Szigorú szabályok széles szabadsága (Soren Kragh-Jacobsen filmrendező)

szerző
Nagy Elisabeth
publikálva
2000/46. (11. 09.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Magyar Narancs: A

a hazai forgalmazásba, de mint az elkövetkezendő hónapokban látni fogjuk, nem az utolsó. Ez alkalommal szólaltattuk meg a Titanicon látható frissebb művek alkotóit.Mifune nem úgy néz ki, mint elődei, ha úgy tetszik, egy rendes Dogma- film.

Soren Kragh-Jacobsen: Ha az imbolygó kamerára gondol, a nyilatkozat egy szóval sem köti ki, hogy tényleg imbolyognia kell, csak hogy kézikamera legyen. Nem akartam teljesen ugyanúgy csinálni, mint Larsék. Velük ellentétben például betartottam a 9-es szabályt, miszerint a 35 mm-es akadémiai szabványfilmre kell forgatni, míg ők mindketten videóra forgattak. Egyébként Dogma ide vagy oda, alapvetően a történet diktálja, hogy hogy használod a kamerádat.

MN: De nyilván nem véletlenül választotta ugyanazt az operatőrt, aki Vinterberg Születésnapját is fényképezte.

SKJ: Hát igen, előtte egyszer sem dolgoztam vele, de nagyon rajta volt a témán. Először felajánlottam egy másik operatőrnek, akivel sokat dolgoztam együtt, de ő nem érezte magáénak, és inkább elment Afrikába forgatni egy negyvenmilliós filmet, nem is hibáztatom. Egy ideig fontolgattam, hogy vágás nélkül vagy csak négy-öt vágással veszem fel az egészet, de végül is örülök, hogy nem így lett. Annyira el akartam szakadni tőlük, amennyire csak lehet, hiszen akkorra már az egész épp elég messzire került a kezdeti irányelvektől, kezdve az anonimitással.

MN: Vinterberg Cannes-ban azt nyilatkozta, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a következő filmje Dogma lesz.

SKJ: Én talán a következő filmemmel majd még jobban elmerülök benne. Anders Thomas Jensennel írtam közösen, akivel a Mifunét is. Az elkövetkezendő években alapvetően nagyon olcsó filmeket akarok készíteni, mert akkor százszázalékos marad a beleszólásom a dolgokba. Megírod, és négy nap múlva már kezdheted is forgatni.

MN: A feleség figurája egy kicsit sarkítottra sikerült, nem gondolja?

SKJ: Ez így van. Egyszerűen lenn akartam tartani a férfit vidéken. Meg hát mi köti össze őket? A karrier, egy-egy jó dugás, esetleg. Egyet mindenesetre beletettem még az elején. Nem éreztem szükségét, hogy továbbvigyem ezt a szálat. Először nem egészen így nézett ki a forgatókönyv, a címét akkor kapta, amikor meghallottam, hogy meghalt Toshiro Mifune. Hirtelen újra meg akartam nézni a Hét szamurájt. Akkor bekattant, hogy Anders valahogy olyan, mint a hetedik szamuráj, mikor hazatér a városból, mert már nem az a földműves, akinek született, de nem is igazi szamuráj. Gyors karriert futott be Koppenhágában az elmúlt tíz évben, de aztán szembesülnie kell a testvérével, akivel annyi közös emlékük van, ezért bűntudata támad.

MN: Von Trier a katolicizmussal hozza összefüggésbe a Dogmát, Vinterberg a kommunizmussal. Ön?

SKJ: A vallásos megközelítéssel nem nagyon tudok mit kezdeni. Engem inkább a közösségi része fogott meg. Különben is, tudja, én még a hatvanas években voltam fiatal, sőt éltem kommunában is, és nagyon élveztem. De megvoltak a saját személyes okaim, amiért végül is csatlakoztam hozzá. Hosszú évek óta ez volt az első alkalom, hogy egyhuzamban megírjak, leforgassak, megvágjak valamit. Máskor megesett, hogy hat hónapot vagy akár másfél évet is várnom kellett.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

(Fordította Orosz Ágnes)

Dogma ´95

Történt egyszer, hogy neves dán rendezők egy jelentősebb kimaradás alkalmával kiáltványt fogalmaztak meg, és ahelyett, hogy másnapra elfelejtették volna, elindították vele az utóbbi évek legnagyobb publicitást kapott filmes mozgalmát. Így született a Dogma. Erre jutottak:

Feddhetetlenségi fogadalom

Ezennel megesküszöm, hogy alávetem magam a Dogma ´95-ben megfogalmazott és lefektetett szabályoknak, melyek a következők:

1. Az egész forgatást eredeti helyszínen kell lebonyolítani. Kellékeket és díszleteket külön odavinni tilos. (Amennyiben egy kellék feltétlenül szükséges, úgy kell kiválasztani a helyszínt, hogy megtalálható legyen ott.)

2. A hangot és a képet külön felvenni tilos. (Zene használata csak akkor megengedett, ha forrása a forgatás helyszínén található.)

3. A kamera kézi legyen. Csak a kézzel véghezvihető mozgások megengedettek. (Ne a film menjen a kamera után, a kamerát kell odavinni, ahol a film játszódik.)

4. A film legyen színes. Külön világítás nem megengedett. (Ha túl kevés a fény, a filmet meg kell vágni, vagy egy kamerára rögzíthető fényforrás használható.)

5. Optikai trükkök és filterek használata tilos.

6. A filmben nem lehetnek felszínes cselekményelemek, mint pl. gyilkosság, üldözés stb.

7. Időbeli és térbeli szétválasztás tilos. (A filmnek itt és most kell játszódnia.)

8. Kötött műfaji sajátosságokat hordozó filmek nem megengedettek.

9. A film formátuma akadémiai 35 mm legyen.

10. A rendező nevét nem lehet feltüntetni.

Továbbá megesküszöm, hogy mint rendező tartózkodom a saját ízlésem megjelenítésétől. Nem vagyok többé művész. Filmemre nem mint egy munkára tekintek, mert a pillanat fontosabb számomra az egésznél. A legfőbb célom, hogy a szereplőimből és helyszíneimből kikényszerítsem az igazságot. Esküszöm, hogy a fentieket minden rendelkezésemre álló eszközzel véghez is viszem, akár a jó ízlés és bármely esztétikai megfontolások rovására is.

szerző
Nagy Elisabeth
publikálva
2000/46. (11. 09.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kultúra

még több Kultúra...