Szigorú szabályok széles szabadsága (Soren Kragh-Jacobsen filmrendező)

  • Nagy Elisabeth
  • 2000. november 9.

Könyv

Magyar Narancs: A
a hazai forgalmazásba, de mint az elkövetkezendő hónapokban látni fogjuk, nem az utolsó. Ez alkalommal szólaltattuk meg a Titanicon látható frissebb művek alkotóit.Mifune nem úgy néz ki, mint elődei, ha úgy tetszik, egy rendes Dogma- film.

Soren Kragh-Jacobsen: Ha az imbolygó kamerára gondol, a nyilatkozat egy szóval sem köti ki, hogy tényleg imbolyognia kell, csak hogy kézikamera legyen. Nem akartam teljesen ugyanúgy csinálni, mint Larsék. Velük ellentétben például betartottam a 9-es szabályt, miszerint a 35 mm-es akadémiai szabványfilmre kell forgatni, míg ők mindketten videóra forgattak. Egyébként Dogma ide vagy oda, alapvetően a történet diktálja, hogy hogy használod a kamerádat.

MN: De nyilván nem véletlenül választotta ugyanazt az operatőrt, aki Vinterberg Születésnapját is fényképezte.

SKJ: Hát igen, előtte egyszer sem dolgoztam vele, de nagyon rajta volt a témán. Először felajánlottam egy másik operatőrnek, akivel sokat dolgoztam együtt, de ő nem érezte magáénak, és inkább elment Afrikába forgatni egy negyvenmilliós filmet, nem is hibáztatom. Egy ideig fontolgattam, hogy vágás nélkül vagy csak négy-öt vágással veszem fel az egészet, de végül is örülök, hogy nem így lett. Annyira el akartam szakadni tőlük, amennyire csak lehet, hiszen akkorra már az egész épp elég messzire került a kezdeti irányelvektől, kezdve az anonimitással.

MN: Vinterberg Cannes-ban azt nyilatkozta, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a következő filmje Dogma lesz.

SKJ: Én talán a következő filmemmel majd még jobban elmerülök benne. Anders Thomas Jensennel írtam közösen, akivel a Mifunét is. Az elkövetkezendő években alapvetően nagyon olcsó filmeket akarok készíteni, mert akkor százszázalékos marad a beleszólásom a dolgokba. Megírod, és négy nap múlva már kezdheted is forgatni.

MN: A feleség figurája egy kicsit sarkítottra sikerült, nem gondolja?

SKJ: Ez így van. Egyszerűen lenn akartam tartani a férfit vidéken. Meg hát mi köti össze őket? A karrier, egy-egy jó dugás, esetleg. Egyet mindenesetre beletettem még az elején. Nem éreztem szükségét, hogy továbbvigyem ezt a szálat. Először nem egészen így nézett ki a forgatókönyv, a címét akkor kapta, amikor meghallottam, hogy meghalt Toshiro Mifune. Hirtelen újra meg akartam nézni a Hét szamurájt. Akkor bekattant, hogy Anders valahogy olyan, mint a hetedik szamuráj, mikor hazatér a városból, mert már nem az a földműves, akinek született, de nem is igazi szamuráj. Gyors karriert futott be Koppenhágában az elmúlt tíz évben, de aztán szembesülnie kell a testvérével, akivel annyi közös emlékük van, ezért bűntudata támad.

MN: Von Trier a katolicizmussal hozza összefüggésbe a Dogmát, Vinterberg a kommunizmussal. Ön?

SKJ: A vallásos megközelítéssel nem nagyon tudok mit kezdeni. Engem inkább a közösségi része fogott meg. Különben is, tudja, én még a hatvanas években voltam fiatal, sőt éltem kommunában is, és nagyon élveztem. De megvoltak a saját személyes okaim, amiért végül is csatlakoztam hozzá. Hosszú évek óta ez volt az első alkalom, hogy egyhuzamban megírjak, leforgassak, megvágjak valamit. Máskor megesett, hogy hat hónapot vagy akár másfél évet is várnom kellett.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

(Fordította Orosz Ágnes)

Dogma ´95

Történt egyszer, hogy neves dán rendezők egy jelentősebb kimaradás alkalmával kiáltványt fogalmaztak meg, és ahelyett, hogy másnapra elfelejtették volna, elindították vele az utóbbi évek legnagyobb publicitást kapott filmes mozgalmát. Így született a Dogma. Erre jutottak:

Feddhetetlenségi fogadalom

Ezennel megesküszöm, hogy alávetem magam a Dogma ´95-ben megfogalmazott és lefektetett szabályoknak, melyek a következők:

1. Az egész forgatást eredeti helyszínen kell lebonyolítani. Kellékeket és díszleteket külön odavinni tilos. (Amennyiben egy kellék feltétlenül szükséges, úgy kell kiválasztani a helyszínt, hogy megtalálható legyen ott.)

2. A hangot és a képet külön felvenni tilos. (Zene használata csak akkor megengedett, ha forrása a forgatás helyszínén található.)

3. A kamera kézi legyen. Csak a kézzel véghezvihető mozgások megengedettek. (Ne a film menjen a kamera után, a kamerát kell odavinni, ahol a film játszódik.)

4. A film legyen színes. Külön világítás nem megengedett. (Ha túl kevés a fény, a filmet meg kell vágni, vagy egy kamerára rögzíthető fényforrás használható.)

5. Optikai trükkök és filterek használata tilos.

6. A filmben nem lehetnek felszínes cselekményelemek, mint pl. gyilkosság, üldözés stb.

7. Időbeli és térbeli szétválasztás tilos. (A filmnek itt és most kell játszódnia.)

8. Kötött műfaji sajátosságokat hordozó filmek nem megengedettek.

9. A film formátuma akadémiai 35 mm legyen.

10. A rendező nevét nem lehet feltüntetni.

Továbbá megesküszöm, hogy mint rendező tartózkodom a saját ízlésem megjelenítésétől. Nem vagyok többé művész. Filmemre nem mint egy munkára tekintek, mert a pillanat fontosabb számomra az egésznél. A legfőbb célom, hogy a szereplőimből és helyszíneimből kikényszerítsem az igazságot. Esküszöm, hogy a fentieket minden rendelkezésemre álló eszközzel véghez is viszem, akár a jó ízlés és bármely esztétikai megfontolások rovására is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.