Könyv

Akik nem tudtak elbújni

Pető Andrea: Elmondani az elmondhatatlant. A nemi erőszak Magyarországon a II. világháború alatt

  • Götz Eszter
  • 2018. november 30.

Könyv

Mély lélegzettel veszi kezébe az olvasó a kötetet, amely a második világháborúban Magyarországon elkövetett nemi erőszak történetét, okait, következményeit és máig ható kérdéseit elemzi.

Pető Andrea, a CEU professzora kíméletlenül precíz tudományos módszertannal rávilágít, hogy valójában sosem volt feltárva a téma, amiért a társadalmi-politikai tényezők mellett az érintett közösség szégyenérzetéből fakadó tagadás is okolható. A nemi erőszak kibeszélése, megítélése, általában maga a terület tudományos vizsgálata éppen az utóbbi időkben kapott egészen megdöbbentő aktualitást. A genderkutatásokat legújabban megbélyegző politikai diktátum az ilyen és ehhez hasonló történelemtisztázást is lehetetlenné teszi, hiszen a körülmények részletes feltárása híján a nemi erőszak nem a nők (és jóval kisebb arányban férfiak) teste ellen elkövetett bűn lesz, hanem vagy láthatatlanná válik, vagy – ami ugyanilyen veszélyes – teljes egészében átkerül a szociális-politikai feszültségek területére.

Arányaiban is súlyos kérdésről van szó. Kideríthetetlen, hogy 1944–1945-ben a Vörös Hadsereg katonái hány magyar nőt erőszakoltak meg, de van mód az összevetésre. Pető – noha többször is felhívja az olvasó figyelmét, hogy a téma horderejét nem a nagy számok adják – tárgyilagosan sorolja az igazolt adatokat: Romániában egyetlen hónap alatt több mint 300 ezer, Ausztriában egyedül Bécsben 70–100 ezer eset történt. Ennyiről lehet tudni, bár a téma kutatóinak az a tapasztalata, hogy az elhallgatás és a polgári jogrendszer összeomlása miatt a megerőszakolások nagyjából 5 százalékáról született bármilyen jegyzőkönyv vagy írásbeli vallomás – vagyis a számokhoz húszas szorzót kell használni. Ne legyen félreértés, a szerző a normandiai partraszállás ilyen eseteiről is letaglózó tényeket tesz hozzá a kelet-európai történésekhez, és megemlíti a közel 2 millió nemi erőszakot is, ami Németországban történt a háború utolsó hónapjaiban.

A hetven év előtti női testekbe zárt történetek feltárása ma, megváltozott szociális, politikai és kommunikációs keretek között több mint problémás. Az írott források Magyarországon igen hézagosak, a személyes emlékezet sokat kopott-változott, az orosz levéltárak erre vonatkozó gyűjteményei még mindig alig kutathatók. A hitleri német hadsereg imázsába természetesen nem fért bele a polgári lakosokkal való erőszakoskodás, a Wehrmacht ezt is „szakszerűen”, városonként létesített bordéllyal oldotta meg. A lehallgatott beszélgetésekből persze lehet tudni, és a haláltáborok lakói is jól tudták, hogy a német katonák is „szabad felhasználással” éltek mind az elfoglalt városok, mind a táborok nőivel. Nem volt ritka az olyan eset sem, amikor a haláltáborok túlélőit a felszabadítás után orosz katonák erőszakolták meg.

A nemi erőszak ténye viszonylag ritkán került be a családi emlékezetbe, pláne a vallomásirodalomba. Ahol mégis, mint Polcz Alaine visszaemlékezésében, ott kíméletlen kép rajzolódik ki az erőszaktételről, de a család reakciójáról is. Pető Andrea családi oral history kutatásokat is végzett, valamint azt is módszeresen áttekintette, milyen „járulékos” következményekkel járt a nemi erőszak: megvizsgálta a megszállás után 9 hónappal született gyermekek hirtelen megugró számarányát Budapesten (és összevetésül Bécsben), a nemi betegséget kezelő kórházak és intézmények feljegyzéseit, összegyűjtött öngyilkosságokkal vagy – nem ritkán – családi „tisztogatással” végződő esetekről szóló személyes történeteket. Kevéssé ismert tény, hogy Magyarországon éppen az 1944/45 során elkövetett nemi erőszak esetek miatt lett legális az abortusz, a szerző ennek is szentel egy fejezetet.

A könyv sokkal több, mint egy traumatikus terület módszeres feltárása. Pető célja az, hogy segítse azokat az eszközöket, amelyek láthatóvá teszik a nemi erőszakot; kutatásának fontos része a nemi erőszak nyelvi eszköztárának és az emlékezetpolitika torzulásainak vizsgálata is. Ki is mondja: amíg a nők elleni erőszak geopolitikai játszmák eszköze, amíg a „felszabadítás kontra megszállás” vitát hatalmi-ideológiai alapon tárgyalják, és az erőszaktevőt egy ellenséges hatalommal azonosítják („oroszok erőszakoltak meg magyarokat”), addig nincs mód sem a tiszta kibeszélésre, sem a tényleges mechanizmusok feltárására. Nincs kimondva, hogy egy patriarchális társadalomban a női test önmagában nem érték, a nemi erőszak mint a családon/nemzeten esett szégyen artikulálódik; ahogy az sem, hogy a háború a férfiak játéka, amiben a nők nem szerepelnek az áldozatok listáján. Ez a szemlélet pedig lehetetlenné teszi a trauma feldolgozását. Pető a nemzetközi szakirodalom mellett azt is elemzi, hogy az internetes kommunikáció, a posztok és kommentek felszínes, tömegindulatokra törekvő hangvétele hogyan gátolja a történetek átadását, a közös emlékezetben való rögzülését. Kitér arra is, hogy az újabban oroszbarát magyar külpolitika fényében hogyan torzul ismét a feltárás esélye. Nem hagy kétséget afelől, hogy a háborús nemi erőszak máig kiható terheket hordoz. A bocsánatkérés, az elmondáshoz szükséges szókincs kialakítása, a megértés társadalmi szintű kinyilvánítása nélkül az elhallgatott történetek szabadon újraértelmezhetők – vagy elhazudhatók. A távolságtartás, a tudományos objektivitás átsegíti az olvasót azon a furcsa érzésen, hogy nyílt sebben turkál, de tudja, hogy ez is a szerző meggyőződését igazolja: erről az igen érzékeny témáról még ma is alig vannak szavaink.

Jaffa Kiadó, 2018, 278 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.