Könyv

Rhédey Gábor: Saját néző

  • - urfi -
  • 2013. május 18.

Könyv

Van abban valami lelombozó, ha a fiatal szerző első kötetének nyitóverse, e messze fénylő, megismételhetetlen pillanat, ez a minden költői pályán kiemelkedő fontosságú szöveg azt a legfőbb célt tűzi maga elé, hogy eminensen végigvigye a szakítás-bokszmeccs analógiát. Őszintén, sőt kétségbe esve kérdem: miért éri be ennyivel a szerző?

Miért nem történik még valami? A bokszmetafora kibontakozását csak az első két sor zavarja meg: "Ütközőpályán keringünk, két elem, / megfáradva a hosszas kölcsönhatásban." Ez viszont csak annyiban kapcsolódik a továbbiakhoz, hogy hasonlóan, már-már parodisztikusan banális és elcsépelt képet fejteget körülményesen.

Rhédeynél látszik, hogy olvassa mások verseit. Ami korántsem evidencia: Magyarországon nyilvánvalóan többen írnak rendszeresen verset, mint ahányan minőségi költészetet olvasnak. De ha valaki nem dilettáns, ha gondol valamit poétikáról és stílusról - és a gondolkodás nyomai Rhédeynél egyértelműen mutatkoznak -, akkor hogy a bánatos pennába bírja úgy kezdeni Szerelem (!) című műalkotását, hogy "Folyton eszembe jutsz, / pedig nem vagy valami jó ötlet." És hogy nem pirul bele a szerkesztő arca, meg az a sokat tűrő, fehér papír, amikor azt veri a nyomdagép: "Nem emlékszem, hogy szerettelek-e, / csak azt tudom, hogy hiányzol."? Azért szóra érdemes és bosszantó ez a könyv, mert közben becsúsznak egészen remek sorok, és akad néhány ígéretes vers - jellemzően azok, amelyek nem vagy csak áttételesen mozgatják az egész kötetet megbéklyózó szakítástematikát.

FISZ, 2013, 64 oldal, 1600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.