Könyv

Per Petterson: Megtagadom

  • Benedek Szabolcs
  • 2015. április 27.

Könyv

A rendszerváltás hajnalán szokás volt a skandináv államokkal afféle ígéret földjeként példálózni, ahol ugyan kapitalizmus van, de nem az a durva és embertelen, imperialista változat, hanem annál ­jóval szelídebb. Azóta elborítottak bennünket a skandináv krimik, amelyek puha fedélbe és gyilkosságokba csomagolva, kertelés nélkül tudósítanak súlyos szociális feszültségekről, olyannyira, hogy az olvasóban sokszor nem a bravúros nyomozás ragad meg, hanem a bűntényen jóval túlmutató társadalmi problémák. Mostanára mintha kevesebbet beszélnénk a krimi e speciális vonulatáról – azt nem lehet kijelenteni, hogy leáldozott neki, hiszen a kriminek soha nem áldozhat le, azonban az ismétlődő klisék és figurák sok új izgalmat már nem jelentenek. Talán Per Petterson is így van ezzel, Megtagadom című regényének egyik elbeszélő-hőse legalábbis meglehetős távolságtartással szemléli a könyvesbolt kortárs irodalmi részlegében garmadával heverő bűnügyi regényeket.

A norvég írónak ez a harmadik magyarul megjelent könyve, külföldön igen lelkes kritikákat kapott. Van benne brutális apa, fanatikus anya, elszakított testvérek, érzelem nélküli szex, agresszió, munkanélküliség – szóval a krimikből ismert tömény északi realizmus, krimi nélkül. Kirakós játékként kerülnek helyre a történet elemei, az idősíkok és az elbeszélők váltakozása folya­ma­tosan ébren tartja a figyelmet, ugyanakkor a nyelv nem követi a narráció ide-oda ugrálását, emiatt a figurák és a szituációk időnként egymásba folynak, a regény pedig egyterűvé válik, akár az egyformán fehér északi táj.

Fordította Földényi Júlia. Scolar, 2015, 270 oldal, 3450 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.