Programajánló melléklet – Interjú

„Sokszor csak jönnek”

Max Porter író  

  • Vida Virág
  • 2022. augusztus 17.

Könyv

Valóság és szürrealitás, véres mesék és költészet ölelkeznek többszólamú munkáiban. Debütáló regénye, A bánat egy tollas állat eddig több mint harminc nyelven jelent meg. A brit szerző ősszel a PesText vendége lesz. Munkamódszeréről és a készülő új könyvéről is beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Vannak írók, akik mindennap négy-öt órára leülnek a gép elé és írnak. Ön írt már ma?

Max Porter: Nem hiszek ebben a metódusban, nálam ez másképpen működik. Van úgy, hogy hónapokig nem írok, csak szívom magamba az életet, aztán egyszer csak elkezdenek belőlem ömleni a szavak és a mondatok. Most nagyon elfoglalt időszakot élek, nyári szünet van, és sokat vagyok a gyerekeimmel. Csak a mindig nálam lévő jegyzetfüzetembe írok gondolatfoszlányokat. Van egy folyamatban lévő projektem is, ahol zenészekkel működök együtt, és benne vagyok egy színházi munkában is. Szóval az idejét sem tudom, mikor írtam utoljára. A következő könyvem, a Shy 2023 tavaszán fog megjelenni az Egyesült Királyságban, nos, az pontosan így született. Hosszú időn keresztül csak hordoztam a témát, épült bennem, majd a pandémia végén leültem, és két vagy három hét alatt be is fejeztem a regényt. Elképesztő élmény volt. Amikor írok, megszűnik körülöttem a világ. Sokan úgy képzelik, hogy az írónak egy csendes dolgozószobára van szüksége, ahová elvonul a külvilágtól, és alkot. Nekem nincs ilyen helyem. Nagyon tudok összpontosítani, bármi legyen is éppen körülöttem. Itt a család, a kutya, a nagyváros kinti zajai. Amikor írok, az egyik kisfiam rendszeresen mellettem játszik FIFA-t, itt a nappaliban. De ez sem tud kizökkenteni, felteszem a fülhallgatómat, és máris abban a világban vagyok, amelyiket éppen megteremtem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.