Könyv

Sándor Erzsi: Meddig jössz

Könyv

Kiszámítható szerelmi történet, amolyan színházi regény. A való élettel történő bárminemű egyezés természetesen csak a véletlen műve. Ahogyan az lenni szokott.

Kár is életrajzok, színműs évfolyamok vagy az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet adattárának előadásai között keresgélve tippelni, hogy ki kicsoda, Sándor Erzsi okosan szerkesztett, kímélet és önsajnálat nélküli elbeszélése nem attól igazi, hogy az igazságról szól.

A vidéki színház fiatal színésznője, bár már tíz éve van a pályán, minden észérv és tapasztalat ellenére beleszeret egykori tanárába, a Kossuth-díjas színész-rendezőbe, aki nyilván házas, és az is marad. Lili hülyeséget csinál, pontosan tudja, de nem érdekli.

Csak boldog akar lenni, amíg lehet.

A cselekmény remek figurák közvetítésével nyújt betekintést a kulisszák mögé a próbafolyamat részleteitől a premierig, a büfétől a takarításig. Sikereket és kudarcokat mutat fel, színészi trükköket oszt meg. S a klisés sztori a szerző megkapó stílusától végül mégis eredetivé lesz.

Ráadásul az egyes szám első személyű elbeszélő eszes, szarkasztikus, egyszerre pimasz, csípős humorú, bátor életigenlő, így minden rossz döntése ellenére is, vagy épp azok miatt klassz női példává is emelkedik.

Naiv olvasóként akár a szerzővel is azonosíthatnánk, hiszen ordít a könyvről a személyes érintettség. Egy – persze kiszámítható – érzelmi hullámvasútra váltunk jegyet, s melyik hullámvasút nem az az első kör után. Presser Gábor Csak dalok lemeze pont jó mellé.

Park Könyvkiadó, 2019, 248 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.