Az első lépés – Rejtő-lexikon

  • Svébis Bence
  • 2013. február 7.

Könyv

Egy nagyszájú matróz kártyán nyer Nobel-díjat; egy másik elhagyja a kését, majd vitapartnerének hátában lel rá; a Vesztegzár a Grand Hotelben című krimi elején pedig egy titokzatos, pizsamás férfi a szekrényből lép egyenest a regénytérbe. Abszurd és groteszk keveredik Rejtő regényeiben az épp aktuális történet zsánerével. Monty Python-i magasságok és a Galaxis útikalauz mélysége egyaránt tetten érhető bennük, pedig egyiket sem ismerhette. Műveit gyakran idézzük, s még az is ismer jó pár Rejtő-jelenetet, aki életében nem vette kezébe egyetlen könyvét sem.


Az utóbbi években hazánkban is megkezdődött a korábban az értelmiség által leginkább szennyirodalomnak tartott lektűr rehabilitációja. Elsősorban a krimi műfaja és a tudományos-fantasztikus irodalom kerül homloktérbe, és kap egyre nagyobb teret a korábban csupán szerzői művekre korlátozódó irodalmi életben. Rejtő azonban – többek közt éppen e keretek miatt – a határon egyensúlyoz. Egyfelől könyveit nem műfajuk, hanem szerzőjük szerint tartjuk számon, másfelől pedig Rejtő nem a szokott értelemben vett ponyvairodalom része. Kicsit olyan ő, mint Tarantino: metalektűrt alkot. Művei nemcsak felhasználják és újrahasznosítják a műfaji szabályokat, hanem egyúttal reflektálnak is rájuk. Vaskos humora többek közt ebből is táplálkozik.

Nagy kérdés tehát, hogy hová sorolható: szépirodalom ez, vagy ponyva – s többek közt ennek megvitatásához nyújthat nagy segítséget a Rejtő-lexikon, melyben a szerző műveinek karaktereit, helyszíneit és a könyvekben található fontosabb eszközöket találjuk ábécérendben, nemegyszer idézetekkel megtámogatva az egyes magyarázatokat. S bár részletgazdag leírásokban bővelkedik a kötet, sajnos csak egy irányból használható: a szócikkek felől könnyen kiigazodunk benne, ám egy-egy konkrét regényre nem tudunk rákeresni. Talán ha fordítva volna, és a benne szereplő nagyregények szerint járják körbe az életművet, s egy tárgymutatóval nyújtanak segítséget az eligazodásban, akkor bár valamivel bővebb, de lényegesen használhatóbb könyv született volna. Továbbá – amellett, hogy hiányolom a szerző egyéb műfajú műveit, például a drámákat – meg kell jegyezni, hogy a könyv korántsem foglalkozik Rejtő összes nagyregényével, pusztán azzal a 27 legfontosabbal, melyet a szerkesztők érdemesnek tartottak egy ilyen horderejű munkába beemelni.

Hibái ellenére azonban elvitathatatlan érdeme a Rejtő-lexikonnak, hogy e kötettel megkezdődött a Rejtő-életmű feldolgozása: a kutatás első fázisa ugyanis mindig a rendszerezés. Ám akkor is gazdag élményt nyújt, ha laikus olvasóként kívánjuk használni ezt az alapos könyvet. Miként A néma revolverek városában írja Rejtő: „Olyan különös érzés volt ez, mintha vendégségben lenne lelkileg egy más ember testében.”

Szerkesztette: Farkas András, M. Nagy Judit, Tokaji Zsolt. Quattrocento, 2012, 456 oldal, 4960 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.