Könyv

Súgások és sikolyok - Györe Balázs ügynökkönyve

Könyv


"Négyszázötven évvel ezelőtt még tartott Kőszeg ostroma." Ezzel a mondattal indul Györe Balázs legújabb kötete. De mi köze vajon Jurisics Miklósnak meg a kőszegi várvédőknek (az évszám, 1982 kijelölésén túl) a szocializmus utolsó két évtizedében bolyongó, útkereső, szeretkező és csalódó, nagy barátságokra vágyó s végül magukra maradó fiatal értelmiségiekhez? Nem sok, mondhatnánk, és valóban, az első bekezdés után nyomát is vesztjük a derék horvát várkapitánynak. Mégis, habár belemagyarázásnak tűnhet, a könyv előrehaladtával egyre inkább az az érzése az olvasónak, hogy akárcsak Jurisics (akinek a felbukkanása nyilván önmagában is ironikus), a narrátor sem hajlandó feladni valami eleve kudarcra ítélt, kilátástalan és voltaképpen megalázó küzdelmet. Aztán egyikük se nyer, egyikük se veszít, tovább élnek, ennek minden terhével együtt.

Kötetet és könyvet említettem, mert nem akartam regényt mondani, holott a műfaji megjelölés: regény, dokumentum. A töredékes részletekből és ready made szövegekből álló konstrukció mégsem kezd el regényként működni. Lényege szerint nem áll, nem állhat össze Györe könyve a szó hagyományos értelmében regényszövetté. Mert nem arról a posztmodern közhelyről van már csak szó, hogy nincs lineáris, lekerekített és hiánytalanul végigbeszélhető narratíva, hanem arról, hogy a felidézhető emlékek törmelékeiben is csalatkoznunk kell. Ráadásul önhibánkon kívül kerülünk a létbizonytalanságok hideg pusztájába, hiszen nem egyszerűen az emlékezet működése lepleződik le, nemcsak a feledékenység áll a múlt bomlásának hátterében, hanem az az egészen új (habár nem teljesen váratlan) tapasztalat, hogy ha nem is másképp történtek a dolgok, mint amire emlékszünk, a mozgatórugók és az érzelmi indíttatások gyökeresen mások, mint gondoltuk.

Miről is van szó? Adott egy Györe Balázs nevű narrátor, aki 2010-ben, a levéltárban szembesül azzal, hogy bő harminc évvel korábban közeli barátainak tartott emberek rendszeresen jelentéseket írtak róla az államhatalom számára. Mit lehet ezzel az információval kezdeni, hogyan tudja megemészteni ezt a szerző-főszereplő, akiről sejthető, hogy ha a barátság kerül szóba, egyébként is igen szigorú a véleménye: "A barátságot nagyon komoly dolognak tartottam és tartom ma is. A barátommal, ha van, mindennap találkozom. Mindennap akarom őt látni. Ha van dolgunk egymással, ha nincs. Ha van megbeszélni valónk, ha nincs. Akkor is találkozom vele, ha már mindent megbeszéltünk. Ha csak unatkozni tudunk, akkor is. Együtt unatkozunk. A barátság nagyon unalmas és időigényes. Ülünk, hallgatunk és unatkozunk. Ez a barátság." És ez a barátság lepleződik le, erről derül ki, hogy ami elmélyült, közös unatkozás az egyiknek, az államvédelmi munka volt a másiknak - még csak abban sem lehet biztos az elbeszélő, hogy a "barátja" önakaratából találkozott vele, és nem valami tartótiszt utasítására.

Györe elkeseredett munkája valahol itt kezdődik, emlékszilánkokból, álomleírásokból, a másik fél helyében írt belső monológokból és nem utolsósorban hivatalos jelentésekből kockánként újraépítgetni valamiféle múltat, kikalapálni az emlékezet csorbáit, s az én omladozó szerkezetét mégiscsak (kvázi Jurisicsként, ugye) megvédeni a történeti realitás személyiségromboló rohamaitól. A gesztus egyik legszebb eleme s egyben a Barátaim... különös, megrendítő innovációja az, ahogyan megpróbálja domesztikálni a III/III-as dokumentumokat. Saját feljegyzései, leírásai és kommentárjai közé emeli őket, mintegy egyenrangúvá teszi ezeket a stigmatizált szövegeket. De nem épít belőlük önálló konstrukciót, elkerülve ezzel, hogy mégiscsak jelentést és jelentőséget tulajdonítson az aljas szándékból és végső soron teljesen értelmetlenül keletkezett anyagoknak. Azt sem állítja ugyanakkor, hogy ne lenne - így, utólag - döntő fontossága a maga életében annak, hogy ezek a jelentések létrejöttek róla és környezetéről. Ám ennél nem megy tovább. A Barátaim... mélyén egy, az egész korszakot leíró nagyregény is ott lapul, Györe mégsem ezt akarja felszínre hozni, sajnos és szerencsére egyszerre. Szerencsére, hiszen így a könyv nem kényszerül válaszadásra, tablófestésre, megmarad a megrendítő személyes vallomás medrében. Sajnos, hiszen az a tapasztalati anyag, ami itt megcsillan, a szélesebb olvasóközönség érdeklődésére is számot tartana, sőt, társadalmi jelentősége lenne egy olyan nagyregénynek, amely ezekről az évtizedekről ilyen nézőpontból beszél. Ezt a későbbi generációk nem vagy legalábbis nem így fogják majd megírni.

Kalligram, 2012, 192 oldal, 2500 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.