Könyv

Sherlock Holmes lehetetlen kalandjai

  • - svébis -
  • 2016. május 28.

Könyv

Egy anglikán tiszteletes, Ronald A. Knox 1928-ban A detektívtörténet tízes szabálya címmel összefoglalta, mi megengedett és mi nem egy krimiben. Ennek második pontja így hangzik: „Természetfölötti erők természetesen ki vannak zárva.” A sátán kutyája vagy A sussexi vámpír esete csak látszólag irracionális történet, a racionális magyarázat végül leránt minket a földre. Másfelől viszont a legnépszerűbb és legjobban sikerült detektívtörténetek azok, amik legalább egy szabályt felrúgnak, és kibillentik az olvasót a jól megszokott kényelemből. Ez a sztárszerzőket felvonultató antológia is ezt teszi, amikor szembemegy a második paragrafussal.

Talán a két legnépszerűbb horrorszerzővel érdemes példálózni. Neil Gaiman – akinek nem ez az egyetlen Holmes-története – novellája nem csak egy alternatív, love­crafti Londont lak be, miközben rekonstruálja Holmes és krónikása – aki ezúttal nem Watson – megismerkedését, de még morbid humorral is fűszerezi. Ste­phen King azonban hatalmasat hasal, minden tekintetben túlspilázza a feladatot: a történet túlbonyolított, a nyelvezet pedig olyan modoros, hogy még egy prűd angol is elfintorodna.

Mindezek mellett még 26 novellát olvashatunk változó színvonalon, egy dolog azonban közös bennük: bár nem egy szerző kiválóan ötvözi a doyle-i hangulatot saját írástechnikájával, azonban egyikük sem képes csavaros, meglepő történettel előállni. Szegény Holmes futkoshat összeesküvők, kalózok, vagy épp saját gonosz hasonmása után.

A legendárium alapos ismerete elengedhetetlen a történetek élvezetéhez, ezért nem hagyják nyomok nélkül az olvasót a kötet összeállítói. A terjedelemhez képest kimerítő előszó vázolja Holmes világát, a novellák bevezetői pedig szerencsére nem csak a szerzőkről informálnak, de azokról a motívumokról is, melyeket továbbgondoltak.

Ad Astra, 2015, 684 oldal, 5490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.