Könyvsorozat

Robert Van Gulik: A kínai detektív

  • Koller Gitta
  • 2013. szeptember 29.

Könyv

A tizenhat darabból álló, nálunk az ötödik kötetnél tartó krimisorozat hőse, Di bíró a negyvenes években nyomozott először. Magyarországon két kiadónál jelentek meg történetei, például a haranggyilkosság esete az Albatrosz sorozatban, 1987-ben.

A holland orientalista író a 18. századi Di bíró-történeteket fordította angolra, és ezután írta meg saját, a 7. században - a Tang-dinasztia korában - játszódó verzióit. Di (vagy Ti, kínaiasan Di Dzsen Csie) bíró egyébként létező személy volt, igazságügyi miniszter, bölcs és sikeres nyomozó. Valódi munkássága viszont mára háttérbe szorult, s a vonatkozó filmsorozat sem róla szól már, hanem a később kreált modern nyomozóról.

Európai kollégáival ellentétben Di bíró nemhogy nem magányos, de három feleséggel bír. Nemcsak éles eszére és intuícióira támaszkodik, hanem hatalmára és befolyására is. Az események pörögnek, s akár egy éjszaka leforgása alatt pont kerülhet a szövevényes, izgalmas, hátborzongató esetek végére. Di bíró segédje a bűnös múltú, jó útra tért, minden furmányt ismerő, ügyes kezű Tao Gan; vele és még néhány, a törvényt képviselő hivatalnokkal siet fel s alá (hogyne, hiszen se telefon, se autó). Szinte látom magam előtt a koreai sorozatok hangulatában, ahogy Di hosszú köpenyében átsiet az éjjeli udvaron, mögötte kardot viselő emberek loholnak, fény szüremlik ki a rizspapír ablakokon, lakkozott oszlopokra vetül a Hold fénye, és persze erjedő szójabab illata terjeng.

Részletes, hangulatos és nem mellesleg pontos leírását kapjuk a kor Kínájának. Minden egyes eset kultúrtörténeti betekintés és izgalmas krimi egyben. Kivitelében kifejezetten megnyerő a színeiben és tervezését tekintve is visszafogott borító, mi több, a történeteket a szerző saját kezű rajzai egészítik ki.

Fordította: Upor László. Sorozatkönyvek.hu

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.