Képregény

Secret Agent X-9

  • Baski Sándor
  • 2018. március 8.

Könyv

Ha napilapban megjelenő, hárompaneles, utolsó oldalas képregénycsík, akkor Garfield vagy Kázmér és Huba, esetleg Dilbert. A strip ma már az önállóan fogyasztandó, egyetlen verbális vagy vizuális poénra kihegyezett képes adoma szinonimája, de nem volt ez mindig így. A nyomtatott sajtó hőskorában egészen nagy ívű, folytatásos történetek elmesélésére is vállalkoztak a képregényes műfaj pionírjai, a rekeszizmok helyett pedig inkább a közönség fantáziáját akarták megdolgozni.

Az egyik leghosszabb, mifelénk szinte teljesen ismeretlen széria az 1934-től 1996-ig futó Secret Agent
X-9
volt, amely a legendás noirszerző, Dashiell Hammett és a Flash Gordont megalkotó Alex Raymond kollaborációjaként született meg. Az akkor még névtelen címszereplő a Hammett-regényekből ismert éles eszű és keményöklű detektívek ügynökverziójaként üldözte a bűnt, és bár a figura eredendő macsósága a következő 62 évben semmit sem kopott, az egymást váltó alkotók mindig hozzáigazították a korszellemhez.

A hetvenes években már nevet (Phil Corrigan), feleséget és állandó nemeziseket is kapott az FBI helyett egy meg nem nevezett titkosügynökség kötelékében tevékenykedő főhős. A három, magyarul most megjelent történet is ebben az időszakban íródott, és ez meg is látszik rajtuk. Mintha James Bond amerikai kollégájának kalandjait olvasnánk: a világuralomra törő főgonoszok itt is nevetségesen túlbonyolított terveket szőnek, a hősünket behálózni kívánó nők naivak és alulöltözöttek, a végső összecsapás helyszíne pedig mindig egy titkos sziget vagy egy világtól elzárt síparadicsom. Az eredeti képcsíkok formáját megőrző, A5-ös méretű kötet kétségtelen előnye, hogy műfajparódiaként és képregénytörténeti kuriózumként egyaránt fogyasztható.

Fordította: Bayer Antal. Nero Blanco Comix, 2017, 120 oldal, 2000 Ft

 

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.