 20. századi verset tartalmazó listájára, amelynek egyik tétele maga is külön lista: „Kosztolányi tíz verse”.

Azt hiszem, ennél a ma „kevéssé ismert”-nek már igazán nem nevezhető versnél sokkal ismeretlenebb A bús férfi panaszai „Most elbeszélem azt a hónapot” kezdetű darabja, amely nyilván saját súlyától szenved: a vers a Réz Pál-féle kiadásban több mint tíz oldal, vagyis olyan hosszú, hogy a Narancsban még prózába tördelve is megtöltene jó másfél oldalt. Hiába folttalan remekmű, ebbe a rovatba nem fér bele: úgyhogy csak azt ajánlhatom a kedves olvasóknak, tegyék le most ezt a cikket, és keressék meg a verset, vagy keressenek rá, nem fogják megbánni.

…Aki még velem maradt, vagy időközben visszatért: a két verset látszólag az égvilágon semmi sem köti össze. A Ha negyvenéves elmúltál… tizenöt sor – alig hosszabb egy szonettnél –, és annyira nem történik benne semmi, hogy még kamaradarabnak se lehetne nevezni, különösen a Most elbeszélem azt a hónapot… mozgalmas, zaklatott áradása mellett, amely szereplők, hangulatok, kellékek és kulisszák egész sorát vonultatja fel.

Ez az első látásra oly különböző két vers mégis mintha egyazon skála két szélső értéke lenne. Tandori Dezső Az erősebb lét közelében címmel nagyszerű könyvet írt az általa félhosszúnak elnevezett versekről. A típus iskolapéldája – Szép Ernő és Karinthy számos verse mellett – a Hajnali részegség. Az ilyen versekben valamiféle váratlan, nagyszabású léttapasztalat ölt alakot, amelyben minden ember osztozik, de az ereinkben áramló vérhez hasonlóan nem érzékelhetjük folyamatosan (meg is őrülnénk tőle), mert mint a mindenhol jelen lévő kozmikus sugárzás, beleolvad a világ háttérzajába.

Érthető, ha az este, az éjszaka vagy a hajnal különösen alkalmas a megtapasztalására. Ez az egzisztenciális tapasztalat egyénileg átélt, de minden emberre jellemző élmény: nem csoda, ha az ilyen versek a párbeszéd érzetét keltik („Elmondanám ezt néked, ha nem unnád”), nem filozofikusak, hanem inkább spekulálósak, és ennek megfelelően kissé csapongóak. Nem csattanóra vannak kihegyezve, a szerkezetük sohasem egyenes vonalú, de nem is szimmetrikus vagy körkörös, hanem fürtszerűen vagy még inkább – a műfaj egyik mesterének, Tolnai Ottónak a motívumát idézve – a gyömbérhez hasonlóan elágazó, és gyakran váltogatják a regisztereket, hangulatokat, témákat és távlatokat.

A Ha negyvenéves elmúltál… ilyen sűrített félhosszú vers, joggal nevezi Kiss Ferenc a Hajnali részegséggel „leginkább szomszédos”-nak. Ebben a versben is éjszaka van: először – itt megnevezetlen, ott részletesen leírt – semmiségek törnek be a vers világába, hogy annál nagyobb, egészen a csillagokig ívelő távlatokig jussunk. „Csodálkozol, hogy föld és csillagok közt éltél” – ez a Hajnali részegség tömör rezüméje is lehetne, ebben a versben azonban a lírai én nem hatódik meg, hanem olyan „józan és figyelmes”, hogy még a költő kedvenc jelzőjét, a „bús”-t is visszavonja. Egyébként, mint Szauder József már korábban észrevette, még tovább ki lehet terjeszteni a versszomszédságot: az 1918-ban megjelent Éji riadalom mintha a két vers hibridje lenne: „Hajnal, éjfél közt ocsúdva mély sötétbe fölriadtam / s az ablakból kihajolva bámultam, két óra tájt.”

A Ha negyvenéves elmúltál…-ban sajátos egyensúlyi állapot képződik meg a szemünk előtt („Ez a forduló az, mikor az életed új útra tér”), amelyben nem a hiány, az üresség hagyja a nullán állni a mérleg nyelvét, hanem mintha arról lenne szó, hogy – akár a nyugalomban lévő test esetében – az együttesen ható nem csekély erők egy pillanatra kioltanák egymást: „Még bús se vagy”. Füst Milán Magányos lovas című versében van hasonló energiák – „a néma mozgalom” – fókuszában, vagy ott a középponttól mégis inkább távolabb rajzolva, az „Arany Partok” „fanyar”, „sárga táj”-ára ért alak: „És nem vagy szomorú. Lóháton álldogálsz s tünődöl társtalan”.

Nadányi Zoltán 1921-es kiadású, Furcsa vendég című kötetében jelent meg az Éjszaka című vers, amely terjedelmesebben, több eszközzel és a hexameter szabályosabb ritmusában mesél el egy hasonló éjszakai ébredést. Nadányinál már rögtön az első mondat – „Éjjel az ágy megfordul” – a közömbös ismerősség helyett a furcsa ismeretlenség tartományába lök, ahol is a vers szereplője arra ébred, hogy hosszában megfordult az ágyon. Ekkor elkezd tapogatózni, és persze semmi sincs a helyén. „Éjszaka víg törpéi bolondoznak veled” – írja Nadányi, és ezzel chagallivá szelídíti az éppen hétköznapi voltában oly Salvador Dalí-san lidérces tapasztalatot. „Ennyire csalhat az ész tanúsága? tudás? bizonyosság?” – hangzik fel a kérdés.

Az Éjszaka meg is válaszolja, és ez a felelet ahhoz hasonlít, ami Kosztolányi versének is tartalma, csak Nadányinál ez direktebb, mert egy szellemes ötletért cserébe – a váratlan helyen lévő falat tapogatni olyan, mintha a koporsónk falába ütköznénk – készen nyújtja át a tanulságot olvasónak: „a kezed nem a kis szoba tágságába hanyatlik, / már ez a nagy, nagy, örök, feneketlen Üresség, / tartalom és cél nélküli Semmi – –”.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.