Könyv

Steven Isserlis: Miért csapott Beethoven a lecsóba?

Könyv

Ahogyan a népszerű rajzfilmben a ratatouille, úgy a világhírű csellista zenetörténeti gyermekkönyvének magyarított címében a stew fordult át honi lecsóvá: így kellőképpen populáris kiszólással érzékeltetve azt a robbanásszerű, forradalmi változást, amelyet Beethoven hozott el a zene világába. S persze érzékeltetve azt is, hogy a dúlt kedélyű géniusz milyen nehéz és különös ember is volt életében. Mert Sztálin bizony tévedett, dehogyis a kommunisták a különös vágású emberek, hanem a nagy zeneszerzők: no, azok aztán igazán furcsa szerzetek voltak mindahányan! A legutóbb tavaly decemberben Pesten ünnepelt Steven Isserlis olvasóbarát, muris rajzokkal gazdagon illusztrált, ám gügyögéstől mentes könyve épp e tény bemutatásának szenteli a legtöbb történetet, amikor a tüskés természetű Johannes Brahmsot sündisznóhoz, Igor Stravinskyt pedig botsáskához, de legalábbis egy szorgos és rendszerető rovarhoz hasonlítja. A cél félreismerhetetlenül a barátkoztatás, ezt szolgálja a seregnyi anekdota is, még ha a felnőtt olvasóban fel is merül a kérdés: vajon érdemes-e mesélni Brahmsnak a cikória iránt táplált ellenszenvéről, ha ehhez előbb el kell magyarázni, hogy voltaképpen mi a csuda is az a cikória? A történetek java persze a zene felé terelget, illetve érzékletessé teszi azt a hatalmas szenvedélyt, amely nagy zeneszerzők sorát lelkesítette. Márpedig ha ők (Bach, Mozart, Beethoven, Schumann, Brahms, Stravinsky) a teljes életüket e szenvedély jegyében töltötték, akkor a klasszikus zene igazán megérdemelheti a figyelmünket. S akkor megéri követni Isserlis fejezetközi ajánlásait, amelyekkel hallgatnivalót tanácsol az egyes életművek első felderítéséhez. Minden nagyképűsködés nélkül, rokonszenvesen és meggyőzően, s majdnem olyan tehetségesen, mint ahogy a koncertpódiumon szolgáltatja a hallgatnivalót.

Fordította Nemes Krisztián. Rózsavölgyi és Társa, 2014, 160 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.