Könyv

Terroristás, lövöldözős, szerelmeses

Réti László: Célpont Párizsban

  • - urfi -
  • 2012. szeptember 19.

Könyv


Bár ne kéne megint ezzel kezdeni, de hát mit tehetünk? Először Bárdos András, Frei Tamás és Réz András könyvei kapcsán konstatáltuk, amit Árpa Attila új opusánál sem hagyhattunk figyelmen kívül: a kemény kötésű lektűr új hullámának celeb szerzői és gondos kiadóik mintha maguk is éreznék, hogy ezek a szövegek nem állnak meg magukban, ezért kell valami plusz, a szerző által felfedett titkos tudás ígérete, ami egyrészt eladja, másrészt utólag menti a könyveket. Bár Réti László (még) nem igazi celeb, csak néhány bestseller eddig álneves szerzője, nála is a bennfentes tudás hivatott felhorgasztani a vásárlási kedvet: „izgalmakban bővelkedő, akciódús regényének hitelességét garantálja, hogy a szerző, aktív rendőrtisztként, belülről ismeri a nyomozók és terrorelhárítók munkáját”.

Azon lendüljünk is túl, vajon mennyire ismeri belülről az izraeli titkosszolgálat és a francia elhárítás munkáját egy zuglói rendőr, hiszen a szerző „hitelessége” édes mindegy – a kérdés az, hogy a regény világát el lehet-e fogadni érvényesnek. És itt kezdődnek a bajok. Mert arra már csak nehéz szívvel legyintünk, hogy valamiért minden „hard-boiled lektűr” szerzője kényszeresen beleénekel egy émelyítő szerelmi dalt a puskaropogásba, és ezek a love storyk tényleg a legfáradtabb hollywoodi tévéfilmek kliséivel dolgoznak. Itt éppen az a konfliktus, hogy az egyik házasságban a férj túl sokat dolgozik, amit a feleség nem ért meg, a másik pár férfi tagja pedig „olyan, mint egy gyerek”. Rétinél ezek a lányregényekből jó tanulós szorgalommal kiollózott karakterek agybomlasztóan sokat nyüglődnek egymással, de mondom, ennél sokkal nagyobb baj, hogy a kémtörténet ugyanilyen életszerűtlen. Már az alapkonfliktus is: a párizsi biztonsági cég vezetője – Victor – leszerződik egy egyiptomi üzletemberrel, akiről a titkosszolgálatok tudják, hogy arab terrorista, és szeretnék követni. De ahelyett, hogy Victort kényszerítenék együttműködésre („az nem elég gyors”) vagy egyszerűen követnék a testőröket pár napon keresztül („az túl kockázatos”), a franciák a férfi feleségét, az izraeliek pedig legjobb barátnőjét, reménybeli szeretőjét zsarolják meg, hogy segítsenek megszerezni a vendég részletes programját. Ennek semmi értelme azon kívül, hogy az egyébként viszonylag szórakoztató kémjáték így egy szerelmi háromszög keretein belül bonyolódhat.

Persze azért nem olyan bonyolult itt semmi, az egyetlen igazi fordulat kifejezetten idegesítő, és csak az olvasó módszeres és együgyű félrevezetésével sikerül véghezvinni. Az ígéretes és pergő nyitóképek, a Párizsban vonagló „felajzott testek” és a Közel-Keleten repkedő végtagok után a hosszúra nyúló történet ráérősen és jól nevelten, a dramaturgiai botlások és a nyelvi döccenők ellenére is kitartóan halad a teljesen indokolatlan végkifejlet felé. Az utolsó jelenet a könyv valódi csúcspontja: a szerelmi háromszög tagjai egy ketyegő bomba mellett tárják egymás elé érzéseiket, fájdalmaikat, miközben – abszolút érthetetlen okokból – felváltva akarják meggyilkolni egymást, részleges sikerrel. Ha ez önparódia lenne, igazi stílusbravúrnak mondanám.

Ulpius-ház, 2012, 508 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.