KÖNYVMELLÉKLET

Pék Zoltán: Feljövök érted a város alól

  • - sepi -
  • 2015. július 4.

Könyv

A spekulatív műfajok egyik legkedveltebb elbeszéléstechnikai fogása a tájékozatlan főhős és az ugyancsak alulművelt olvasó egyidejű beavatása a miénktől eltérő másodlagos világba – a szerző kézen fog, és barátságos útikalauzként körbevezet birodalmában. Pék Zoltán nem tesz ilyen gesztusokat: a Feljövök érted a város alól magyarázkodás nélkül zakatol, a főhős sokat tud (de nem eleget), mi a helyszín ismerőssége ellenére szinte semmit, így zúzunk keresztül a posztapokaliptikus, két részre szakadt Budapesten. Az egyes szám első személyű elbeszélői hang lendülete, kamaszos flegmával odaköpött nagy megfejtései Totth Benedek Holtversenyéből lehetnek ismerősek, de a műfaji kontextus ezúttal Z-generációs pusztulat helyett lerohadt káeurópai disztópia, amit beleng a nyolcvanas évek undergroundjának dohos klub­hangulata. De Pék regényét a shiftelő főhős kívülállása és a politikum mellett a választott cselekményséma is a nyolcvanas évek kultúrájához, azon belül is a korai cyberpunkhoz köti. A gibsoni poétika nem csupán a beavatási gesztusok hiányában, de a hard-boiled krimi toposzainak hasznosításában is visszaköszön (messziről bűzlő megbízás, a háttérben gyanús paktumok és érdekszövetségek), ami ezúttal is azt szolgálja, hogy az alkalmi nyomozóból rövid úton űzött vaddá lefokozott főhősnek apropója legyen bejárni az egzotikus városteret. Ugyanakkor az elvitathatatlan zeneiséggel és megformáltsággal bíró szöveg lendülete épp az ellen dolgozik, hogy az egyértelmű kontúrokon túl is megismerhessük a széthullott Budát és Pestet, a kurta fejezetekben felbukkanó mellékkarakterek és helyszínek eltűnnek egy gyors benyomás után, olvasóként hiába időznénk velük tovább. Pék Zoltán második kötete olyan, mint egy húszperces punk­album: feszül a dögtől, de mire kapaszkodót találnánk benne, már vége. Ideje megfordítani a kazettát.

Agave, 2015, 240 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.