Könyv

Rhédey Gábor: Saját néző

  • - urfi -
  • 2013. május 18.

Könyv

Van abban valami lelombozó, ha a fiatal szerző első kötetének nyitóverse, e messze fénylő, megismételhetetlen pillanat, ez a minden költői pályán kiemelkedő fontosságú szöveg azt a legfőbb célt tűzi maga elé, hogy eminensen végigvigye a szakítás-bokszmeccs analógiát. Őszintén, sőt kétségbe esve kérdem: miért éri be ennyivel a szerző?

Miért nem történik még valami? A bokszmetafora kibontakozását csak az első két sor zavarja meg: "Ütközőpályán keringünk, két elem, / megfáradva a hosszas kölcsönhatásban." Ez viszont csak annyiban kapcsolódik a továbbiakhoz, hogy hasonlóan, már-már parodisztikusan banális és elcsépelt képet fejteget körülményesen.

Rhédeynél látszik, hogy olvassa mások verseit. Ami korántsem evidencia: Magyarországon nyilvánvalóan többen írnak rendszeresen verset, mint ahányan minőségi költészetet olvasnak. De ha valaki nem dilettáns, ha gondol valamit poétikáról és stílusról - és a gondolkodás nyomai Rhédeynél egyértelműen mutatkoznak -, akkor hogy a bánatos pennába bírja úgy kezdeni Szerelem (!) című műalkotását, hogy "Folyton eszembe jutsz, / pedig nem vagy valami jó ötlet." És hogy nem pirul bele a szerkesztő arca, meg az a sokat tűrő, fehér papír, amikor azt veri a nyomdagép: "Nem emlékszem, hogy szerettelek-e, / csak azt tudom, hogy hiányzol."? Azért szóra érdemes és bosszantó ez a könyv, mert közben becsúsznak egészen remek sorok, és akad néhány ígéretes vers - jellemzően azok, amelyek nem vagy csak áttételesen mozgatják az egész kötetet megbéklyózó szakítástematikát.

FISZ, 2013, 64 oldal, 1600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.