Könyv

Pierre Lemaitre: Viszontlátásra odafönt

  • - banza -
  • 2015. július 25.

Könyv

Az 1951-ben született szerző friss Goncourt-díjas regénye habkönnyű szórakozás, noha a téma komor, néhány helyzet egyenesen irtóztató. Az első világháború utolsó óráiban járunk, és persze már mindenki a megúszásra játszik. Vannak, akiknek sikerül, vannak, akiknek nem. Sikerül a fellengzős szépfiúnak, Pradelle főhadnagynak, akinek bajtársai élete sem drága, hogy egy utolsónak levezényelt értelmetlen rohammal esetleg kitüntetést szerezzen. Nem sikerül a regény két másik főhősének, a Pradelle alá beosztott Albert Maillard és Édouard Péricourt közlegényeknek; előbbi már-már meghal, de utóbbi megmenti és kiássa egy földhányás alól, viszont cserébe ellövik egész alsó állkapcsát. Párizsba visszatérve Albert ápolja Édouard-t, aki fantasztikus álarcokkal leplezi hiányzó fél arcát.

Maga a cselekmény két, párhuzamosan bonyolított szélhámosságból áll, az egyik Pradelle vállalkozása a nem francia földön elesettek hazaszállítására és eltemetésére, a másik lényege a zseniálisan rajzoló Édouard emlékműterveinek kamu kivitelezése, melyeket a hősi halot­taknak emelnének. A szerzői utószóból megtudjuk, hogy az első valóban megtörtént, míg a második csak fikció.

Szellemes, groteszkül morbid regényterv, remekül megírva, fölényes lendülettel, ízesen, szagosan, bár száz oldalt nyugodtan lehetne húzni, és néha túl sok az úgynevezett francia szellemből is. A kiadói ajánlás („Dumas-történet Tolsztoj tollával”) tömény badarság. De tényleg érdemes elolvasni.

Fordította: Bognár Róbert. Park, 2015, 520 oldal, 3900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.