Könyv

Súgások és sikolyok - Györe Balázs ügynökkönyve

Könyv


"Négyszázötven évvel ezelőtt még tartott Kőszeg ostroma." Ezzel a mondattal indul Györe Balázs legújabb kötete. De mi köze vajon Jurisics Miklósnak meg a kőszegi várvédőknek (az évszám, 1982 kijelölésén túl) a szocializmus utolsó két évtizedében bolyongó, útkereső, szeretkező és csalódó, nagy barátságokra vágyó s végül magukra maradó fiatal értelmiségiekhez? Nem sok, mondhatnánk, és valóban, az első bekezdés után nyomát is vesztjük a derék horvát várkapitánynak. Mégis, habár belemagyarázásnak tűnhet, a könyv előrehaladtával egyre inkább az az érzése az olvasónak, hogy akárcsak Jurisics (akinek a felbukkanása nyilván önmagában is ironikus), a narrátor sem hajlandó feladni valami eleve kudarcra ítélt, kilátástalan és voltaképpen megalázó küzdelmet. Aztán egyikük se nyer, egyikük se veszít, tovább élnek, ennek minden terhével együtt.

Kötetet és könyvet említettem, mert nem akartam regényt mondani, holott a műfaji megjelölés: regény, dokumentum. A töredékes részletekből és ready made szövegekből álló konstrukció mégsem kezd el regényként működni. Lényege szerint nem áll, nem állhat össze Györe könyve a szó hagyományos értelmében regényszövetté. Mert nem arról a posztmodern közhelyről van már csak szó, hogy nincs lineáris, lekerekített és hiánytalanul végigbeszélhető narratíva, hanem arról, hogy a felidézhető emlékek törmelékeiben is csalatkoznunk kell. Ráadásul önhibánkon kívül kerülünk a létbizonytalanságok hideg pusztájába, hiszen nem egyszerűen az emlékezet működése lepleződik le, nemcsak a feledékenység áll a múlt bomlásának hátterében, hanem az az egészen új (habár nem teljesen váratlan) tapasztalat, hogy ha nem is másképp történtek a dolgok, mint amire emlékszünk, a mozgatórugók és az érzelmi indíttatások gyökeresen mások, mint gondoltuk.

Miről is van szó? Adott egy Györe Balázs nevű narrátor, aki 2010-ben, a levéltárban szembesül azzal, hogy bő harminc évvel korábban közeli barátainak tartott emberek rendszeresen jelentéseket írtak róla az államhatalom számára. Mit lehet ezzel az információval kezdeni, hogyan tudja megemészteni ezt a szerző-főszereplő, akiről sejthető, hogy ha a barátság kerül szóba, egyébként is igen szigorú a véleménye: "A barátságot nagyon komoly dolognak tartottam és tartom ma is. A barátommal, ha van, mindennap találkozom. Mindennap akarom őt látni. Ha van dolgunk egymással, ha nincs. Ha van megbeszélni valónk, ha nincs. Akkor is találkozom vele, ha már mindent megbeszéltünk. Ha csak unatkozni tudunk, akkor is. Együtt unatkozunk. A barátság nagyon unalmas és időigényes. Ülünk, hallgatunk és unatkozunk. Ez a barátság." És ez a barátság lepleződik le, erről derül ki, hogy ami elmélyült, közös unatkozás az egyiknek, az államvédelmi munka volt a másiknak - még csak abban sem lehet biztos az elbeszélő, hogy a "barátja" önakaratából találkozott vele, és nem valami tartótiszt utasítására.

Györe elkeseredett munkája valahol itt kezdődik, emlékszilánkokból, álomleírásokból, a másik fél helyében írt belső monológokból és nem utolsósorban hivatalos jelentésekből kockánként újraépítgetni valamiféle múltat, kikalapálni az emlékezet csorbáit, s az én omladozó szerkezetét mégiscsak (kvázi Jurisicsként, ugye) megvédeni a történeti realitás személyiségromboló rohamaitól. A gesztus egyik legszebb eleme s egyben a Barátaim... különös, megrendítő innovációja az, ahogyan megpróbálja domesztikálni a III/III-as dokumentumokat. Saját feljegyzései, leírásai és kommentárjai közé emeli őket, mintegy egyenrangúvá teszi ezeket a stigmatizált szövegeket. De nem épít belőlük önálló konstrukciót, elkerülve ezzel, hogy mégiscsak jelentést és jelentőséget tulajdonítson az aljas szándékból és végső soron teljesen értelmetlenül keletkezett anyagoknak. Azt sem állítja ugyanakkor, hogy ne lenne - így, utólag - döntő fontossága a maga életében annak, hogy ezek a jelentések létrejöttek róla és környezetéről. Ám ennél nem megy tovább. A Barátaim... mélyén egy, az egész korszakot leíró nagyregény is ott lapul, Györe mégsem ezt akarja felszínre hozni, sajnos és szerencsére egyszerre. Szerencsére, hiszen így a könyv nem kényszerül válaszadásra, tablófestésre, megmarad a megrendítő személyes vallomás medrében. Sajnos, hiszen az a tapasztalati anyag, ami itt megcsillan, a szélesebb olvasóközönség érdeklődésére is számot tartana, sőt, társadalmi jelentősége lenne egy olyan nagyregénynek, amely ezekről az évtizedekről ilyen nézőpontból beszél. Ezt a későbbi generációk nem vagy legalábbis nem így fogják majd megírni.

Kalligram, 2012, 192 oldal, 2500 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.