Könyv

John Cleese: Na, szóval…

  • - kg -
  • 2015. február 28.

Könyv

John Cleese nem sokkal az első oldal előtt megszületik és nem sokkal az utolsó oldal előtt belép a Monty Pythonba. Azért e két fordulat között is történt vele egy s más, ami nagy szerencse, máskülönben meglehetősen egyhangú olvasmány lenne a népszerű komikus és örökös python önéletrajza. Egyszer például megharapta egy nyúl, és hamar elérte a közel kétméteres testmagasságot, de ez még nem minden. Egyébként már a papának is volt humora (szerinte a németek azért bombázták Westont, hogy bizonyítsák, tényleg van humorérzékük), de mivel vágyott a társadalmi megbecsülésre, Cheese-ről Cleese-re angolosí­totta a nevét, megfosztva ezzel a Monty Pythont attól, hogy egy tehéntúróról elnevezett tagot is a soraiban tudjon. A Cheese-ből lett szerző gondosan ügyel rá, hogy ne Monty Python-történelmet írjon, ebben a versenyszámban amúgy is csak sokadik induló lehetne, viszont a Cleese Cleese-ről mezőnyben egyedüli versenyző. Az általános hangütést jól példázza, hogy az éltes visszaemlékező gyermekkori énjét nemes egyszerűséggel csak gyáva kis pondrónak titulálja, de ha szorult is a szerzőbe valódi öngyűlölet, azt alighanem sikerrel kianalizáltatta magából, mert ez nem jellemző a könyvére. Miként a műfaj megköveteli, a családi és iskolás­sztorik tele vannak vicces anekdotákkal, miközben az angol középosztály összes ambíciójára és a jólfésült fiúgyermekeknek fenntartott brit iskolarendszer folyosóira is fény derül. A kor jellegzetes diák- és tanáralakjairól Cleese egy komplett Tanár úr kéremet hozott össze, és igen szórakoztató módon számol be színészi szárnypróbálgatásairól és a Monty Pythont megelőző évek tévés humorbizniszéről is, melyben mint író vett részt. Mindeközben egyszer sem hagyja ki, hogy egy rossz szava legyen Terry Gilliamhez, de Gilliamet sem kell félteni: hamarosan jön az ő önéletrajza is.

Fordította Izing Róbert. HVG Könyvek, 2014, 384 oldal, 4200 Ft

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.