Könyv

Sehová sem illenek

Gerőcs Péter: Árvaképek

  • Svébis Bence
  • 2019. június 30.

Könyv

Úgy indul ez az egész, hogy az orrunk alá van dörgölve: úgyis elfelejted!

A regény nyitányát („Tamást, ahogy a regények kezdőmondatát, idővel mégiscsak elfelejtették.”) Bazsányi Sándor már jócskán szétkapta az ÉS-ben (Minden regény így kezdődik, 2018/46.), de talán nem is az a fontos, hogy felejtünk-e vagy sem, hanem hogy érdemes-e emlékezni.

Két elbeszéléskötet, egy publicisztikagyűjtemény és három regény után végre azt éreztem: a főszereplő, Szemere Tamás vérbeli Gerőcs-alak. Van, lett ilyen, és ez nagyon jó. Kialakult egy konzisztens szerzői világ, melynek középpontjában valamilyen személyiségzavarral küzdő szereplő áll. Ha így nézzük, akár egyfajta trilógiának is tekinthetjük az eddigi három regényt: A betegség házában egy mizantróp elbeszélő szemszögéből követhetjük az eseményeket, a Győztesek köztársaságában számtalan hang idéz fel egy cezaromániás színházcsinálót, jelen mű pedig E/3-ban mesél egy kényszeres fotográfusról. Mondom, ha így, a főszereplők felől nézzük. Ha azonban az Árvaképek szerkezetét vizsgálom, az közelebb áll Gerőcs legutóbbi könyve, az Ítélet legyen! világához.

A történet maga ugyanis nagyjából a könyv egynegyedét teszi ki, a valódi mozgalmasság nem az eseményekben, hanem a párbeszédekben van. Gerőcs azért teremt és mozgat karaktereket, hogy interakcióba hozza és különféle vitákba keverje őket. Megkapja itt a magáét az irodalom, a színház, a gasztronómia, a párkapcsolat, a család, nagyobbrészt természetesen a fotográfia, de még a temetési szertartás is. Mindezzel nem is volna gond, ha nem regényt olvasnánk. Az Árvaképek azonban jócskán becsapja az olvasót, hisz’ nagyrészt nem regény, hanem publicisztika. Akárcsak az Ítélet legyen!: vélemények, elemzések, röpke gondolatmenetek egymásutánja.

Ráadásul a Gerőcs-figurák közül Tamástól kerülünk a legtávolabb, s így nehéz átélni a tragédiáját. Már maga az elbeszélői hang is erősen távolságtartó, ám erre rákerül még egy réteg: Szemere Tamás kívülálló, elemző viselkedése. Mindent értelmezni próbál mind saját, mind mások viselkedésében, miközben úgy sodorják magukkal az események, mint monszun a közlekedési táblát. Pedig lehetne érte izgulni, sajnálni, sőt, akár megvetni őt, csak nincs rá igazán érzelmi alkalom. Döntései, vergődései, lelki nyomora annyira agyon van magyarázva, hogy már nem érezzük, csak értjük. Azt hiszem, Gerőcs ezúttal túltolta az egyik legfontosabb szerzői jegyét: mindenre rákérdez és mindent megkérdőjelez.

Vagy az is lehet, hogy nem ebbe a történetbe kellett volna beágyazni ezeket az eszmefuttatásokat. Szemere Tamás története és beszélgetései nem állnak össze: a bátran behozott misztikum, a boszorkányszombat és az átok nem kompatibilis a fényképezőgép mechanikájáról szóló fejtegetéssel, ahogy az időről és az időtlenségről folytatott hosszú és vissza-visszatérő vitákkal sem. Olyan ez a rengeteg gondolatfolyam, mint Szemere Tamás „árvaképek” feliratú dobozában a fotók: valójában sehová sem illenek, hát jobb híján itt talált nekik helyet.

Kalligram, 2018, 280 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.