Könyv

John Cleese: Na, szóval…

  • - kg -
  • 2015. február 28.

Könyv

John Cleese nem sokkal az első oldal előtt megszületik és nem sokkal az utolsó oldal előtt belép a Monty Pythonba. Azért e két fordulat között is történt vele egy s más, ami nagy szerencse, máskülönben meglehetősen egyhangú olvasmány lenne a népszerű komikus és örökös python önéletrajza. Egyszer például megharapta egy nyúl, és hamar elérte a közel kétméteres testmagasságot, de ez még nem minden. Egyébként már a papának is volt humora (szerinte a németek azért bombázták Westont, hogy bizonyítsák, tényleg van humorérzékük), de mivel vágyott a társadalmi megbecsülésre, Cheese-ről Cleese-re angolosí­totta a nevét, megfosztva ezzel a Monty Pythont attól, hogy egy tehéntúróról elnevezett tagot is a soraiban tudjon. A Cheese-ből lett szerző gondosan ügyel rá, hogy ne Monty Python-történelmet írjon, ebben a versenyszámban amúgy is csak sokadik induló lehetne, viszont a Cleese Cleese-ről mezőnyben egyedüli versenyző. Az általános hangütést jól példázza, hogy az éltes visszaemlékező gyermekkori énjét nemes egyszerűséggel csak gyáva kis pondrónak titulálja, de ha szorult is a szerzőbe valódi öngyűlölet, azt alighanem sikerrel kianalizáltatta magából, mert ez nem jellemző a könyvére. Miként a műfaj megköveteli, a családi és iskolás­sztorik tele vannak vicces anekdotákkal, miközben az angol középosztály összes ambíciójára és a jólfésült fiúgyermekeknek fenntartott brit iskolarendszer folyosóira is fény derül. A kor jellegzetes diák- és tanáralakjairól Cleese egy komplett Tanár úr kéremet hozott össze, és igen szórakoztató módon számol be színészi szárnypróbálgatásairól és a Monty Pythont megelőző évek tévés humorbizniszéről is, melyben mint író vett részt. Mindeközben egyszer sem hagyja ki, hogy egy rossz szava legyen Terry Gilliamhez, de Gilliamet sem kell félteni: hamarosan jön az ő önéletrajza is.

Fordította Izing Róbert. HVG Könyvek, 2014, 384 oldal, 4200 Ft

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.