Az első lépés – Rejtő-lexikon

  • Svébis Bence
  • 2013. február 7.

Könyv

Egy nagyszájú matróz kártyán nyer Nobel-díjat; egy másik elhagyja a kését, majd vitapartnerének hátában lel rá; a Vesztegzár a Grand Hotelben című krimi elején pedig egy titokzatos, pizsamás férfi a szekrényből lép egyenest a regénytérbe. Abszurd és groteszk keveredik Rejtő regényeiben az épp aktuális történet zsánerével. Monty Python-i magasságok és a Galaxis útikalauz mélysége egyaránt tetten érhető bennük, pedig egyiket sem ismerhette. Műveit gyakran idézzük, s még az is ismer jó pár Rejtő-jelenetet, aki életében nem vette kezébe egyetlen könyvét sem.


Az utóbbi években hazánkban is megkezdődött a korábban az értelmiség által leginkább szennyirodalomnak tartott lektűr rehabilitációja. Elsősorban a krimi műfaja és a tudományos-fantasztikus irodalom kerül homloktérbe, és kap egyre nagyobb teret a korábban csupán szerzői művekre korlátozódó irodalmi életben. Rejtő azonban – többek közt éppen e keretek miatt – a határon egyensúlyoz. Egyfelől könyveit nem műfajuk, hanem szerzőjük szerint tartjuk számon, másfelől pedig Rejtő nem a szokott értelemben vett ponyvairodalom része. Kicsit olyan ő, mint Tarantino: metalektűrt alkot. Művei nemcsak felhasználják és újrahasznosítják a műfaji szabályokat, hanem egyúttal reflektálnak is rájuk. Vaskos humora többek közt ebből is táplálkozik.

Nagy kérdés tehát, hogy hová sorolható: szépirodalom ez, vagy ponyva – s többek közt ennek megvitatásához nyújthat nagy segítséget a Rejtő-lexikon, melyben a szerző műveinek karaktereit, helyszíneit és a könyvekben található fontosabb eszközöket találjuk ábécérendben, nemegyszer idézetekkel megtámogatva az egyes magyarázatokat. S bár részletgazdag leírásokban bővelkedik a kötet, sajnos csak egy irányból használható: a szócikkek felől könnyen kiigazodunk benne, ám egy-egy konkrét regényre nem tudunk rákeresni. Talán ha fordítva volna, és a benne szereplő nagyregények szerint járják körbe az életművet, s egy tárgymutatóval nyújtanak segítséget az eligazodásban, akkor bár valamivel bővebb, de lényegesen használhatóbb könyv született volna. Továbbá – amellett, hogy hiányolom a szerző egyéb műfajú műveit, például a drámákat – meg kell jegyezni, hogy a könyv korántsem foglalkozik Rejtő összes nagyregényével, pusztán azzal a 27 legfontosabbal, melyet a szerkesztők érdemesnek tartottak egy ilyen horderejű munkába beemelni.

Hibái ellenére azonban elvitathatatlan érdeme a Rejtő-lexikonnak, hogy e kötettel megkezdődött a Rejtő-életmű feldolgozása: a kutatás első fázisa ugyanis mindig a rendszerezés. Ám akkor is gazdag élményt nyújt, ha laikus olvasóként kívánjuk használni ezt az alapos könyvet. Miként A néma revolverek városában írja Rejtő: „Olyan különös érzés volt ez, mintha vendégségben lenne lelkileg egy más ember testében.”

Szerkesztette: Farkas András, M. Nagy Judit, Tokaji Zsolt. Quattrocento, 2012, 456 oldal, 4960 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.