Könyv

Semmi sem igaz, de minden lehetséges

Krekó Péter: Tömegparanoia – Az összeesküvés-elméletek és álhírek szociálpszichológiája

  • Götz Eszter
  • 2018. június 17.

Könyv

A jó hír, hogy született egy higgadt, tudományos szemléletű, összefoglaló könyv az álhírek és összeesküvések mechanizmusáról. A rossz hír, hogy a téma annyira aktuális, hogy könyvnek kellett születni róla.

Krekó Péter politológus, szociálpszichológus évek óta kutatja a területet, és talán nem kell különösebben elmélyedni a tárgyban ahhoz, hogy tudjuk: évről évre, sőt hétről hétre egyre bőségesebb nyersanyaggal dolgozik. A konteók, a tudatlanságból vagy tudatos manipulatív szándékkal terjesztett álhírek hatásának valódi súlya Magyarországon csak az utóbbi néhány évben érzékelhető, de korántsem új jelenségről van szó. Noha Krekó a kötet példáinak zömét a 2010-es évtized terméséből válogatta, többször is hangsúlyozza a történeti gyökereket. A világháló, és azon belül a közösségi média azonban radikálisan megváltoztatta a hír korábbi hatásmechanizmusát, annyira, hogy a szerző kénytelen kimondani: a közösségi média 21. századi eszközeivel könnyebb középkori nézeteket terjeszteni, mint valaha.

Már az 1900-as évek legelején a cári Oroszországban született hamisítvány, A Cion bölcseinek jegyzőkönyve című antiszemita „alapmű” is gyors (és tartós) világkarriert futott be, de nem vetekedhetett azzal a tempóval, ahogyan a világhálón ma néhány perc alatt többször is körbefutja a Földet egy bármilyen igazságtartalmat nélkülöző hír. És hogy az érvekkel alátámasztott cáfolat sem elég a hatástalanítására, ezt a szerző több példával, a pszichológiai folyamatot több oldalról – a tömegpszichózis, a média átalakulása, a megváltozott olvasáskultúra, a hatalmi tényezőknek való kiszolgáltatottság érzése, a csoportidentitások szerepe felől – alaposan körbejárva elemzi. Olyan meggyőzően, hogy az olvasó rögtön önmagára is gyanakodni kezd, lopva belepillant a Facebook-oldalán nemrégiben posztolt tartalmakba, hátha bedőlt valami hülyeségnek. Ha netán mégsem, és kezdi úgy érezni, hogy tökéletesen immunis az álhírekre – no, ekkor van baj. Krekó ugyanis egyértelműen rávezeti az olvasót az álhír legnyugtalanítóbb ismérvére, tudniillik arra, hogy a valóságnak pontosan azt az olvasatát mutatja, amit mi látni szeretnénk. Iránytűként a kételkedést ajánlja: „Annak a forrásnak, ahonnan csak »jó«, a világképedet megerősítő információkat kapsz, ne higgy! A valóság összetettebb és ellentmondásosabb annál, mint hogy mindig kielégítse az elvárásainkat, a reményeinket és megerősítse a véleményünket.”

Az álhírek és összeesküvés-elméletek megközelítésére a szerző jó érzékkel vetíti egymásra a történelmi példákat és a mai eseteket, arra figyelmeztetve, hogy egy információ kritikátlan elfogadása és továbbítása bizonyos határhelyzetekben történelemformáló erővé nőheti ki magát. A hagyományos műveltség hiánya és az ezzel járó bizonytalanság, a kritikai attitűd meggyengülése nem leegyszerűsíti a társadalmi folyamatokat, hanem összekuszálja, átláthatatlanná és manipulálhatóvá teszi azokat. Krekó józan tudományossága nem engedi, hogy az itt és most legkézenfekvőbb példát használja szemléltetésként, nem a Magyarországot uraló abszurd politikai narratívákból, a Soros György és az EU mint „háttérhatalmak” elleni kormánypropagandából indul ki, hiszen ez is csak tünete egy korszaknak, amelyet a társadalomtudomány néhány éve „post-truth”, vagyis igazságon túli korszaknak nevez. A posztmodern újabb arca nyilvánul meg ebben a nézőpontban, amelyben a konteók – a paradigmaelméletet megalkotó filozófus, Karl Popper szerint – szinte politikai valláspótlékul, a hatalomnak való kiszolgáltatottság ellenszeréül szolgálnak. Krekó a 2016-os amerikai elnökválasztást befolyásoló, macedón egyetemisták által, pusztán pénzszerzési céllal működtetett fake news-oldalakat, vagy a Brexitet megelőlegező brit politikai üzeneteket ugyanilyen tünetként hozza fel, ahogyan az orosz állam által támogatott álhírgyárak tevékenységét, vagy a magyar politikusok által is előszeretettel használt „alternatív tények” kifejezést.

Persze ellenerőben sincs hiány. Ferenc pápa idei üzenete a tömegtájékoztatás május 13-i világnapjára a médiában tapasztalható félretájékoztatás hatásáról szól, és a katolikus egyházat a békét kereső, igazságos újságírás elősegítésére buzdítja. Az MTA pedig egy frissen indított weboldallal igyekszik újra értékké avatni a tények tiszteletét, legalábbis az illetékességi körébe tartozó tudomány világában, hangsúlyozva az áltudományosság veszélyeit. Mindkettő józan érvekkel hadakozik egy olyan szellemiség ellen, amelynek számára a józanság nem szempont. Hiszen a kritikával nem élő olvasó minél többször kap egy információt, annál inkább hisz benne, ezt Krekó példák hosszú sorával igazolja. A post-truth korszak ijesztő tanulsága, hogy az igazságon túl is van élet. A hazugságra épített stratégiák, ahogyan tapasztaljuk, akár sikeresek is lehetnek.

Athenaeum Kiadó, 2018, 264 oldal, 3699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.