Könyv

Steven Isserlis: Miért csapott Beethoven a lecsóba?

Könyv

Ahogyan a népszerű rajzfilmben a ratatouille, úgy a világhírű csellista zenetörténeti gyermekkönyvének magyarított címében a stew fordult át honi lecsóvá: így kellőképpen populáris kiszólással érzékeltetve azt a robbanásszerű, forradalmi változást, amelyet Beethoven hozott el a zene világába. S persze érzékeltetve azt is, hogy a dúlt kedélyű géniusz milyen nehéz és különös ember is volt életében. Mert Sztálin bizony tévedett, dehogyis a kommunisták a különös vágású emberek, hanem a nagy zeneszerzők: no, azok aztán igazán furcsa szerzetek voltak mindahányan! A legutóbb tavaly decemberben Pesten ünnepelt Steven Isserlis olvasóbarát, muris rajzokkal gazdagon illusztrált, ám gügyögéstől mentes könyve épp e tény bemutatásának szenteli a legtöbb történetet, amikor a tüskés természetű Johannes Brahmsot sündisznóhoz, Igor Stravinskyt pedig botsáskához, de legalábbis egy szorgos és rendszerető rovarhoz hasonlítja. A cél félreismerhetetlenül a barátkoztatás, ezt szolgálja a seregnyi anekdota is, még ha a felnőtt olvasóban fel is merül a kérdés: vajon érdemes-e mesélni Brahmsnak a cikória iránt táplált ellenszenvéről, ha ehhez előbb el kell magyarázni, hogy voltaképpen mi a csuda is az a cikória? A történetek java persze a zene felé terelget, illetve érzékletessé teszi azt a hatalmas szenvedélyt, amely nagy zeneszerzők sorát lelkesítette. Márpedig ha ők (Bach, Mozart, Beethoven, Schumann, Brahms, Stravinsky) a teljes életüket e szenvedély jegyében töltötték, akkor a klasszikus zene igazán megérdemelheti a figyelmünket. S akkor megéri követni Isserlis fejezetközi ajánlásait, amelyekkel hallgatnivalót tanácsol az egyes életművek első felderítéséhez. Minden nagyképűsködés nélkül, rokonszenvesen és meggyőzően, s majdnem olyan tehetségesen, mint ahogy a koncertpódiumon szolgáltatja a hallgatnivalót.

Fordította Nemes Krisztián. Rózsavölgyi és Társa, 2014, 160 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.