Könyv

Szendi Nóra: Természetes lustaság

Könyv

Az író második regénye egyszerre nehéz és könnyű olvasmány. Magukkal sodornak a mondatok, nem akad meg a lendület, karakteres és könnyed a nyelvi környezet. Mindeközben viszont olyan világban járunk, amelyben még csak nem is a mélyszegénység és nem is a nagy emberi drámák húznak a mélybe, hanem a mindenre rátelepedő átható semmi: a címben szereplő természetes lustaság bénító ereje. Ezt a határállapotot ragadja meg Szendi a hatásos választásnak tűnő énelbeszélővel.

A főszereplő, János nem kifejezetten nyomorog, a szó anyagi értelmében csak úgy „elvan”: átmeneti munkákkal vagy munkanélküliséggel, érettségi, önértékelés, erőfeszítés és többnyire emberi kapcsolatok nélkül. Világa az internet alsó felének, a pornónak és a valóságshow-knak egyszerű, banalitásában már-már szándékoltan irritáló (tematikai és nyelvi) tere. Eközben pedig a háttérben jól megrajzolt karakterekkel, ugyanakkor eltúlzott szociografikus íz nélkül rajzolódik ki a nagy (a kis) magyar valóság. Az egyetlen, ami ezt az elviselhetetlen létállapotot képes valamennyire felülírni, az Risch Blanka megjelenése az életnek nevezett valami horizontján, aki vidámságával és humorával képes kihúzni Jánost a lefelé tartó spirálból. Írói erény, hogy mindez mégsem válik giccsé, nincs benne semmi nagyzolás, csupán arról van szó, hogy a „lét elviselhetetlen könnyűsége” életté züllik vagy – jelen esetben – szelídül.

Kalligram, 2018, 352 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.