T´DOOR: Egy Kis Fejedzések (Fejegyzések)

  • 1997. augusztus 7.

Könyv

Persze hogy "tegnap" jó volt, megyek le, jó lesz majd ma is megint, de tudom, megint: úgy csak szar lehet, megint szar lesz.

Persze hogy "tegnap" jó volt, megyek le, jó lesz majd ma is megint, de tudom, megint: úgy csak szar lehet, megint szar lesz.

Ezt előre megmondhatom, meg is mondom, mielőtt lemennék, ha utána mondanám, nem lenne kunszt.

Most mi van még, ezen kívül?

Hogy már nehogy "érzet" legyen, füllung.

Azt mondja a Gály: ló és citrom, ő ugyan nem lóra mondta, rulettra, eszembe nem jutna egy dárdát becélozni a táblába, mióta ló volt. Eleve: rájöttem: én egy tiszta nem devián pici voltam, csak mi van,

a világban az van,

hogy nincs is meg még a világ,

mindenki úgy tesz,

az van, hogy van, akinek normális,

neki - nekik - akkor mindenki, aki nem normális - nekik -, deviáns,

ez divat lesz, ez is kezd úgy lenni, mintha volna, pedig nincs,

de én egy teljes normális voltam, lettem volna. Micsoda különbség.

Szóval, legyen meg mindig az, ami nekem passzol, és oldalt maradhat, ami a Fő Vonal mellett van, mert hiába van a Fő Vonal mellett, semmiféle vonal nincs, tehát ilyen közelség se, semmi mellékes, II. oszt. érdem, semmi érdem, lásd Kafka Összes Novellái, amit itt el akarnék lopni egy betört ablakon át,

Lumpenstadtban,

ahol renoválnak épp, de nem ér le a kezem.

Idézet tömérdek volna, tőlem is, hagyjuk. Na, én boldog lettem volna a Romanovval, gyönyör kép volt a Szent Radegund győzelme, tisztára egy múlt századi fotó, kirakom az esten a xérit, és a Revoque-val, na ja, de betliztek írben, a Curragh-n, ez a nagy ír pálya, a két klasszikusban, amit, visszacsatolás, az Aidan két trenírozott lova nyert, naná, trenírozott, O´Brien nevű ez az Aidan, az egyik legnagyobb idomár a világon a Vincent O´Brien volt, és hogy a David Ashforth ennyire ott van a Life-ban, nekem öröm, én ilyen egyszerűen szeretek, pici, srác ilyen, én.

Normálist akartam, volt, nem volt, lett a verebek, a koala kártyabajnokság, 70 cm a kártyabajnoki füzetek vastagsága. 1972 óta játsszuk itthon. Ezt azután megszerezted, ezt az egyet, Pilinszky, ahová estél, ott maradsz, mi ezt az egyet - mindegy, ezt a kettőt - odhol, szik, megcsináltuk. "A verebek" és a koala kártya.

Mondja társném odhol: meglásd, egy zöldikét fogunk találni, ez egy madár, mondom. Mondom neki: bár úgy lenne! A Csucsu ződi olyan volt, hogy ha 5 mp-re egyikünk fejére szállt, 6 mp-re a másikunkéra, és l mp-re vissza egyikünkére, és rajta ült a kezemen, ott, ahol csuklóban egy madártojás van, mikor felejthető stílusban vertem a Fendert, a bosszát szerette, meg a mittudomént.

De meghalt.

Hamar. Egy ződit hamar. Ne hamar. Soha. Most. Akkor most megyek, feljegyzem ezt: van egy füzet.

Nem is füzet, egy ragadvány, a táskában mindig ott van, ahova legjobban jön az eső, de a foltjai szépek.

Emlékszem, ahogy álltam azon a pályán...

...na, és mire emlékszem, pici, mi az, te is mondd, amire emlékezni tudsz, az mi akkor már, viszont jelentős kérdés:

jártál már a Holtak Birodalmában?

láttad álmodban a tenger alatti termet s a Hableányokat, hablecsacsi vicceket hagyd, rőtkoszorús lakóit, s megfulladsz-e, ha majd emberek szava szólít?

Borzasztó-e neked, hogy itt vagy, és az itt az hol van?

Mindegy-e neked, hogy mely gödörbe kerülnek csontjaid?

Ha nem ismered Kálnoky László költészetét, mit akadékoskodtál az iménti kitételekkel?

Ennyi van mára.

Kisütött a nap, a ló is a tisztaság volt maga, absztrakat, szik, absztrakátum, Alíz neve, Szpéróé, relációk, csak pénzbe kerül,

az ember Quantum Nem Játssza Meg Azt Amit Kéne,

Qualitas Megjátssza Amire Ráver,

tiszta boldogság, ha a pincér megengedi, ülj be, nem ő fizet, mindegy, beleles lapodba, huh, szép színes képek, a Romanov, a Fallon, ülj, ameddig akarsz, max. záróra, a helyen, ahova estél.

Ott se maradsz, visz a vonat, kibírod, visszatérsz legrosszabb szokásaid közé, ahol mindent muszáj még inkább, mint ahova ezt a muszájt viszed, és akkor otthon leszel, és várod, hogy ezt, amit írtál, viszontlásd.

Viszontlátásra.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.