Könyv

Per Petterson: Megtagadom

  • Benedek Szabolcs
  • 2015. április 27.

Könyv

A rendszerváltás hajnalán szokás volt a skandináv államokkal afféle ígéret földjeként példálózni, ahol ugyan kapitalizmus van, de nem az a durva és embertelen, imperialista változat, hanem annál ­jóval szelídebb. Azóta elborítottak bennünket a skandináv krimik, amelyek puha fedélbe és gyilkosságokba csomagolva, kertelés nélkül tudósítanak súlyos szociális feszültségekről, olyannyira, hogy az olvasóban sokszor nem a bravúros nyomozás ragad meg, hanem a bűntényen jóval túlmutató társadalmi problémák. Mostanára mintha kevesebbet beszélnénk a krimi e speciális vonulatáról – azt nem lehet kijelenteni, hogy leáldozott neki, hiszen a kriminek soha nem áldozhat le, azonban az ismétlődő klisék és figurák sok új izgalmat már nem jelentenek. Talán Per Petterson is így van ezzel, Megtagadom című regényének egyik elbeszélő-hőse legalábbis meglehetős távolságtartással szemléli a könyvesbolt kortárs irodalmi részlegében garmadával heverő bűnügyi regényeket.

A norvég írónak ez a harmadik magyarul megjelent könyve, külföldön igen lelkes kritikákat kapott. Van benne brutális apa, fanatikus anya, elszakított testvérek, érzelem nélküli szex, agresszió, munkanélküliség – szóval a krimikből ismert tömény északi realizmus, krimi nélkül. Kirakós játékként kerülnek helyre a történet elemei, az idősíkok és az elbeszélők váltakozása folya­ma­tosan ébren tartja a figyelmet, ugyanakkor a nyelv nem követi a narráció ide-oda ugrálását, emiatt a figurák és a szituációk időnként egymásba folynak, a regény pedig egyterűvé válik, akár az egyformán fehér északi táj.

Fordította Földényi Júlia. Scolar, 2015, 270 oldal, 3450 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”