Tandori Dezső: Underwaterscubadiva

  • 1997. március 6.

Könyv

Mielőtt az, hogy hé! -: tengeralattjáróról itt szó sincs, és ez a valaki, akit a név jelöl...
Mielőtt az, hogy hé! -: tengeralattjáróról itt szó sincs, és ez a valaki, akit a név jelöl...

...de vissza még Milánóba.

Kínomban tévét néztem (az ünnep-délutánokon, mikor a város kicsukott magából). A narancs-rozoga villamos átzörömbölt hajnalban a roppant köveken, a Cincinnato téren, ahol egy párizsias bisztró volt (zárva), neve Cin-Cin...nato; kis Magyarország, ahogy a Duna-büfé kis Párizs itt, és jobb, mint az irodalom, mert ha törzstag vagy, nem nyúlnak le, durván nem mellőződsz stb.

Átzötyörgött a kedves hangú vilusz, aztán tűzni kezdett sima suhanással a már aszfaltos utcán.

Fájt, hogy belekongatnak a narancskő-zötyörgés zajába az ünnepi harangok olyan sokat.

A tévének mindennap, hétköznap főleg, volt duma-show műsora, melyet (jellemzően) egy ellenszenves rókapofa vezetett, sok (khm) fontos személy szerepelt, még a csillagjósnőt se bírtam, a róka hölgytársát, pech, úgyszintén nem, unalmasan volt jó a külleme (mondom gyötörten), ellenben az egyetlen, aki ténylegesen tündökölt, egy performer nő volt, egy igazi (kis) díva, se szép, se csúnya, nem glamour, de tündöklet, mondom, értették dolguk a világosítók, és volt is nekik kit.

A politikusok hadovája, a rókapofa álmegértése, a kisasszonyka ámulásai és fontoskodásai közepette, és mindeneken át (és az én szívemet és eszemet várakozásra hangolva) ez az énekesnő-zongorista volt az, aki...

Én azt el nem mondhatom, a Szép Ernő úr tudná csak.

Tökéletesen magabiztos volt. Tudta, ő az, aki. A többi: futottak még.

Beült a zongora mögé (tudott zongorázni! nálam ez nagyon számít, akár az, hogy valaki ne csak avantgárd művész legyen, de a picassóság abból se álljon csupán, hogy klasszikusan rajzol), és minden másnak vége lett. Ennek a produkciónak ne legyen soká vége! Ne jussanak szóhoz a fontos személyek, az állatvédők, a horoszkóposok, Szicília erkölcseinek megmentői, senki. Játssz, subi-díva, énekeld tényleg akár a Sinatra (kiállhatatlan) sudidubi Strangers-nótáját, hát igen, őm még ezt is istenien csinálta, a díva, mondom, őm, szik. Dehogy szik!

Elköszöntem tőle, és akkor hirtelen Bécsben viszontláttam.

A felét.

Vagy valaminek a felét, aki ő volt.

Valakinek a felét.

Mert a dolgok igazak, csak nem egészen mégse, az úgy volt Bécsben, hogy rögtön első nap is elmentem az irodára, és nem soká várakoztam.

Mert megláttam ezt a valamit.

A nemzetközi fogadásközvetítő láncolat (SIS) képernyőjén ott villogott egy futam tizenegy lova közt e név: Underwaterscubadiva.

10/1, értsd, 100 schillingre 1000 a nyeremény. Jó ég! Az Underwater üzenetét (nekem mi lenne az) nem értettem, a subi és a diva elég volt. Lement 6/1-re... sebaj... és hatalmasat nyert, irodai díj levonása után 590 schillinggel lettem dúsabb.

Mentem a Csipkedőpiacra, ettem egy húszasért hatalmas adag szalmakrumplit. (Macdoni e tárgyakban - evés - hanyagolható ott.)

A haveroknak a dívámról meséltem.

Meg hogy tudják-e, miért Hosszú Kopors a pálya neve nekem Párizs mellett, Maisons-Laffitte-ban. Mert két kilométer hosszú az egyenese, és sok remény ha-ha-ha-halt meg ott.

Mellesleg, magyaráztam magyar kollégáknak, gondoltátok-e, hogy ez a 2 km annyi, mint az Akadémiától a Nagycsarnokig (Vámház körút). Mellesleg, én se gondoltam el még ezt, és tényleg jó őrület, hogy - képzeljük el - itt a pesti Duna-parton végig lópálya lenne az Akadémia és a Nagycsarnok közt!

S akkor döbbentem rá! (Egyszerre jött a torokszorítással. Az influenza - vagy nem az volt? csak a hideg piaci borok? - első jeleivel.) Hogy mi az az underwater!

Ez az a dolog T. S. Eliot Prufrock-szerelmes-énekéből, hogy "álmunkban láttuk a tenger alatti termet, s a hableányokat, rőtkoszorús lakóit, s megfulladunk, ha majd emberek szava szólít", vagy kb. így fordította Kálnoky László múlhatatlanul.

Ez volt az Underwater! Hogy nincs visszatérés. Ha láttad a tengeri alatti termet. Ha volt Alíz, Szpéró, Samu, Icsi, mind: nincs visszatérés. Megfulladsz mindentől, ami visszatérés lenne.

Éjszaka még jól voltam. Szerencsére (ha az irodától gyászosan megfutottam is, miután slágra az 590-et elvesztettem másnap), amiért Bécsbe mennem kellett, leglett. A performance-est, nem volt semmi baj, ahogy nem is szokott.

Ki tudja, persze, mikor lesz mégis. Ld. lovak, ott is így van. De ez más kérdés.

A dolog folytatódott.

Az aszpirin, más izé, a torok (slágra az est után begyulladt, hasközépig, minden légút): hozta a fuldoklások éjszakáját.

Fél háromtól fél négyig aludtam valamit (akkor is egy rádiójáték dramaturgiai elemeit próbáltam reménytelenül összerakni, szerencsére nem jeges víz-alattján), utána ültem, ültem, fejem lehajtani is "megfulladunk" volt, s bíztam benne, egyenes derékkal is elszunnyadhatok, holott közel az ágy, nem repülőn vagyok, se csatornában.

De nem.

Végre hétkor megszólalt a telefon, és amerikai barátom hívott. Emberi hang.

Fuldoklásom ettől egyből elmúlt.

Az ügy jelenleg ott tart, hogy az influenzából lassan kimászom, ellenben amerikai barátom hangja egy-szál-fuldoklás, pedig ő egy egészséges lélek.

És bárhogy dumálok neki a telefonba, fuldoklik.

Ebből kettő jön: 1) talán nem vagyok emberi hang; 2) az élet elkényeztetettje vagyok, bár nem nagyon veszem észre.

Pedig pl. a More-t (a Szofit, a mindent) oly egyértelműen elvetettem újra, utálkozva. "Ha szorul a légút, nincs egérút" jeligére, és egy verebünket is, akit hozzánk hoztak, eleinte egérnek nézték. Addig őrizd magad, míg legalább egér lehetsz. Jóllehet a Tiziano macska házában így nem jól lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”