Szigorú szabályok széles szabadsága (Soren Kragh-Jacobsen filmrendező)

  • Nagy Elisabeth
  • 2000. november 9.

Könyv

Magyar Narancs: A
a hazai forgalmazásba, de mint az elkövetkezendő hónapokban látni fogjuk, nem az utolsó. Ez alkalommal szólaltattuk meg a Titanicon látható frissebb művek alkotóit.Mifune nem úgy néz ki, mint elődei, ha úgy tetszik, egy rendes Dogma- film.

Soren Kragh-Jacobsen: Ha az imbolygó kamerára gondol, a nyilatkozat egy szóval sem köti ki, hogy tényleg imbolyognia kell, csak hogy kézikamera legyen. Nem akartam teljesen ugyanúgy csinálni, mint Larsék. Velük ellentétben például betartottam a 9-es szabályt, miszerint a 35 mm-es akadémiai szabványfilmre kell forgatni, míg ők mindketten videóra forgattak. Egyébként Dogma ide vagy oda, alapvetően a történet diktálja, hogy hogy használod a kamerádat.

MN: De nyilván nem véletlenül választotta ugyanazt az operatőrt, aki Vinterberg Születésnapját is fényképezte.

SKJ: Hát igen, előtte egyszer sem dolgoztam vele, de nagyon rajta volt a témán. Először felajánlottam egy másik operatőrnek, akivel sokat dolgoztam együtt, de ő nem érezte magáénak, és inkább elment Afrikába forgatni egy negyvenmilliós filmet, nem is hibáztatom. Egy ideig fontolgattam, hogy vágás nélkül vagy csak négy-öt vágással veszem fel az egészet, de végül is örülök, hogy nem így lett. Annyira el akartam szakadni tőlük, amennyire csak lehet, hiszen akkorra már az egész épp elég messzire került a kezdeti irányelvektől, kezdve az anonimitással.

MN: Vinterberg Cannes-ban azt nyilatkozta, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a következő filmje Dogma lesz.

SKJ: Én talán a következő filmemmel majd még jobban elmerülök benne. Anders Thomas Jensennel írtam közösen, akivel a Mifunét is. Az elkövetkezendő években alapvetően nagyon olcsó filmeket akarok készíteni, mert akkor százszázalékos marad a beleszólásom a dolgokba. Megírod, és négy nap múlva már kezdheted is forgatni.

MN: A feleség figurája egy kicsit sarkítottra sikerült, nem gondolja?

SKJ: Ez így van. Egyszerűen lenn akartam tartani a férfit vidéken. Meg hát mi köti össze őket? A karrier, egy-egy jó dugás, esetleg. Egyet mindenesetre beletettem még az elején. Nem éreztem szükségét, hogy továbbvigyem ezt a szálat. Először nem egészen így nézett ki a forgatókönyv, a címét akkor kapta, amikor meghallottam, hogy meghalt Toshiro Mifune. Hirtelen újra meg akartam nézni a Hét szamurájt. Akkor bekattant, hogy Anders valahogy olyan, mint a hetedik szamuráj, mikor hazatér a városból, mert már nem az a földműves, akinek született, de nem is igazi szamuráj. Gyors karriert futott be Koppenhágában az elmúlt tíz évben, de aztán szembesülnie kell a testvérével, akivel annyi közös emlékük van, ezért bűntudata támad.

MN: Von Trier a katolicizmussal hozza összefüggésbe a Dogmát, Vinterberg a kommunizmussal. Ön?

SKJ: A vallásos megközelítéssel nem nagyon tudok mit kezdeni. Engem inkább a közösségi része fogott meg. Különben is, tudja, én még a hatvanas években voltam fiatal, sőt éltem kommunában is, és nagyon élveztem. De megvoltak a saját személyes okaim, amiért végül is csatlakoztam hozzá. Hosszú évek óta ez volt az első alkalom, hogy egyhuzamban megírjak, leforgassak, megvágjak valamit. Máskor megesett, hogy hat hónapot vagy akár másfél évet is várnom kellett.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

(Fordította Orosz Ágnes)

Dogma ´95

Történt egyszer, hogy neves dán rendezők egy jelentősebb kimaradás alkalmával kiáltványt fogalmaztak meg, és ahelyett, hogy másnapra elfelejtették volna, elindították vele az utóbbi évek legnagyobb publicitást kapott filmes mozgalmát. Így született a Dogma. Erre jutottak:

Feddhetetlenségi fogadalom

Ezennel megesküszöm, hogy alávetem magam a Dogma ´95-ben megfogalmazott és lefektetett szabályoknak, melyek a következők:

1. Az egész forgatást eredeti helyszínen kell lebonyolítani. Kellékeket és díszleteket külön odavinni tilos. (Amennyiben egy kellék feltétlenül szükséges, úgy kell kiválasztani a helyszínt, hogy megtalálható legyen ott.)

2. A hangot és a képet külön felvenni tilos. (Zene használata csak akkor megengedett, ha forrása a forgatás helyszínén található.)

3. A kamera kézi legyen. Csak a kézzel véghezvihető mozgások megengedettek. (Ne a film menjen a kamera után, a kamerát kell odavinni, ahol a film játszódik.)

4. A film legyen színes. Külön világítás nem megengedett. (Ha túl kevés a fény, a filmet meg kell vágni, vagy egy kamerára rögzíthető fényforrás használható.)

5. Optikai trükkök és filterek használata tilos.

6. A filmben nem lehetnek felszínes cselekményelemek, mint pl. gyilkosság, üldözés stb.

7. Időbeli és térbeli szétválasztás tilos. (A filmnek itt és most kell játszódnia.)

8. Kötött műfaji sajátosságokat hordozó filmek nem megengedettek.

9. A film formátuma akadémiai 35 mm legyen.

10. A rendező nevét nem lehet feltüntetni.

Továbbá megesküszöm, hogy mint rendező tartózkodom a saját ízlésem megjelenítésétől. Nem vagyok többé művész. Filmemre nem mint egy munkára tekintek, mert a pillanat fontosabb számomra az egésznél. A legfőbb célom, hogy a szereplőimből és helyszíneimből kikényszerítsem az igazságot. Esküszöm, hogy a fentieket minden rendelkezésemre álló eszközzel véghez is viszem, akár a jó ízlés és bármely esztétikai megfontolások rovására is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”