Könyv

Rhédey Gábor: Saját néző

  • - urfi -
  • 2013. május 18.

Könyv

Van abban valami lelombozó, ha a fiatal szerző első kötetének nyitóverse, e messze fénylő, megismételhetetlen pillanat, ez a minden költői pályán kiemelkedő fontosságú szöveg azt a legfőbb célt tűzi maga elé, hogy eminensen végigvigye a szakítás-bokszmeccs analógiát. Őszintén, sőt kétségbe esve kérdem: miért éri be ennyivel a szerző?

Miért nem történik még valami? A bokszmetafora kibontakozását csak az első két sor zavarja meg: "Ütközőpályán keringünk, két elem, / megfáradva a hosszas kölcsönhatásban." Ez viszont csak annyiban kapcsolódik a továbbiakhoz, hogy hasonlóan, már-már parodisztikusan banális és elcsépelt képet fejteget körülményesen.

Rhédeynél látszik, hogy olvassa mások verseit. Ami korántsem evidencia: Magyarországon nyilvánvalóan többen írnak rendszeresen verset, mint ahányan minőségi költészetet olvasnak. De ha valaki nem dilettáns, ha gondol valamit poétikáról és stílusról - és a gondolkodás nyomai Rhédeynél egyértelműen mutatkoznak -, akkor hogy a bánatos pennába bírja úgy kezdeni Szerelem (!) című műalkotását, hogy "Folyton eszembe jutsz, / pedig nem vagy valami jó ötlet." És hogy nem pirul bele a szerkesztő arca, meg az a sokat tűrő, fehér papír, amikor azt veri a nyomdagép: "Nem emlékszem, hogy szerettelek-e, / csak azt tudom, hogy hiányzol."? Azért szóra érdemes és bosszantó ez a könyv, mert közben becsúsznak egészen remek sorok, és akad néhány ígéretes vers - jellemzően azok, amelyek nem vagy csak áttételesen mozgatják az egész kötetet megbéklyózó szakítástematikát.

FISZ, 2013, 64 oldal, 1600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.