Könyv

Szendi Nóra: Természetes lustaság

Könyv

Az író második regénye egyszerre nehéz és könnyű olvasmány. Magukkal sodornak a mondatok, nem akad meg a lendület, karakteres és könnyed a nyelvi környezet. Mindeközben viszont olyan világban járunk, amelyben még csak nem is a mélyszegénység és nem is a nagy emberi drámák húznak a mélybe, hanem a mindenre rátelepedő átható semmi: a címben szereplő természetes lustaság bénító ereje. Ezt a határállapotot ragadja meg Szendi a hatásos választásnak tűnő énelbeszélővel.

A főszereplő, János nem kifejezetten nyomorog, a szó anyagi értelmében csak úgy „elvan”: átmeneti munkákkal vagy munkanélküliséggel, érettségi, önértékelés, erőfeszítés és többnyire emberi kapcsolatok nélkül. Világa az internet alsó felének, a pornónak és a valóságshow-knak egyszerű, banalitásában már-már szándékoltan irritáló (tematikai és nyelvi) tere. Eközben pedig a háttérben jól megrajzolt karakterekkel, ugyanakkor eltúlzott szociografikus íz nélkül rajzolódik ki a nagy (a kis) magyar valóság. Az egyetlen, ami ezt az elviselhetetlen létállapotot képes valamennyire felülírni, az Risch Blanka megjelenése az életnek nevezett valami horizontján, aki vidámságával és humorával képes kihúzni Jánost a lefelé tartó spirálból. Írói erény, hogy mindez mégsem válik giccsé, nincs benne semmi nagyzolás, csupán arról van szó, hogy a „lét elviselhetetlen könnyűsége” életté züllik vagy – jelen esetben – szelídül.

Kalligram, 2018, 352 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.