Könyv

Steven Isserlis: Miért csapott Beethoven a lecsóba?

Könyv

Ahogyan a népszerű rajzfilmben a ratatouille, úgy a világhírű csellista zenetörténeti gyermekkönyvének magyarított címében a stew fordult át honi lecsóvá: így kellőképpen populáris kiszólással érzékeltetve azt a robbanásszerű, forradalmi változást, amelyet Beethoven hozott el a zene világába. S persze érzékeltetve azt is, hogy a dúlt kedélyű géniusz milyen nehéz és különös ember is volt életében. Mert Sztálin bizony tévedett, dehogyis a kommunisták a különös vágású emberek, hanem a nagy zeneszerzők: no, azok aztán igazán furcsa szerzetek voltak mindahányan! A legutóbb tavaly decemberben Pesten ünnepelt Steven Isserlis olvasóbarát, muris rajzokkal gazdagon illusztrált, ám gügyögéstől mentes könyve épp e tény bemutatásának szenteli a legtöbb történetet, amikor a tüskés természetű Johannes Brahmsot sündisznóhoz, Igor Stravinskyt pedig botsáskához, de legalábbis egy szorgos és rendszerető rovarhoz hasonlítja. A cél félreismerhetetlenül a barátkoztatás, ezt szolgálja a seregnyi anekdota is, még ha a felnőtt olvasóban fel is merül a kérdés: vajon érdemes-e mesélni Brahmsnak a cikória iránt táplált ellenszenvéről, ha ehhez előbb el kell magyarázni, hogy voltaképpen mi a csuda is az a cikória? A történetek java persze a zene felé terelget, illetve érzékletessé teszi azt a hatalmas szenvedélyt, amely nagy zeneszerzők sorát lelkesítette. Márpedig ha ők (Bach, Mozart, Beethoven, Schumann, Brahms, Stravinsky) a teljes életüket e szenvedély jegyében töltötték, akkor a klasszikus zene igazán megérdemelheti a figyelmünket. S akkor megéri követni Isserlis fejezetközi ajánlásait, amelyekkel hallgatnivalót tanácsol az egyes életművek első felderítéséhez. Minden nagyképűsködés nélkül, rokonszenvesen és meggyőzően, s majdnem olyan tehetségesen, mint ahogy a koncertpódiumon szolgáltatja a hallgatnivalót.

Fordította Nemes Krisztián. Rózsavölgyi és Társa, 2014, 160 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."