Könyv

John Cleese: Na, szóval…

  • - kg -
  • 2015. február 28.

Könyv

John Cleese nem sokkal az első oldal előtt megszületik és nem sokkal az utolsó oldal előtt belép a Monty Pythonba. Azért e két fordulat között is történt vele egy s más, ami nagy szerencse, máskülönben meglehetősen egyhangú olvasmány lenne a népszerű komikus és örökös python önéletrajza. Egyszer például megharapta egy nyúl, és hamar elérte a közel kétméteres testmagasságot, de ez még nem minden. Egyébként már a papának is volt humora (szerinte a németek azért bombázták Westont, hogy bizonyítsák, tényleg van humorérzékük), de mivel vágyott a társadalmi megbecsülésre, Cheese-ről Cleese-re angolosí­totta a nevét, megfosztva ezzel a Monty Pythont attól, hogy egy tehéntúróról elnevezett tagot is a soraiban tudjon. A Cheese-ből lett szerző gondosan ügyel rá, hogy ne Monty Python-történelmet írjon, ebben a versenyszámban amúgy is csak sokadik induló lehetne, viszont a Cleese Cleese-ről mezőnyben egyedüli versenyző. Az általános hangütést jól példázza, hogy az éltes visszaemlékező gyermekkori énjét nemes egyszerűséggel csak gyáva kis pondrónak titulálja, de ha szorult is a szerzőbe valódi öngyűlölet, azt alighanem sikerrel kianalizáltatta magából, mert ez nem jellemző a könyvére. Miként a műfaj megköveteli, a családi és iskolás­sztorik tele vannak vicces anekdotákkal, miközben az angol középosztály összes ambíciójára és a jólfésült fiúgyermekeknek fenntartott brit iskolarendszer folyosóira is fény derül. A kor jellegzetes diák- és tanáralakjairól Cleese egy komplett Tanár úr kéremet hozott össze, és igen szórakoztató módon számol be színészi szárnypróbálgatásairól és a Monty Pythont megelőző évek tévés humorbizniszéről is, melyben mint író vett részt. Mindeközben egyszer sem hagyja ki, hogy egy rossz szava legyen Terry Gilliamhez, de Gilliamet sem kell félteni: hamarosan jön az ő önéletrajza is.

Fordította Izing Róbert. HVG Könyvek, 2014, 384 oldal, 4200 Ft

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.