Mit tesz a koronavírus a könyves szektorral?

Raktári munkán

Könyv

Bezárt könyvesboltok, elmaradt Könyvfesztivál és minden bizonnyal elmaradó Könyvhét, író-olvasó találkozók helyett Facebookon közvetített beszélgetések. Lehangoló képet mutat a könyves szektor a vírus árnyékában, és nagy kérdés, mi lesz, ha a járvány véget ér.

Történetének talán legnagyobb válságával néz szembe a hazai könyvszakma. Március közepétől már egyértelműek voltak az előjelek, a vírus terjedésével együtt a vásárlók is kezdtek elmaradozni. A kisvártatva bevezetett rövidített nyitvatartás sem könnyített a helyzeten, a hónap végétől életbe léptetett boltzár pedig az egész szektort látszik alapjaiban megrengetni.

Hogy mennyire fenyegető a helyzet, és mennyire kiszolgáltatott a könyves szféra a vírusválságot övező kormányzati intézkedéseknek (vagy azok hiányának), és hogy milyen könnyen katasztrofálissá válhat a helyzet, az abból a levélből is elég egyértelműen kiderül, amelyet Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) elnöke küldött Demeter Szilárdnak. A Petőfi Irodalmi Múzeum igazgatója, a magyar könyvszakma és irodalmi közgyűjtemények integrált fejlesztéséért felelős miniszteri biztos volna hivatott a rendeleti kormányzásra berendezkedett Orbán-kabinetet összekötni a szakmai szervezetekkel. Gál az MTI-hez is eljuttatott levelében azt kéri tőle, hogy az MKKE javaslatait közvetítse Fekete Péter kulturális államtitkár, illetve Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter felé. Az igazi cél persze az, hogy Demeter közvetlenül a miniszterelnök felé továbbítsa a kérés- és javaslatlistát. Ám hogy Demeter beáll-e a javaslatok mögé, az minimum kétséges, ahogy ezt egy szombaton megjelent interjúja is jelzi: „Az én mozgásterem annyi, hogy a gazdasági felvetéseket eljuttassam a döntéshozókhoz (…) de jelen helyzetben hadd vegyem vissza az ellenzéktől a lélegeztetőgép-matekot: ha a lélegeztetőgépek vásárlása és e között a csomag között kellene választani, gondolkodás nélkül a lélegeztetőgépre szavaznék.”

Demeter és a könyves szakma viszonya egyébként sem problémátlan, különösen, hogy a múlt év végén egy olyan könyvtörvény tervezetét mutatta be az irodalmi erőközpont vezére, amelyből egyértelműen kiderült, hogy erősebb, szinte korlátlan állami kontrollt kíván bevezetni ezen a területen is. A botrányos javaslatot végül visszavonták, de a szándék világos, ahogy az is, hogy a könyvpiac viszonylagos függetlensége továbbra is vörös posztó az orbáni kultúrpolitika számára. Korábban L. Simon László volt kulturális államtitkár is belengette – az Alexandra-cégbirodalom bukásának apropóján –, hogy állami intervencióra lenne szükség, később Orbán János Dénes vizionált „szennyirodalmat” sújtó büntetőadóról, illetve egy állami könyvterjesztő cég beindításáról. A mostani válságos körülmények közt pedig nem nehéz egy olyan alkuhelyzetet elképzelni, amelyben az állami segítségnyújtásért cserébe kénytelen lesz a könyvszakma a korábban felmerült ötletek némelyikében engedni.

Amit egyelőre biztosan látni lehet, az a bizonytalanság. A piac tekintélyes részét uraló nagy vállalatok, a Líra és a Libri online kapacitásaikat igyekeznek kihasználni és csúcsra járatni, míg a kis kiadók és a független könyvesboltok kétségbeesetten próbálják követni a példájukat. Számtalan cég online akciókkal próbálja magára felhívni a figyelmet, és az internetes műfajokat igyekeznek előtérbe állítani. Az e-könyv és a hangoskönyv ugyanakkor a piac elenyésző töredékét teszi csak ki. A print könyvek online rendelése (ami a boltzár első napjaiban látványosan megugrott) jelenti most a menekülő utat, de amíg az a kérdés, hogy az elmaradó fogalomnak a 20 vagy a 30 százalékát hozza-e vissza, addig ettől sem várható lényegi megoldás.

 

Az online vásárlás a nyerő

Dávid Anna, a Magvető Kiadó igazgatója az online kereskedés egy másik hátulütőjére is felhívta a figyelmet. „Az online vásárlások békeidőben a nagyobb kiadói és kereskedelmi csoportoknál a könyvforgalom 20 százalékát teszik ki, így a megnövekedett kereslet kielégítésére az online kereskedők nincsenek felkészülve.” Hasonló kapacitásproblémára utalhat az is, amit az egyik bezárt budapesti könyvesbolt vezetője mondott el nekünk. Az ő cégcsoportjuk a könyvesbolti munkatársakat a raktárakba rendelte be, hogy a megnövekedett online igényt így próbálják kiegyenlíteni. Nem jó jel viszont, hogy a vállalat a jobban fogyó könyveket tömegével rendeli vissza a boltokból a raktárakba. Ebből két dolog következhet. Egyfelől az, ha április közepén újranyitnak a boltok, áruhiány lesz, másfelől az, hogy az elvileg április 11-ig tartó boltzár hosszabb lesz a tervezettnél, és a cégek tartós online kereskedésre rendezkednek be. A szakember úgy véli, könnyen lehet, hogy a könyvkereskedelemben régóta érlelődő online átállás katalizátora lesz a vírusjárvány. „Az online részesedése a teljes forgalomból eddig is növekvő tendenciát mutatott – mondja –, de most fel is gyorsult, és nem fog visszaesni a járvány előtti szintre.” Ez pedig könnyen az eddig ismert könyvesbolti kereskedelmi forma visszaszorulását, a független bolthálózat eltűnését, a boltos és a vevő közti hagyományos információcsere megszűnését is elhozhatja – hamarabb, mint eddig gondoltuk.”

Azzal, hogy mind a Könyvfesztivál, mind a Könyvhét elmarad (ez utóbbit még hivatalosan nem jelentették be, de számos utalás történt már rá az MKKE részéről, és a kiadók is ezzel a számolnak), a teljes szektor éves terveit megrengették. A korábban bejelentett címlisták radikálisan átalakulnak, a bizonytalanság és a késleltetés pedig épp a kiszolgáltatottabb műfajoknak és szerzőknek a legkedvezőtlenebb. A szépirodalmi szegmensben vezető Magvető az idén például a két emblematikus antológiáját, a Szép verseket és a Körképet sem jelenteti meg, továbbá 14 új könyvet és 8 utánnyomást halaszt el. „Az is megjósolható – teszi hozzá Dávid Anna –, hogy a kis kiadók, a kevésbé ismert szerzők és a pályakezdők, valamint a kevésbé népszerű műfajok írói fognak többet veszíteni.”

De nem csak ők. Grecsó Krisztián, az egyik legismertebb és legkedveltebb kortárs magyar szerző, akinek legutóbbi kötete Magamról többet címmel pár nappal a járvány kitörése előtt jelent meg, elmondta nekünk, hogy minden tervezett programról le kellett mondania. „Március–áprilisra felépítettünk egy turnét, nyomtattunk plakátokat. Heti három-négy helyszínen léptem volna fel, minddel leszerződtünk, elkezdtük a programokat promotálni. Alapvetően a költészet napja köré épült a sorozat, így ebben a formában pótolni sem tudjuk majd. Jövőre nekifuthatnánk, de hol lesz akkor már a tavalyi hó?”

Ugyan sokszor lehet hallani, hogy Magyarországon az irodalomból nem lehet megélni, vagy csak nagyon keveseknek, ezzel együtt a szerzők egy részének érdemi bevételt nyújt az az összeg, amit a különféle irodalmi rendezvényeken, író-olvasó találkozókon szerepelve kapnak. Nagy érvágás, hogy erről most teljes egészében le kell mondani, ki tudja, mennyi ideig. „Összességében – teszi hozzá Grecsó –, ami az irodalmi működést, kapcsolattartást és egzisztenciális szempontokat illeti: padlón vagyunk.” De a szektor leállása az egész rendszert megrengeti; az írókon kívül súlyosan érinti a könyvesbolti eladókat, a szerkesztőket, a fordítókat, a könyvtárosokat, a nyomdaiparban dolgozókat is. Borítékolható, hogy sokuknak – többek között maguknak az íróknak – az elmaradt bevételeit semmilyen formában sem fogják kompenzálni.

Nem véletlen, hogy az MKKE is – a Demeterhez juttatott levél szerint – a kiadók és a terjesztők életben tartásával igyekezne támogatni a teljes szektort. Demeter ugyan még a boltzár előtt felvetett egy hevenyészett támogatási projektet, amely szerint több ezer könyvet vásárolna fel az állam, hogy azokat a könyvektől elzárt (a miniszteri biztos elképzelése szerint elsősorban vidéki, idős, illetve kisgyermekes) olvasókhoz juttassa el. A márciusi tervezetről azonban sok konkrétumot még április elején sem lehet tudni, és az sem biztos, hogy lesz ilyen akció. Demeter mindenesetre úgy nyilatkozott a napokban, hogy ő „az otthon ülős válságban olvasás-népszerűsítési lehetőséget lát”. A kincstári optimizmus adott.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."