KÖNYVMELLÉKLET

Szilánkos emlékek

Michael Chabon: Ragyog a hold

  • Sári B. László
  • 2018. január 7.

Könyv

Don DeLillo Fehér zaj című regényében biztos kézzel rajzolja meg a középkorú amerikai értelmiségi férfi portréját Jack Gladney alakjában: a Hitler Stúdiumok professzora szakállat növeszt, nulladioptriás szemüveget hord, súlyfeleslege finoman hangsúlyozza intellektuális tekintélyét, a halálfélelem rettenetét pedig humorérzékének árnyaltságával igyekszik ellensúlyozni.

A kortárs prózaírók egy része – mint Franzen, Foer vagy éppen Chabon – mintha éppen a Fehér zaj lapjairól lépett volna elénk, mind fizimiskájukat, mind érzékenységüket tekintve. Ideális esetben az intellektuális divatok követésén túl egy adott szerző megítélése persze szövegeinek minőségén, az összbenyomás mellett az ízlését tükröző részleteken és belső arányokon múlik. Michael Chabonról nagyjából a Jiddis rendőrök szövetsége című, többszörösen díjnyertes kötete óta tudható, hogy remek érzéke van a túlzáshoz, a szatírához és az abszurdhoz, képes a témához fellelt írásmód adta lehetőségek maximális kiaknázására, és biztos kézzel bánik a műfaji kódokkal. Okos amerikai zsidó szerző, akinek ráadásul a szenzációs humora az azonos című regényéből készült Wonder Boys filmből (magyar alcíme: Pokoli hétvége) is megízlelhető.

A szerző angolul tavaly, magyarul idén megjelent Ragyog a hold című, a fiktív és a valós határait pedzegető, kvázi önéletrajzi-családi ihletésű emlékiratregénye viszont ízig-vérig komoly mű, ami a mozaikcsalád történetét követi a második világháború előtti, dél-philadelphiai nyomornegyedektől a nyolcvanas évek végéig, az elbeszélőt örökbe fogadó nagypapa San Franciscóban bekövetkezett haláláig. A szerzői előszó játékos, posztmodern-metafikciós felütésének iróniája, miszerint „ragaszkodtam a tényekhez, kivéve, amikor a tények nem voltak hajlandóak idomulni az emlékezethez, az elbeszélői szándékhoz vagy az általam előnyben részesített igazsághoz”, az olvasón csattan. Az olvasón, aki – minden, alapesetben távolságtartásnak minősülő, elvileg kizökkentő effektusként működő lábjegyzetes megjegyzés, illetve bennfentesnek ható kulturális összekacsintás ellenére – egyszer csak azon kapja magát, hogy magával ragadta a világ- és kultúrtörténetbe ágyazódó, sokszereplős memoár csapongó története. Vannak ugyan irodalmi utalások, de Pynchon Súlyszivárványa vagy Salinger történetei nem valami rejtélyes szubtextusra utalnak, hanem a nagyapa történetét kutató, könyvbéli Chabon („Mike”) fontos olvasmányélményei, melyek segítik a megértésben, s ekként állnak a Ragyog a hold előképeként. Ahogyan a memoáríró, úgy az olvasó is fejezetről fejezetre tanul, bár ez a folyamat nem felismerések sorozataként, hanem folyamatos és fokozatos megismerésként írható le inkább, ami a javarészt töredékként, az emlékezet apró, fájó szilánkjaiként felkínált életepizódokkal és -eseményekkel való elbeszélt találkozást jelenti. Chabon könyvét olvasva az ember mintha itt felejtett tárgyakat venne kézbe, méregetné és tapogatná, és az elbeszélés segítségével megpróbálna rálelni egykori szerepükre és jelentőségükre, ahogyan azok a család tagjainak élettörténetébe – és testébe – beágyazódtak.

A memoár írása is ehhez hasonló folyamatként tételeződik, melynek során nem is a múltbéli igazságok feltárása vagy a felbukkanó emlékfoszlányok fiktív vagy éppen hamis mivoltának megállapítása, esetleg a reflexió eltávolító gesztusa a hangsúlyos, hanem a cselekvés által megőrzött hit, melynek magva nem valamiféle meggyőződés vagy igazság, vagy – zsidó szerzőről és zsidó szereplőkről lévén szó – az identitás, hanem a ragaszkodás. Ragaszkodás egy döntéshez, egy másik emberhez. Ezt a nagyapa élettörténetében megragadott vezérmotívumot érvényesíti az elbeszélő is, aki maga is folyamatosan beavatja az olvasót az írással kapcsolatban felmerülő dilemmáiba és azokat feloldó döntései­be. Lehet-e, kell-e alkalmazni a párbeszédes formát az elbeszélésben (igen), szükség van-e az élettörténet lehetséges jelentéseinek metaforikus kidomborítására (nem, sőt el kell azokat bizonytalanítani) stb., majd – a nagyapa csökönyösségével – eltekint a túlzott, a történetet felfüggesztő vagy azt kisiklató reflexióktól. Chabon elbeszélője kitart döntése mellett, hogy emlékirat szülessen, s hogy a szöveg csak a nagyapa történetét és az elbeszélőnek a történet rekonstrukciójával és formába öntésével kapcsolatos érzelmeit, a gyászmunka elvégeztével áthagyományozódott lelki örökséget regisztrálja. Vagyis nem szét-, hanem jól megírt memoár a Ragyog a hold, mely még a tengelyében álló, kézenfekvő élethazugság iránt is megértéssel viseltetik (szándékosan nem árulom el, miről van szó), hiszen a szöveg elsődleges szándéka nem valamiféle lappangó titok leleplezése, hanem az emlékek darabkáinak összeszedegetése, ha tetszik: a szinte kivétel nélkül valamilyen szomatizált lelki nyavalyába belepusztuló családtagok testéből a történetek szilánkjainak óvatos eltávolítása.

Egy jó könyvhöz már ennyi is elég lenne, de a családtörténettel párhuzamosan kirajzolódik az Egyesült Államoknak a náci Németország megszállásával összefonódó, dicstelen hidegháborús története, a Hold és a világűr meghódításáért folytatott verseny, a rakétaőrültek legtisztább idealizmusának, a politika és az üzlet számító világának furcsa elegye, melyet a regényben ugyanolyan hideg, ezüstös fénnyel világít be a Hold, mint a fiktív Chabon család történetét.

S hogy kinek szól egy ilyen regény, arra feleljen a szöveg mottója: „Nekik ajánlom. Komolyan.”

Fordította: Pék Zoltán. 21. Század Kiadó, 2017, 446 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.