Könyv

Per Petterson: Megtagadom

  • Benedek Szabolcs
  • 2015. április 27.

Könyv

A rendszerváltás hajnalán szokás volt a skandináv államokkal afféle ígéret földjeként példálózni, ahol ugyan kapitalizmus van, de nem az a durva és embertelen, imperialista változat, hanem annál ­jóval szelídebb. Azóta elborítottak bennünket a skandináv krimik, amelyek puha fedélbe és gyilkosságokba csomagolva, kertelés nélkül tudósítanak súlyos szociális feszültségekről, olyannyira, hogy az olvasóban sokszor nem a bravúros nyomozás ragad meg, hanem a bűntényen jóval túlmutató társadalmi problémák. Mostanára mintha kevesebbet beszélnénk a krimi e speciális vonulatáról – azt nem lehet kijelenteni, hogy leáldozott neki, hiszen a kriminek soha nem áldozhat le, azonban az ismétlődő klisék és figurák sok új izgalmat már nem jelentenek. Talán Per Petterson is így van ezzel, Megtagadom című regényének egyik elbeszélő-hőse legalábbis meglehetős távolságtartással szemléli a könyvesbolt kortárs irodalmi részlegében garmadával heverő bűnügyi regényeket.

A norvég írónak ez a harmadik magyarul megjelent könyve, külföldön igen lelkes kritikákat kapott. Van benne brutális apa, fanatikus anya, elszakított testvérek, érzelem nélküli szex, agresszió, munkanélküliség – szóval a krimikből ismert tömény északi realizmus, krimi nélkül. Kirakós játékként kerülnek helyre a történet elemei, az idősíkok és az elbeszélők váltakozása folya­ma­tosan ébren tartja a figyelmet, ugyanakkor a nyelv nem követi a narráció ide-oda ugrálását, emiatt a figurák és a szituációk időnként egymásba folynak, a regény pedig egyterűvé válik, akár az egyformán fehér északi táj.

Fordította Földényi Júlia. Scolar, 2015, 270 oldal, 3450 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.