Könyv

Szelke László: A Gresham a nácik ellen

  • - urfi -
  • 2017. június 4.

Könyv

A Gresham-palota ma az új magyar arisztokrácia kedvenc találkozóhelye, az intézményesített korrupció egyik jelképe. A Four Seasons luxushotel étterméről tudjuk, hogy pont egyszerre kávézgatott benne Habony Árpád, Tiborcz István, illetve a Tv2 és az MNV vezetője. Hogy a földpályázatok elbírálása előtt itt futott össze véletlenül a felelős államtitkár és Mészáros Lőrinc. Az előcsarnokában láttam, ahogy bensőséges nevetgélés közepette távozik Orbán Viktor és a török milliárdos, de az épület teraszán készült kollégánk, Németh Dániel sajtótörténeti fotósorozata is, amelyen feltűnik Orbán Ráhel és a férje, Adnan Polat és a fia, Ghaith Pharaon ügyvédje, Zaid Naffa jordán konzul… Innen nézve, a miniszterelnök családjához túl közeli Kelet térfoglalásáról tanúskodó képek felől, különösen pikáns olvasmány a Széchenyi téri épület története. Az ugyanis évtizedeken keresztül a nyugati szellem székhelye és az elnyomás elleni küzdelem központja volt.

A PPKE egyetemi adjunktusának színvonalas ismeretterjesztő munkája a környék régmúltjának felvázolásával kezdődik, majd rátér az épületre, az angol Gresham Életbiztosító Társaság fényűző székházára. A Horthy-korszakban itt működött Nagy Endre kabaréja, míg be nem tiltották, Békeffi László kabaréja, míg le nem tartóztatták, itt lakott a Nyugat-alapító Fenyő Miksa, itt székelt a liberális Rassay Károly pártja, a nyugati hatalmakkal diplomáciai kapcsolatokat építő Magyar Revíziós Liga, és itteni otthonából hurcolta el az ÁVH a Magyar–Amerikai Olajipari Rt. igazgatóját, Papp Simont. A sort Szelke László hosszan, nagy kedvvel folytatja.

Kifogásként csak az hozható fel, hogy ez a mesélőkedv és a pedagógiai szenvedély sokszor elragadja a szerzőt, és az adott korszak országos, sőt világpolitikai kontextusát is bele akarja zsúfolni az egyes fejezetekbe, amelyek ettől széttartóvá, túlírttá válnak.

Jaffa, 2016, 232 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.