Könyv

Izsó Zita: Színről színre

  • Urbán Bálint
  • 2015. február 28.

Könyv

Izsó Zita második verseskötetének ajtajában egy már-már közhelyes Rimbaud-sor és a költő saját heteronim figurájának, Karádi Mártonnak szóló szerény ajánlás köszönti az olvasót, és jelöli ki egyúttal a kötet mozgásterét. A „Mert én – az mindig valaki más” sokszor alkalmazott, elcsépelt modernista taktikáját a szerző friss lendülettel éleszti újjá. Számos hang, maszk és szereplő bukkan fel, a megszólalásmód mégis egységes. Gyerekek, anyák, apák, férjek, abortusz után szenvedő fiatal nők, bizonytalan szerelmesek, szakítás után levegőért kapkodó férfiak, kórházban fekvő betegek útjai és sorsai kereszteződnek, szövődnek össze, vagy éppen szakadnak el a Színről színre lapjain. A verseket mozgató, hol különálló, hol egybeolvasható történeti szálak, erős narratív elemek viszont mindig feloldatlan és feloldhatatlan rejtélyeket hordoznak magukban. A történetek enigmatikusak, homályosak, éppen ezért feszültséggel telítettek, ami egyedi dinamikát kölcsönöz a kötetnek, hiszen a ki beszél? versről versre vándorló rejtélyét a miről beszél? kérdése feszíti tovább.

A négy nagy ciklus címei is felmutatják a meghatározó erejűvé emelt problémákat. Míg az első egység, a „házról házra” alapvetően a tér, pontosabban a családi ház terének lehetőségeit járja körbe, addig a második és a harmadik szekvencia, az „évről évre” és az „óráról órára” verseiben sokkal inkább az idő kerül a központba. A „fokról fokra” című záró ciklus pedig mintha a két problémacsoport szintéziseként fogná egybe a kötetet. A Tengerlakó érdekes, bár kissé talán egydimenziós világa után, ahogy a kötet egyik kulcsversében a misztikus férfifigura, Izsó Zita költészete is kijön a vízből, „féllábra áll, oldalra billenti fejét / hagyja, hogy kifolyjon füléből, testüregeiből a víz”, és elindul a parton a szárazföld, az ismeretlen város és a rejtélyeket hordozó családi házak és kórtermek irányába.

Prae.hu – Palimpszeszt, 2014, 68 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.