Könyv

Szelke László: A Gresham a nácik ellen

  • - urfi -
  • 2017. június 4.

Könyv

A Gresham-palota ma az új magyar arisztokrácia kedvenc találkozóhelye, az intézményesített korrupció egyik jelképe. A Four Seasons luxushotel étterméről tudjuk, hogy pont egyszerre kávézgatott benne Habony Árpád, Tiborcz István, illetve a Tv2 és az MNV vezetője. Hogy a földpályázatok elbírálása előtt itt futott össze véletlenül a felelős államtitkár és Mészáros Lőrinc. Az előcsarnokában láttam, ahogy bensőséges nevetgélés közepette távozik Orbán Viktor és a török milliárdos, de az épület teraszán készült kollégánk, Németh Dániel sajtótörténeti fotósorozata is, amelyen feltűnik Orbán Ráhel és a férje, Adnan Polat és a fia, Ghaith Pharaon ügyvédje, Zaid Naffa jordán konzul… Innen nézve, a miniszterelnök családjához túl közeli Kelet térfoglalásáról tanúskodó képek felől, különösen pikáns olvasmány a Széchenyi téri épület története. Az ugyanis évtizedeken keresztül a nyugati szellem székhelye és az elnyomás elleni küzdelem központja volt.

A PPKE egyetemi adjunktusának színvonalas ismeretterjesztő munkája a környék régmúltjának felvázolásával kezdődik, majd rátér az épületre, az angol Gresham Életbiztosító Társaság fényűző székházára. A Horthy-korszakban itt működött Nagy Endre kabaréja, míg be nem tiltották, Békeffi László kabaréja, míg le nem tartóztatták, itt lakott a Nyugat-alapító Fenyő Miksa, itt székelt a liberális Rassay Károly pártja, a nyugati hatalmakkal diplomáciai kapcsolatokat építő Magyar Revíziós Liga, és itteni otthonából hurcolta el az ÁVH a Magyar–Amerikai Olajipari Rt. igazgatóját, Papp Simont. A sort Szelke László hosszan, nagy kedvvel folytatja.

Kifogásként csak az hozható fel, hogy ez a mesélőkedv és a pedagógiai szenvedély sokszor elragadja a szerzőt, és az adott korszak országos, sőt világpolitikai kontextusát is bele akarja zsúfolni az egyes fejezetekbe, amelyek ettől széttartóvá, túlírttá válnak.

Jaffa, 2016, 232 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.