Könyv

Sándor Erzsi: Meddig jössz

Könyv

Kiszámítható szerelmi történet, amolyan színházi regény. A való élettel történő bárminemű egyezés természetesen csak a véletlen műve. Ahogyan az lenni szokott.

Kár is életrajzok, színműs évfolyamok vagy az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet adattárának előadásai között keresgélve tippelni, hogy ki kicsoda, Sándor Erzsi okosan szerkesztett, kímélet és önsajnálat nélküli elbeszélése nem attól igazi, hogy az igazságról szól.

A vidéki színház fiatal színésznője, bár már tíz éve van a pályán, minden észérv és tapasztalat ellenére beleszeret egykori tanárába, a Kossuth-díjas színész-rendezőbe, aki nyilván házas, és az is marad. Lili hülyeséget csinál, pontosan tudja, de nem érdekli.

Csak boldog akar lenni, amíg lehet.

A cselekmény remek figurák közvetítésével nyújt betekintést a kulisszák mögé a próbafolyamat részleteitől a premierig, a büfétől a takarításig. Sikereket és kudarcokat mutat fel, színészi trükköket oszt meg. S a klisés sztori a szerző megkapó stílusától végül mégis eredetivé lesz.

Ráadásul az egyes szám első személyű elbeszélő eszes, szarkasztikus, egyszerre pimasz, csípős humorú, bátor életigenlő, így minden rossz döntése ellenére is, vagy épp azok miatt klassz női példává is emelkedik.

Naiv olvasóként akár a szerzővel is azonosíthatnánk, hiszen ordít a könyvről a személyes érintettség. Egy – persze kiszámítható – érzelmi hullámvasútra váltunk jegyet, s melyik hullámvasút nem az az első kör után. Presser Gábor Csak dalok lemeze pont jó mellé.

Park Könyvkiadó, 2019, 248 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."