Könyv

Szabó T. Anna Kyoko–Rofusz Kinga: Senki madara

  • - urfi -
  • 2015. október 3.

Könyv

false

Az érzékeny gyomrú olvasót megkímélném mindazon élettani hatások részletes bemutatásától, amelyeket Szabó T. Anna verseinek huzamosabb ideig tartó olvasása vált ki bennem. Eleve csak azért hozakodok elő ezzel, hogy mindenkit megnyugtassak: ezt a kötetet azok is bátran kézbe vehetik, akiknek hozzám hasonlóan komoly kihívást jelent a szerző költészetének befogadása. Nem mintha a Senki madarából hiányozna a túlhajtott romantika, a modorosság, illetve a művészet, a szerelem, az élet, a mindenség meg minden arcpirítóan egyszerűcske értelmezése – de a kisregénynek kapásból van három hatalmas előnye a Szabó T. Anna-versekkel szemben. Az egyik, hogy a célközönsége a meseolvasó gyerek, kamasz és felnőtt. A második, hogy vannak benne rajzok. A harmadik, hogy nincsenek benne rímek.

Néhány nehezen megbocsátható nyelvi túlkapás (például ugyanazon az oldalon elfért a „perzselt föld szomjas lihegése” és a „jégtüskés, forró rózsa”) és homályos metafora nehezíti ugyan az olvasást, de alapvetően jól működik az a mindent összevéve elég egyedi, kicsit népmesés, kicsit költői, dallamos és elegáns prózanyelv, amelyen ez a varázsmese megszólal. Ahogy az is meglepő, hogy amikor a japán folklór egy lánnyá változó darumadár képében landol a furulyaszótól hangos magyar pusztában, abból nem valami abszurd vagy parodisztikus ütközés lesz, hanem szépen egybesimulnak, mint a madarak nyelvén szóló magyar pásztorfiú és a darutollas japán lány a boldog szerelemben. Kapcsolatuk azonban végig kicsit hátborzongató is, és ez néhol már-már krimiszerű izgalmat kölcsönöz a történetnek, amely persze a meditatív szemlélődés dicséretét zengi. Rofusz Kinga rajzai nagyon érzik ezt a lassú ritmust és a rejtett drámát, de a mesétől függetlenül, önmagukban is sokat nézhető, erős képek. Egyszerre régimódi és korszerű könyv, és itt mindkét jelzőt bóknak szánom.

Magvető–Vivandra, 2015, 56 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.