KÖNYVMELLÉKLET

Rainbow Rowell: Eleanor és Park

  • Nagy Boldizsár
  • 2015. január 4.

Könyv

Bárcsak akkor jelent volna meg ez a regény, amikor kamasz voltam, és imádtam nyakig mártózni a viszonzatlan szerelem pocsék versektől bugyborékoló pocsolyájában. Az Eleanor és Park nem egy átlagos geek ifjúsági románc: azoknál sokkal lassabb hömpölygésű, álmodozóbb – és erotikusabb. Eleanor, a gátlásos, vörös hajú, kerek testalkatú lány és Park, a csöndes, alacsony, mindig feketében járó félkoreai srác nagyjából a kétszázadik oldalig még csak nem is csókolózik. De az első jelenettől kezdve, amikor egymás mellé kerülnek az iskolabuszon, már beindul valami: Eleanor tarkóján kipirul a bőr, Park izmai megfeszülnek a póló alatt. A főbb történések itt, a buszon zajlanak, leginkább némán, (amikor közösen olvasnak képregényt), máskor suttogva (amikor zenéről, vagy az X-Men rejtett szexizmusáról vitatkoznak).

A sok hallgatás és visszafojtott feszültség egyébként is jellemző mindkettejük életére. Eleanor a diszfunkcionális családjáról nem akar beszélni, ahol a mostohaapa rettegésben tart öt gyereket, és veri a feleségét, miközben annyira szegények, hogy a fogkefe is luxusnak számít; Parknak pedig az apjával feszült a kapcsolata, aki nem érti, miért nem lehet a fia férfiasabb, sportosabb, keményebb – és miért élvezi annyira, ha a sminkekkel játsz­hat. Mindez a fülledt levegőjű nebraskai városban, Omahában zajlik, ráadásul a 80-as évek kellős közepén, amikor nem emelték még fel annyian a hangjukat a családon belüli erőszak és a rasszizmus ellen, vagy a testképpel és a genderrel kapcsolatos kérdések miatt. A megdöbbentő befejezés után pedig a kérdés az: vajon most a 2010-es évek egyik legfinomabb coming of age szerelmi történetét olvastuk, vagy egy szomorú, érzéki paródiát, mint amilyen főhősnőnk szerint a Rómeó és Júlia is (ami nem a szerelemről, hanem egyszerűen a kamaszkorban ébredő hormonokról szól)?

Fordította: Simonyi Ágnes. Scolar, 2014, 336 oldal, 3250 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.