Széllel szemben – kortárs írók az iskolában

Könyv

Az Aegon rendhagyó tananyagokat készíttet diákok számára. Ennek apropójából körülnéztünk, mi a helyzet a középiskolai irodalomoktatásban, és hogyan lehet még élő szerzőket tanítani ebben az új, túlszabályozott és konzervatív rendszerben.

A Magyartanárok Egyesülete multimédiás tancsomagokat készít középiskolások számára Aegon Művészeti Díjat nyert szerzők műveiből. Az elmúlt nyolc év díjazottait – lásd a lenti keretes kiemelést – bemutató anyagokat hamarosan le lehet tölteni az Aegon Művészeti Díj honlapjáról. A díjat 2006 óta héttagú zsűri ítéli oda olyan kortárs magyar szerzőnek, aki kiemelkedő szépirodalmi teljesítményt ért el az előző évben magyar nyelven kiadott művével. A tehetségek támogatása mellett a díj célja a kortárs magyar irodalom népszerűsítése. Ezért készítenek az elmúlt nyolc év díjazottjaiból óravázlatokat.

A díjazottak, 2006–2013: Spiró György (Fogság); Rakovszky Zsuzsa (Visszaút az időben); Térey János (Asztalizene); Jónás Tamás (Önkéntes vak); Csaplár Vilmos (Hitler lánya); Esterházy Péter (Esti); Grecsó Krisztián (Mellettem elférsz); Barnás Ferenc (Másik halál)

Márkus Kata, az Aegon Művészeti Díj munkatársa elmondta, hogy a középiskolák végzős osztályaiban pont a kortársakra nem jut már kellő idő, ezért ezek a szerzők a diákok számára távoliak és nehezen érthetőek. Biztató fejleménynek nevezte ugyanakkor, hogy ma már teljesen természetes jelenség a különböző fesztiválok programján feltűnő kortárs író, ezáltal néhány éve már „menőnek” számít fiatal diákként ilyen műveket olvasni, ismerni. Ha ezekkel az alkotókkal még tanórán is találkoznának, az sokat lendítene az irodalom népszerűségén – véli Márkus Kata. Hozzátehetjük, hogy ha valamit kötelezően tanulni kell, az nem feltétlenül kelti fel az irodalom iránt egyébként nem túl érdeklődő diákok figyelmét, viszont nagy csodák történhetnek, ha a tanár megmozgatja a fantáziáját, és megpróbálja elérni, hogy az órán történjen is valami, ne csak lefussa a kötelező köröket.

Mit és hogyan

A több részből álló, inkább tancsomagnak, mintsem vázlatnak nevezhető anyag komoly módszertani segítséget nyújt a tanároknak. Minden csomag egy indoklással kezdődik: miért, mikor és hogyan érdemes az adott művet tanítani. Olyan kapcsolódási pontokat nyújt ez az első rész, amelyek által a diákok magukénak érezhetik a művekben felmerülő problémákat, élethelyzeteket és témákat. Ez a rész megjelöli például a tanításra legalkalmasabb vagy legérdemesebb novellákat, verseket, regényrészleteket. Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint egy középiskolástól nem várható el, hogy mindig egész regényeket, köteteket olvasson el, de az igen, hogy bizonyos részeket alaposan megvizsgáljon.

Rakovszky

Rakovszky

 

A nyolc díjazott között vannak olyanok, akik nehezen taníthatók és talán nem is valók középiskolába, mégis mind a nyolcból tancsomag készül. Márkus Kata elmondása szerint ez gesztus is az alkotók felé, hogy lám, a díj alapítóinak mindegyik nyertes egyaránt fontos, ezért fel sem merült, hogy valaki kimaradjon. Ez valóban figyelmes, de ha már valami bekerül a tananyagba, akkor ez a gesztus előrébb való-e a taníthatóságnál? A díjazásnál sem szempont, hogy a jelölt könyv alkalmas-e tanításra vagy sem. Arató László szerint úgy kell felfognunk a dolgot, hogy bizonyos könyveknél nagyobb energiákat kell megmozgatnia a tanárnak, hogy a diák ne tegyen egyenlőségjelet nehéz és unalmas közé, hanem inkább kihívásnak érezze megfejteni, értelmezni és továbbgondolni ezeket a szövegeket. Kétségtelen, hogy a shortlistre felkerült, de díjat nem nyert művek között több is akad, amit kiválóan lehetne tanítani, ezért ezek közül is választanak kettőt. A szavazás nyitott lesz, hiszen az Aegon honlapján majd mindenki szavazhat még két további műre, de a díj alapítói elsősorban a tanárok véleményére kíváncsiak.

A tancsomag második része egy négyoldalas elemző tanulmányt tartalmaz, amely alapvetően a szakirodalom feldolgozására és az elemzést készítő tanár értelmezésére épül. Fontos megemlíteni, hogy bár az órai anyag tartalmaz olyan részt, amely a művet elhelyezi a szerző életében, de nem az életrajzra épül az értelmezés. Az elemző részt egy interaktív, reflektív technikákra épülő feladatsor követi. A diákok különböző módszertani eljárásokat alkalmazva csoportokban dolgoznak, például míg az egyik csoport a teret és az időt vizsgálja, addig a másik a visszatérő motívumokra és egy harmadik az elbeszélői nézőpontra koncentrál. Továbbá van olyan feladat is, amely során a gyerekek különböző szakirodalmakat olvasnak, és ezek alapján kell ismertetniük egymással a lényegi pontokat. A csomagot színesebbé teszi multimédiás jellege, hiszen videobetéteket és linkeket tartalmaz. Ezek lehetnek kerekasztal-beszélgetések vagy rádióadások a műről, illetve a szerzővel készült interjú. Az utolsó rész pedig egy válogatott szakirodalmi listát tartalmaz. Arató László szerint ezt az egészet tanári kincsestárnak is lehetne nevezni. Természetesen mindez teljesen fakultatív. A tanártól függ, mit épít be a tananyagba, vagy beépíti-e egyáltalán.

Korszerű módszer vs. nemzeti tanterv

A tancsomag szembemegy az irodalomoktatás hagyományaival, hiszen nem híve a kizárólagosan kronologikus, életrajzon alapuló tárgyalásnak, míg az új nemzeti alaptanterv még jobban bebetonozza ezt a szemléletet. A Magyartanárok Egyesülete azon az állásponton van, hogy a régieket, nagy klasszikusokat az új alkotásokon keresztül kellene megszólaltatni, ezzel párbeszédbe hozni különböző korok műveit. Ma azonban még mindig erős az a posztszocialista nézet, amelynek értelmében a műveket muzealizált, jelentől elszakított módon tárgyalják. „Ez a fajta módszer az irodalom lényegét torzítja el, hiszen az új szerzők folyamatosan reflektálnak a régiekre, újjáértelmezik azokat, hozzátesznek. Ez egy folyamatosan alakuló, le nem záruló rendszer. Az iskolákban azonban ezt – tisztelet a kivételnek – lezárt folyamatként kezelik. Kevesebb művel, de többet kéne foglalkozni, és különböző kontextusban tárgyalni azokat” – mondta a Magyartanárok Egyesületének elnöke.

Térey

Térey

 

Az új nemzeti alaptanterv egyébként iszonyúan minimalizálja azt a mozgásteret, amelyben a kortárs irodalommal foglalkozni lehet. Tőlünk nyugatra egyáltalán nem ismerik a négy, illetve hat éven keresztül zajló kronologikus irodalomoktatást. „Ez egy posztszocialista hagyomány, amitől nem tudunk megszabadulni. Nem értek egyet azzal, hogy régebbi műveket korábban kellene tanítani, mert nem hiszem, hogy a Szigeti veszedelem jobban befogadható egy 14 éves számára, mint mondjuk Tóth Krisztina novellái” – mondja Arató László. Szerinte nem arról van szó, hogy ne lenne helye egy kronologikus rendszerezésnek: van, csak más arányokban. A baj az, hogy sokak számára az irodalomoktatás egyenlő az irodalomtörténet tanításával.

Sályiné Pásztor Judit, a Nemzeti alaptanterv (NAT) magyar nyelv és irodalom bizottságának vezetője azt a kezdeményezést üdvözlendőnek tartja, hogy a magyartanárok segédleteket kapjanak a kortárs irodalom tanításához. Szerinte is szükséges, hogy bővüljön a tanítandók névsora – például Szilágyi Istvánnal vagy Tar Sándorral. A kortárs irodalom tanításáról szóló vitákat célszerű a mértékletesség jegyében lefolytatni, ideologikus szempontokat lehetőleg mellőzve. Azt azonban hozzátette, hogy nem csak a kortársakra nincs elég idő: az iskolákban a szűkös órakeretek miatt például Arany vagy Radnóti műveinek alaposabb tárgyalása sem kap megfelelő teret. A Magyartanárok Egyesületével ellentétben nem tartja elvetendőnek az irodalomtörténeti szemléletet. „A tananyag a kezdetek irodalmától jut el a kortársig. Ezzel az összefüggések meglátására nevel, a tanuló maga is felfedezi ezeket. A történeti megközelítés nem mond ellent a sikeres irodalomtanításnak. Példa erre a Pethőné Nagy Csilla által írt tankönyvcsalád, amely időrend szerint haladva egy olyan komparatív irodalomszemléletet vázol fel, amely adott esetben antik és kortárs szövegek összeolvasását is lehetővé teszi.”

Grecsó

Grecsó

 

Grecsó Krisztián Aegon-díjas író szerint sok diáknak már az is információ, hogy vannak élő írók, hogy íróvá nem a halál avat. Mint mondta: „A cél itt az, hogy valamilyen formában jelezzük: az irodalom élő organizmus.” Grecsó állítja: a magyarországi irodalomoktatás egyfelől teljes kudarc, hiszen a diákok egy részének olvasási nehézségei vannak, küzdenek a nyelvvel, és akkor a művészet befogadását még nem is említettük. Másfelől azonban van egy vékony, művelt és érdeklődő réteg, amelyet segítenek, és amelyért nagy energiákat mozgatnak meg a tanárok. Arató László szerint a magyartanítás már hosszú évek óta latens válságban van. Mint mondta, egy lelkiismeretes tanár észreveszi, hogy az, amit ő menetrendszerűen lead, nem feltétlenül mozgatja meg a diákokat. Jó esetben megpróbál ezen változtatni, de ez nem ilyen egyszerű. Az oktatók jelenlegi terhelése csak nőni fog, így kicsi az esély arra, hogy a tanárok új dolgokat gondoljanak ki és megmozgassák a fantáziájukat. Az Aegon kezdeményezését különösen anakronisztikussá teszi a kormány oktatáspolitikája, amely a tanárokat a szakmai igénytelenség és a központi akarat abszolút végrehajtása felé tereli. A pedagógusi mindennapok, a túlterheltség és a tanári fizetés nehezíti meg a kortárs szerzők felé irányuló intenzív érdeklődést, hiszen a jelenlegi pedagógusi bérek elég erősen korlátozzák a több ezer forintos új könyvet vásárlását. Ez egyébként problémát is okozhat a tancsomagok alkalmazása során, hiszen az iskolai könyvtárak polcai sem roskadoznak a kortárs művektől. Ezzel kapcsolatban az Aegon tárgyalásokat folytat a könyvkiadókkal, hogy igény szerint tudjanak könyveket küldeni az iskolákba.

A jelenlegi oktatáspolitika sajnos nem a kortárs szerzők irányába mutat, de a Magyartanárok Egyesülete úgy tesz, mintha nem lenne akkora a baj, és gyártja a korszerű módszereket tartalmazó vázlatokat. Grecsó szerint is van még mit veszteni, érdemes energiát fektetni ebbe a kezdeményezésbe. Arató László elmondta, hogy a Magyartanárok Egyesülete a szakmai önképzés mellett igyekszik hallatni a hangját az oktatáspolitikában is, több-kevesebb – mostanában inkább kevesebb – sikerrel. Mint mondta, eredménytelenségük nem feltétlenül kormányspecifikus, de azt lehet mondani, hogy a mostani Nemzeti alaptanterv, kerettanterv és oktatáspolitikai koncepció van a lehető legtávolabb az elképzeléseiktől.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.