Könyv

Pár fiókba rejtett tárgy

Siri Hustvedt: Amit szerettem

  • Scheer Katalin
  • 2018. november 30.

Könyv

Eleinte minden idegesített ebben a regényben. Kik ezek a valószerűtlen emberek, akik nyomdakész esszékben és frappáns definíciókban társalognak egymással a konyhában, a lépcsőházban, de még az ágyban is, egész passzusokat idéznek fejből a Tristram Shandy…-ből, Husserllel kelnek és Heideggerrel fekszenek, sőt a fizetésüket is azért kapják, hogy a Zeitgeist periferikus jelenségein töprengjenek? És mi ez a bugyutaságig leegyszerűsítő cím: Amit szerettem?

Ennek ellenére eszembe sem jutott, hogy félredobjam a könyvet. Már-már parodisztikus agyonintellektualizáltságuk ellenére azonnal érdekelni kezdtek a figurák. A regénynek az első pillanattól kezdve aurája volt, ami azt sugallta, hogy Siri Hustvedt mégiscsak tud valamit. A szöveg a lehető leghagyományosabb módon építkezik – keretes szerkezet, középen többé-kevésbé lineáris emlékezésfolyam; a leíró jellegű, tárgyilagos mondatoknak az emlékezés kérlelhetetlen őszintesége ad súlyt –, mégsem hiányzik belőle a felforgató szándék.

Leo Hertzberg elégiája nem az eltűnt idő nyomában jár, nem az idő megragadásának nehézségeivel küzd. Az idős művészettörténész úgy készít leltárt az életéről, hogy közben tisztában van vele, hogy a saját múltunkra is csak kívülállóként tekinthetünk, memóriánk önkényes szelekciója pedig eleve megszabja az értelmezési kereteket. Hertzberg visszaemlékezése valójában erős redukció: az élet nem más, mint néhány találkozás, egy-két emblematikus esemény és pár fiókba rejtett tárgy.

„Mintha valaki más álmát néznénk, nem?” – teszi fel a kérdést a regény elején Erica, Hertzberg felesége Bill Wechsler festménye előtt állva. Az egész könyv mintha ezt az egy mondatot, ezt az egy képet bontaná ki. A festmény címe Önarckép, ám egy fiatal nőt ábrázol, aki mindössze egy férfipólót visel. Első pillantásra úgy tűnik, egyedül van, majd a jobb sarokban észreveszünk egy távolodó női lábat (mint kiderül, Lucille-é, a festő első feleségéé), és rájövünk, hogy a központi figurára (Vio­­let, a festő második felesége) árnyék vetül. Hertzberg úgy gondolja, az ő, vagyis a befogadó árnyékáról van szó, ám amikor találkozik Wechslerrel, kiderül, hogy a művész a saját árnyékát festette a képre. „…ez az árnyékokról szóló rövid párbeszéd megváltoztatta az éle­tem menetét” – állítja Leo. A két férfi – és a hozzájuk kötődő nők – élete végérvényesen összefonódik, akárcsak egy álomban. Az álmokat pedig akár úgy is értelmezhetjük, mintha minden felbukkanó alak az álmodó személy különböző aspektusait testesítené meg. Wechsler (ha beszélő névként értelmezem: a folyton változó, ösztönös alkotóenergia) és Hertzberg, a szív mérnöke, az örök értelmező, a művész „árnyéka” akár ugyanannak az embernek a két énje is lehet.

Ez az érzés csak felerősödik, amikor az egymás fölötti lakásokban élő két házaspárnak szinte egyszerre születik gyereke. A nevekkel való játék folytatódik, a két fiút Matthew-nak, illetve Marknak hívják (két evangélista, de az M&M később más összefüggésben is megjelenik a regényben), ráadásul a gyerekeket mintha elcserélték volna. Matt – Leo és Erica fia – „örökli” Bill festői tehetségét, miközben Markról szép lassan kiderül, hogy egyáltalán nem az, akinek látszik.

A komótosan építkező, Wechsler installációinak fárasztó – akár át is ugorható – leírásaival nehezített regény a 171. oldalon lép szintet: az élet a halállal tör be a regénybe. A két lábon járó esztétikai és filozófiai eszmefuttatások hirtelen gyötrődő emberekké válnak. A párhuzamos életek széttartanak. Erica elhagyja Leót, aki ettől kezdve végképp felhagy azzal, hogy saját életet éljen. A „fölötte” lakók, Bill, Violet és Mark krónikásává válik, tovább gyűjtögeti fiókjában – majd egy idő után már csak rendezgeti – egymásba fonódó életük furcsa relikviáit: megégett fánkosdobozt, bicskát, leveleket, fotókat. Nem lehet nem észrevenni a párhuzamot Leo fiókja és Bill dobozinstallációi között. Ez a fiók Leo életműve, az élete esszenciája.

Siri Hustvedt regényének tétje – és itt válik értelmezhetővé az első ránézésre olcsónak tűnő cím – végső soron a szeretet dekonstrukciója. Mit jelent szeretni valakit? A szeretet aktusában az alany vagy a tárgy hangsúlyosabb-e? Köze van-e a szeretetnek a megismeréshez, vagy csupán jelek vagyunk jelentés nélkül, és a másikról való tudás éppúgy illúzió, mint az önmegismerés? A kérdést Hustvedt ad absurdumig viszi Mark figurájában, akinek mitomániás, pszichopata jegyeket mutató torz személyisége maga a kiismerhetetlenség. A fiú nem azért alakoskodik és hazudik, hogy megtévesszen, hanem mert nem létezik számára „mihez képest”. Nincs Valóság, nincs Igazság, amihez tarthatná magát.

Mark figurája olyan, mint egy fekete lyuk: mintha a regény összes szereplője akaratlanul is feléje sodródna. Azok az emberek, akik egész életüket a létezés művészi vagy gondolati értelmezésére tették fel, a hozzá való viszonyulásukban egytől egyig kudarcot vallanak. Mark a puszta létezésével azt üzeni nekik, hogy minden törekvésük felesleges volt. „Szerintem a betegsége azért öltötte éppen azt a formát, amit, mert benne volt a levegőben, úgy terjedt, mint egy vírus…” – mondja a regény egy pontján Violet. Ha pedig Mark személyisége a Zeitgeist megnyilvánulása, akkor az afféle entellektüeleknek, mint Leo, Bill, Erica és Violet, úgy tűnik, végképp leáldozott.

Fordította Farkas Krisztina. Park Könyvkiadó, 2018, 464 oldal, 3950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.