Könyv

Sehová sem illenek

Gerőcs Péter: Árvaképek

  • Svébis Bence
  • 2019. június 30.

Könyv

Úgy indul ez az egész, hogy az orrunk alá van dörgölve: úgyis elfelejted!

A regény nyitányát („Tamást, ahogy a regények kezdőmondatát, idővel mégiscsak elfelejtették.”) Bazsányi Sándor már jócskán szétkapta az ÉS-ben (Minden regény így kezdődik, 2018/46.), de talán nem is az a fontos, hogy felejtünk-e vagy sem, hanem hogy érdemes-e emlékezni.

Két elbeszéléskötet, egy publicisztikagyűjtemény és három regény után végre azt éreztem: a főszereplő, Szemere Tamás vérbeli Gerőcs-alak. Van, lett ilyen, és ez nagyon jó. Kialakult egy konzisztens szerzői világ, melynek középpontjában valamilyen személyiségzavarral küzdő szereplő áll. Ha így nézzük, akár egyfajta trilógiának is tekinthetjük az eddigi három regényt: A betegség házában egy mizantróp elbeszélő szemszögéből követhetjük az eseményeket, a Győztesek köztársaságában számtalan hang idéz fel egy cezaromániás színházcsinálót, jelen mű pedig E/3-ban mesél egy kényszeres fotográfusról. Mondom, ha így, a főszereplők felől nézzük. Ha azonban az Árvaképek szerkezetét vizsgálom, az közelebb áll Gerőcs legutóbbi könyve, az Ítélet legyen! világához.

A történet maga ugyanis nagyjából a könyv egynegyedét teszi ki, a valódi mozgalmasság nem az eseményekben, hanem a párbeszédekben van. Gerőcs azért teremt és mozgat karaktereket, hogy interakcióba hozza és különféle vitákba keverje őket. Megkapja itt a magáét az irodalom, a színház, a gasztronómia, a párkapcsolat, a család, nagyobbrészt természetesen a fotográfia, de még a temetési szertartás is. Mindezzel nem is volna gond, ha nem regényt olvasnánk. Az Árvaképek azonban jócskán becsapja az olvasót, hisz’ nagyrészt nem regény, hanem publicisztika. Akárcsak az Ítélet legyen!: vélemények, elemzések, röpke gondolatmenetek egymásutánja.

Ráadásul a Gerőcs-figurák közül Tamástól kerülünk a legtávolabb, s így nehéz átélni a tragédiáját. Már maga az elbeszélői hang is erősen távolságtartó, ám erre rákerül még egy réteg: Szemere Tamás kívülálló, elemző viselkedése. Mindent értelmezni próbál mind saját, mind mások viselkedésében, miközben úgy sodorják magukkal az események, mint monszun a közlekedési táblát. Pedig lehetne érte izgulni, sajnálni, sőt, akár megvetni őt, csak nincs rá igazán érzelmi alkalom. Döntései, vergődései, lelki nyomora annyira agyon van magyarázva, hogy már nem érezzük, csak értjük. Azt hiszem, Gerőcs ezúttal túltolta az egyik legfontosabb szerzői jegyét: mindenre rákérdez és mindent megkérdőjelez.

Vagy az is lehet, hogy nem ebbe a történetbe kellett volna beágyazni ezeket az eszmefuttatásokat. Szemere Tamás története és beszélgetései nem állnak össze: a bátran behozott misztikum, a boszorkányszombat és az átok nem kompatibilis a fényképezőgép mechanikájáról szóló fejtegetéssel, ahogy az időről és az időtlenségről folytatott hosszú és vissza-visszatérő vitákkal sem. Olyan ez a rengeteg gondolatfolyam, mint Szemere Tamás „árvaképek” feliratú dobozában a fotók: valójában sehová sem illenek, hát jobb híján itt talált nekik helyet.

Kalligram, 2018, 280 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.