Könyv

Steven Isserlis: Miért csapott Beethoven a lecsóba?

Könyv

Ahogyan a népszerű rajzfilmben a ratatouille, úgy a világhírű csellista zenetörténeti gyermekkönyvének magyarított címében a stew fordult át honi lecsóvá: így kellőképpen populáris kiszólással érzékeltetve azt a robbanásszerű, forradalmi változást, amelyet Beethoven hozott el a zene világába. S persze érzékeltetve azt is, hogy a dúlt kedélyű géniusz milyen nehéz és különös ember is volt életében. Mert Sztálin bizony tévedett, dehogyis a kommunisták a különös vágású emberek, hanem a nagy zeneszerzők: no, azok aztán igazán furcsa szerzetek voltak mindahányan! A legutóbb tavaly decemberben Pesten ünnepelt Steven Isserlis olvasóbarát, muris rajzokkal gazdagon illusztrált, ám gügyögéstől mentes könyve épp e tény bemutatásának szenteli a legtöbb történetet, amikor a tüskés természetű Johannes Brahmsot sündisznóhoz, Igor Stravinskyt pedig botsáskához, de legalábbis egy szorgos és rendszerető rovarhoz hasonlítja. A cél félreismerhetetlenül a barátkoztatás, ezt szolgálja a seregnyi anekdota is, még ha a felnőtt olvasóban fel is merül a kérdés: vajon érdemes-e mesélni Brahmsnak a cikória iránt táplált ellenszenvéről, ha ehhez előbb el kell magyarázni, hogy voltaképpen mi a csuda is az a cikória? A történetek java persze a zene felé terelget, illetve érzékletessé teszi azt a hatalmas szenvedélyt, amely nagy zeneszerzők sorát lelkesítette. Márpedig ha ők (Bach, Mozart, Beethoven, Schumann, Brahms, Stravinsky) a teljes életüket e szenvedély jegyében töltötték, akkor a klasszikus zene igazán megérdemelheti a figyelmünket. S akkor megéri követni Isserlis fejezetközi ajánlásait, amelyekkel hallgatnivalót tanácsol az egyes életművek első felderítéséhez. Minden nagyképűsködés nélkül, rokonszenvesen és meggyőzően, s majdnem olyan tehetségesen, mint ahogy a koncertpódiumon szolgáltatja a hallgatnivalót.

Fordította Nemes Krisztián. Rózsavölgyi és Társa, 2014, 160 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.