KÖNYVMELLÉKLET

Sarah Cohen-Scali: Max

  • Nagy Boldizsár
  • 2015. július 4.

Könyv

A Sorcières-díjat nyert ifjúsági holokausztregény nemcsak attól különleges, hogy hosszabb ideig egy szenvedélyesen antiszemita, lelkes náci csecsemő a narrátora, hanem attól is, hogy egy történelmileg máig vitatott és homályos, a gyerekirodalom korpuszából pedig teljességgel hiányzó témát dolgoz fel: azokat a disztópiákban is nehezen elmesélhető életeket, amelyek a második világháború idején életre hívott náci nevelő és átnevelő intézményekben zajlottak. Középiskolában nem sokat hallottunk róla, de a regényen keresztül a leghorrorisztikusabb részletekig megismerhetjük ezeket a fajnemesítő otthonokat, ahol az ún. Lebensborn program szellemében a fizikailag és szellemileg is tiszta árja ifjúság gyártása folyt. Itt, az SS által támogatott intézményekben születtek és nevelődtek az északi germán fajba sorolt gyerekek, egészen addig, míg ki nem utalták őket a Harmadik Birodalom valamelyik árja családjába, vagy hadba nem küldték őket. Max, aki először embrióként szólítja meg az olvasót, és aztán kilencéves koráig mesél, büszke arra, hogy egy napon született Hitlerrel, és hogy dolichokefál koponyaformájának köszönhetően a Lebensborn etalonja. Ridegen elemzi, miért szükséges legyilkolni az anatómiailag fejletlen egyedeket, és ereje teljében érzi magát, mikor a besúgásának köszönhetően több családot küldenek koncentrációs táborokba – majd látjuk kibontakozni azt is, hogyan hasonlik meg, amikor belehabarodik egy szintén árja külsejű, de zsidó fiúba.

A Max szókimondóbb, mint A csíkos pizsamás fiú, közel sem olyan érzelgős, mint A könyvtolvaj, és olyan provokatív kérdéseket feszeget, mint a Számláld meg a csillagokat: például, hogy mennyire látjuk tisztán az aktuális politikai helyzetet, és fel merjük-e emelni a szavunkat, ha a hatalom kirekesztő, gyűlöletkeltő és veszélyes ideológiával mérgezi a társadalmat.

Fordította: Tótfalusi Ágnes. Kolibri, 2015, 480 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.