Könyv

John Cleese: Na, szóval…

  • - kg -
  • 2015. február 28.

Könyv

John Cleese nem sokkal az első oldal előtt megszületik és nem sokkal az utolsó oldal előtt belép a Monty Pythonba. Azért e két fordulat között is történt vele egy s más, ami nagy szerencse, máskülönben meglehetősen egyhangú olvasmány lenne a népszerű komikus és örökös python önéletrajza. Egyszer például megharapta egy nyúl, és hamar elérte a közel kétméteres testmagasságot, de ez még nem minden. Egyébként már a papának is volt humora (szerinte a németek azért bombázták Westont, hogy bizonyítsák, tényleg van humorérzékük), de mivel vágyott a társadalmi megbecsülésre, Cheese-ről Cleese-re angolosí­totta a nevét, megfosztva ezzel a Monty Pythont attól, hogy egy tehéntúróról elnevezett tagot is a soraiban tudjon. A Cheese-ből lett szerző gondosan ügyel rá, hogy ne Monty Python-történelmet írjon, ebben a versenyszámban amúgy is csak sokadik induló lehetne, viszont a Cleese Cleese-ről mezőnyben egyedüli versenyző. Az általános hangütést jól példázza, hogy az éltes visszaemlékező gyermekkori énjét nemes egyszerűséggel csak gyáva kis pondrónak titulálja, de ha szorult is a szerzőbe valódi öngyűlölet, azt alighanem sikerrel kianalizáltatta magából, mert ez nem jellemző a könyvére. Miként a műfaj megköveteli, a családi és iskolás­sztorik tele vannak vicces anekdotákkal, miközben az angol középosztály összes ambíciójára és a jólfésült fiúgyermekeknek fenntartott brit iskolarendszer folyosóira is fény derül. A kor jellegzetes diák- és tanáralakjairól Cleese egy komplett Tanár úr kéremet hozott össze, és igen szórakoztató módon számol be színészi szárnypróbálgatásairól és a Monty Pythont megelőző évek tévés humorbizniszéről is, melyben mint író vett részt. Mindeközben egyszer sem hagyja ki, hogy egy rossz szava legyen Terry Gilliamhez, de Gilliamet sem kell félteni: hamarosan jön az ő önéletrajza is.

Fordította Izing Róbert. HVG Könyvek, 2014, 384 oldal, 4200 Ft

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."