Könyv

Sirokai Mátyás: A beat tanúinak könyve

  • Fehér Renátó
  • 2013. május 18.

Könyv

Míg a Pohárutcában Sirokai egy város mítoszát építette fel, második kötetében mintha egy természeti, törzsi közösség könyvét írná meg az eredetmonda töredékeivel (I. 1.), a hétköznapokban utat mutató füveskönyvrészletekkel (II. 6.), a szent állat magasztalásával (III. 2.). Sok esetben jövendölésre, álomfejtésre, ráolvasásra emlékeztet a versek - biblikus szókincset is mozgósító - beszédmódja, mindez pedig a kötet egyik jelentős kísérletének, a szakrális költészet újragondolásának szolgál eszközéül.

A versek alapélménye leginkább panteisztikus. Hangvétele többnyire patetikus, amit - a tematikában is domináns növényzethez hasonlóan - burjánzó képi világ és mondatszerkezet is erősít, és ennek a modalitásnak a működtethetősége látszik a másik súlypontnak. Ha pedig még a metszetszerű (és szimmetrikus) ciklusépítésre is utalunk, az öt ciklusban 11-11-9-11-11 számozott prózaverssel, látható, hogy igen precíz kötet A beat tanúinak könyve.

Azonban a különböző tematikus rétegek és formai-strukturális megoldások alatt a neuralgikus pontnak tekinthető személytelenség csupán rejtőzködésként, kiismerhetetlenségként tapasztalható, és nem izgalmas és jövedelmező poétikai eszközként érvényesül. Van, ahol kalandot és folytonos szembesülést kínál a szöveg (újra)olvasása (II. 2.: "minden szobában lesznek, akik inkább álomba nevetik, minthogy a változásra tegyék képessé magukat, holott tudják, hogy az eljövők nem mártírokat csinálnak az alvókból, hanem öntőformát"; IV. 5.: "Mindenki hite, és nem érdemei szerint részesül a kegyelemben."), ám többször felmerül a gyanú, hogy takargat-e valódi mélységet a csörtető artisztikum, a tapintatlan ínyencség (II. 8.; V. 7.). Utóbbi esetekben a komolyság inkább csak teátrálisnak hat, ezek könnyen fordulhatnak önparódiába, ezért épp a Pohárutcából is ismerős önirónia hiányzik fájóan ebből a kötetből.

Libri, 2013, 72 oldal, 1490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.