KÖNYVMELLÉKLET

Beszélgetések egy kézművessel

Eötvös Péter–Pedro Amaral: parlando-rubato

Könyv

Józsefi áldottság – amikor tavaly januárban, hetvenedik születésnapján a hazai és a nemzetközi zenei élet kiválóságai felköszöntötték Eötvös Pétert, ünnepi szavaik kimondatlanul is a személyiség és a pályafutás e kivételes jellegzetességét próbálták érzékeltetni.

Harmonikus lelki és művészalkat, szerencsés véletlenek és még szerencsésebbnek bizonyuló döntések sora, mindig jó ütemérzékkel elegy kísérletező kedv, zajos sikerek: Eötvös Péter mintha hét évtizeden át egyfolytában élvezte volna a burokban születettek ritka sorsát.

Könnyen ilyen érzése támadhat most annak az olvasónak is, aki kezébe veszi azt a formabontó interjúkötetet, amelyben Eötvös ifjabb pályatársa és tanítványa, a portugál Pedro Amaral kérdéseire válaszolva visszatekint – szélesen értelmezett, s persze azóta is bővülőben lévő – operai életművére. Csakhogy a 2010-es, kétnapnyi beszélgetést, majd pár évnyi folytatólagos csiszolgatást követően összeállt kötet az áldottság másik, s bizony a szerencsék sorozatánál is nagyobb adományát is elénk tárja: a válságokat és fájdalmas veszteségeket, személyes gyászokat is épen feldolgozni és meghaladni képes készséget. Az így megőrzött alkati harmónia teszi, hogy Eötvös hitelesen, egyszerre önérzetesen és önironikusan tud visszatekinteni korábbi műveire, köztük olyanokra is (mint pl. a Radames – 1975, átdolgozott változat – 1981), melyek ma már magától a szerzőtől s még inkább korunk divatjától-divatjaitól is távolabb állnak.

„A Radames egyébként arról is tanúskodik, hogy milyen arrogánsan lenézően viseltettem fiatalkoromban az operaház intézménye és társadalmi szerepe iránt: valahol a szarkazmus és a prófécia között beszélek…” – olvassuk, s ez a bölcsen porciózott, szakemberi fegyelmét és önreflexivitását mindenkor megőrző hang, párosulva Amaral felkészült és empatikus kérdéseivel-kommentárjaival, a legjobb vezetőnknek bizonyul Eötvös operai világában. S bár a magyar világnagyság a mesterség mögé rejtőzés, az álarcosság és a kézművesi ethosz szellemében alkot és nyilatkozik, válaszaiból nem csupán operaszerzői döntéseinek és választásainak sora, az egyes hangszerek vagy hangfajok iránt tanúsított előszeretete vagy épp a japán kultúra életműformáló szerepe válhat nyilvánvalóvá, illetve érthetővé számunkra, de azok a finomhuzalozású, olykor többszörösen áttételes kapcsolatok is, amelyek az egyes művek és Eötvös életének eseményei, emlékei között léteznek. Ahogy például az Angels in America (2002–2004) keletkezéstörténetének és elem­zésének közepette nemcsak Bernstein és Sondheim musicalszerzői tehetségének méltatására jut szó, de elénk idéződik Eötvös első zeneakadémiai zeneszerzéstanárának, Viski Jánosnak az alakja is. S ahogyan ugyanitt még Eötvös nagyanyjának emléke is körvonalazódik, a hegedűsökért avatottan rajongó nagymama reggeli rádiózásainak fölidézésével – értelmezve-illusztrálva a nőalakok iránti affinitás fokozottabb mértékét és jelenlétét Eötvös Péter operai életművében.

Rózsavölgyi és Társa, 2015, 320 oldal, 4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.