Az első lépés – Rejtő-lexikon

  • Svébis Bence
  • 2013. február 7.

Könyv

Egy nagyszájú matróz kártyán nyer Nobel-díjat; egy másik elhagyja a kését, majd vitapartnerének hátában lel rá; a Vesztegzár a Grand Hotelben című krimi elején pedig egy titokzatos, pizsamás férfi a szekrényből lép egyenest a regénytérbe. Abszurd és groteszk keveredik Rejtő regényeiben az épp aktuális történet zsánerével. Monty Python-i magasságok és a Galaxis útikalauz mélysége egyaránt tetten érhető bennük, pedig egyiket sem ismerhette. Műveit gyakran idézzük, s még az is ismer jó pár Rejtő-jelenetet, aki életében nem vette kezébe egyetlen könyvét sem.


Az utóbbi években hazánkban is megkezdődött a korábban az értelmiség által leginkább szennyirodalomnak tartott lektűr rehabilitációja. Elsősorban a krimi műfaja és a tudományos-fantasztikus irodalom kerül homloktérbe, és kap egyre nagyobb teret a korábban csupán szerzői művekre korlátozódó irodalmi életben. Rejtő azonban – többek közt éppen e keretek miatt – a határon egyensúlyoz. Egyfelől könyveit nem műfajuk, hanem szerzőjük szerint tartjuk számon, másfelől pedig Rejtő nem a szokott értelemben vett ponyvairodalom része. Kicsit olyan ő, mint Tarantino: metalektűrt alkot. Művei nemcsak felhasználják és újrahasznosítják a műfaji szabályokat, hanem egyúttal reflektálnak is rájuk. Vaskos humora többek közt ebből is táplálkozik.

Nagy kérdés tehát, hogy hová sorolható: szépirodalom ez, vagy ponyva – s többek közt ennek megvitatásához nyújthat nagy segítséget a Rejtő-lexikon, melyben a szerző műveinek karaktereit, helyszíneit és a könyvekben található fontosabb eszközöket találjuk ábécérendben, nemegyszer idézetekkel megtámogatva az egyes magyarázatokat. S bár részletgazdag leírásokban bővelkedik a kötet, sajnos csak egy irányból használható: a szócikkek felől könnyen kiigazodunk benne, ám egy-egy konkrét regényre nem tudunk rákeresni. Talán ha fordítva volna, és a benne szereplő nagyregények szerint járják körbe az életművet, s egy tárgymutatóval nyújtanak segítséget az eligazodásban, akkor bár valamivel bővebb, de lényegesen használhatóbb könyv született volna. Továbbá – amellett, hogy hiányolom a szerző egyéb műfajú műveit, például a drámákat – meg kell jegyezni, hogy a könyv korántsem foglalkozik Rejtő összes nagyregényével, pusztán azzal a 27 legfontosabbal, melyet a szerkesztők érdemesnek tartottak egy ilyen horderejű munkába beemelni.

Hibái ellenére azonban elvitathatatlan érdeme a Rejtő-lexikonnak, hogy e kötettel megkezdődött a Rejtő-életmű feldolgozása: a kutatás első fázisa ugyanis mindig a rendszerezés. Ám akkor is gazdag élményt nyújt, ha laikus olvasóként kívánjuk használni ezt az alapos könyvet. Miként A néma revolverek városában írja Rejtő: „Olyan különös érzés volt ez, mintha vendégségben lenne lelkileg egy más ember testében.”

Szerkesztette: Farkas András, M. Nagy Judit, Tokaji Zsolt. Quattrocento, 2012, 456 oldal, 4960 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.