KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Száraz szemmel

Natalia Ginzburg: Családi szótár

  • Molnár T. Eszter
  • 2025. június 11.

Könyv

A regény eredeti nyelven 1963-ban jelent meg Torinóban, és három éven belül megérkezett az angol, a német és a francia fordítása is, magyarul azonban csak most vehetjük a kezünkbe Todero Anna nagyszerű fordításában.

Akik ismerték a szerző korábban megjelent műveit, a Baktérítőt, a Kedves Michelét vagy A város és az otthont, azok nagyon várták ezt az autobiografikus regényt, amely azon kívül, hogy bepillantást enged az író ifjúkorába, azt is bemutatja, hogyan alakulhatnak az elnyomás ellenében, politikai és etikai nézetek mentén nagy hatású tudományos, technológiai és művészeti műhelyek. Nem madártávlatból nézünk a harmincas–negyvenes évek Olaszországára, hanem egy kislány szemszögéből figyelhetjük meg a hegyi túrákat, a szalonban folytatott végeérhetetlen beszélgetéseket és veszekedéseket. Ezekből az apró motívumokból áll össze a kép, amelyet valóban érdemes volt megörökíteni: a fasizmus ellen hősies küzdelmet folytató család és maroknyi barátjuk mindennapjait.

Mindannyiunknak van egy nagynénje, aki minden látogatáskor ugyanazokat a mondatokat ismétli el, egy nagybátyja, aki két történetet mesél, az egyiket akkor, ha a szobában van a felesége, a másikat akkor, ha nincs. Nem volt ez alól kivétel a torinói Levi család sem, és épp ezek a szólások, visszatérő fordulatok alkotják e családregény gerincét. „Elég egy szó, egy mondat: a régi, gyerekkorunkban ezerszer hallott és elismételt mondatok egyike. (…) Egy sötét barlangban, egymillió ember között is egymásra ismernénk egyetlen ilyen mondatból vagy szóból.” Ginzburg a saját mondataikkal festi meg a családja tagjait, ismerőseit és az egymáshoz fűződő kapcsolataikat. A vizualitásból kiinduló ábrázolás helyett a hallásra helyezi a hangsúlyt, így egy ősibb, zsigeribb útját nyitja meg az emlékek felidézésének. A háztartás ügyein, a nevelődés irritá­cióján és felemelő pillanatain keresztül egy rendkívüli családot mutat be egy rendkívüli korban. A zseniális biológust, Giuseppe Levit, akire nemcsak iskolateremtő idegszövettani munkássága miatt emlékszik az utókor – három későbbi Nobel-díjas tudós került ki a tanítványai közül –, hanem az antifasiszta ellenállásban vállalt szerepéért is, dühös aszkétaként ismerjük meg, míg a feleségét, Lidia Tanzit aggodalmaskodó, örökifjú matrónaként. Kettejük egymást kiegészítő és egymással perlekedő szólamába kapcsolódik be az öt gyerek, a kiterjedt rokonság, a cselédek és a torinói értelmiségiek: természettudósok, írók, festők és politikusok, ellenállók és mártírok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.