„Pszichopata jellegű” karakterek – Könyv a valóságshow-król

  • Tanner Gábor
  • 2013. szeptember 18.

Könyv

Kis csapatokat szerveztek különféle iskolák tanulóiból a ValóVilág 5-tel kapcsolatos felméréseikhez, és nem várt hatásként azt tapasztalták, hogy a gyerekek „egész egyszerűen ki voltak éhezve az ilyen típusú beszélgetésekre”. Kritika Zsolt Péter könyvéről.

Zsolt Péter médiaszociológus könyve a ValóVilág ötödik szériája kapcsán árnyaltan (egy idézet mögé húzódva) állítja: a műsor olyan karaktereket favorizál, amelyek „pszichopata jellegű” tüneteket mutatnak. Mivel ők hatékonyan vonják magukra a figyelmünket, ők a sikeresek. Vajon kritikátlanul azonosulunk velük, példaképként tekintünk rájuk? Hogyan hat mindez ránk, nézőkre?

A VV5 fináléja

A VV5 fináléja

Fotó: Facebook

A könyv vissza-visszatérő figyelmeztetése, hogy nincs hatékony fórum, ahol a gyerekek és a fiatalok kibeszélhetnék a műsort, ahol feldolgozhatnák a vele kapcsolatos érzéseiket, élményeiket. Zsolték kis csapatokat szerveztek különféle iskolák tanulóiból a VV 5-tel kapcsolatos felméréseikhez, és nem várt hatásként azt tapasztalták, hogy a gyerekek „egész egyszerűen ki voltak éhezve az ilyen típusú beszélgetésekre”. Zsolt ugyan nem teszi fel a kérdést, de engem nem hagy nyugodni: mi folyik a médiaismeret-órákon? Hol bujkálnak a „kereskedelmi tartalmakat” tudatosan fogyasztó nebulók, akik már hosszú évek óta médiatermékeket vitatnak meg a NAT szerint erre kijelölt tanórákon? Azt viszont megtudhatjuk Zsolt könyvéből, hogy az NMHH egy médiaértés-központot készül létrehozni „a kiskorúak tudatos médiahasználatának erősítése céljából”. Vagyis egy újabb vízfejgyanús intézmény formálódik közpénzből. (A könyv megjelenése óta már tudjuk, hogy a Bűvösvölgyre keresztelt létesítmény állítólag ősztől üzemszerűen fogadja a látogatókat.) Zsolt szerint a valóságshow-k (persze erős reklámtámogatással) rendelkeznek olyan közösségformáló erővel, mint korábban Az Onedin család, a Dallas, a Szomszédok vagy most a Barátok közt. Aki nem tudja, mi történik bennük, az kívül rekedhet a munkahelyi, baráti diskurzusokon. Ezért különösen fontos lenne, hogy helyére tudjuk tenni magunkban a show-kat. Sőt, Zsolt eljut odáig, hogy ha sikerülne kialakítani megfelelő „társadalmi bölcsességet”, jelentősen csökkenthető lenne a nézői igény a valóságshow-kra.

false

Zsolt szerint a valóságshow-k azt sugallják, hogy a legfőbb érték a pénz megszerzése, mindegy, milyen áron. Ugyanakkor – folytatja – már általános meggyőződés, hogy a pénz birtoklása felelősséggel jár. Sajnos arra nem tér ki, mivel igazolható, hogy ez a vélekedés áthatja a magyar társadalmat, ugyanis efelől erős kétségeim vannak. (Lásd például a közpénzek felhasználásának gyakorlatát!) Említi, hogy a társadalmi hasznosság manapság fontos szempont egy-egy vállalat stratégiájának kialakításakor. Ebből következően pedzegeti ugyan a műsorkészítők felelősségét, de kategorikusan nem marasztalja el őket. Sőt, egy helyütt vitába bocsátkozik azzal a liberális felfogással, miszerint az ember választhatja a rosszat is akár. Nem, érvel Zsolt Descartes-ot idézve, ugyanis „az erény követésének eltökéltsége” „leszűkíti a választások körét”. Tegyük hozzá: nem kell tudatosan a rosszat választani, tévedni is lehet. Képzeljük azt egy pillanatra, hogy a kereskedelmi csatornák vezetői nem cinikus emberek, hanem őszintén hisznek azokban az ideológiákban, amelyeket a valóságshow-k készítése köré kerítenek… Jó példa erre Kolosi Péter A kereskedelmi televíziózás Magyarországon című, 2005-ben megjelent könyve. Érthetetlen, Zsolt miért nem tesz róla említést egyszer sem, miért nem elemzi az ott olvasható önfelmentő eszmefuttatásokat.

Izgalmas ugyanakkor Zsolt könyvének az a része, ahol a médiahatóságok (ORTT, NMHH) valóságshow-kkal kapcsolatos impotenciáját mutatja be. A büntetések és a huzakodások a csatornák és a hivatalosságok között csupán részproblémákat érintettek (meztelenkedés, trágár beszéd stb.), a valóságshow-k legkártékonyabb hatásait (emberi méltóságukat feladni kényszerülő szereplők, a cinizmus favorizálása stb.) alig karcolták. Zsolt levezeti, hogy az NMHH csupán ürügyként hivatkozott a gyerekek védelmére a büntetések kiszabásakor, hogy valamiképpen a működés látszatát keltse, és annak az illúzióját, hogy ura a helyzetnek.

Szembetűnő az éles kritika, hiszen a könyvet az NMHH adta ki. Ennyire megengedő volna a szigorú hatóság? Lehet, bár én inkább arra gyanakszom, hogy nem elég tüzetesen olvasták a kéziratot. Ezt erősíti, hogy a szöveg feltűnően szerkesztetlen, egy-egy mondatnak, bekezdésnek többször is neki kell rugaszkodni, hogy minden a helyére kerüljön az olvasóban. (Talán megérte volna a munkát, hogy a könyv olvasmányos legyen, mert így esélytelen a szerző által joggal hiányolt társadalmi disputa beindítására.) Aztán már csak a borítógrafikára kell egy pillantást vetnünk, amelyet szemmel láthatóan egy photoshopban kevéssé járatos hivatalnok desktop publishingolt össze, hogy meggyőződésünkké váljon: a könyv csupán egy feladat letudása az NMHH részéről. Pipa valamelyik rubrikába. Kár, mert a Zsolt Péter és kollégái által belefektetett médiaszociológusi munka impozáns és hiánypótló.

 

Zsolt Péter: Hírnév! Jólét! VV! Képernyő- és valóságshow-kutatás. NMHH, 2013, 224 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.