Könyv

Gyilkosok és demokraták

John Boland: Magyarországról szeretettel

  • Baski Sándor
  • 2012. szeptember 24.

Könyv


Erős kezdés: a Parlamenttől alig pár méterre fejbe lőnek egy Milán nevű, rágcsálóra emlékeztető fickót, aki hősünket épp egy megvesztegetésre váró kormánytisztviselővel akarja összeismertetni, 10 ezer dollárért cserébe. A folytatás sem kevésbé eseménydús, bekapcsolódik a játszmába a hazai titkosszolgálat, a CIA Magyarországon állomásozó megbízottja és a Dolce Vita bár sztriptíztáncosai, miközben Bajától Miskolcon át a behavazott Bükkig kergetőznek a szereplők.

A regényt a még közepesen sem ismert amerikai James L. Ross jegyzi, akinek - noha a gulyás már a harmadik oldalon megemlítődik - a sztereotípiákat jórészt sikerül mellőznie, mi több, meglepően magabiztosan mozog a magyar rögvalóban, mind földrajzi, mind kulturális-politikai értelemben. A történet nagyjából a jelenben játszódik, de aki esetleg arra számítana, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszere képezi az események kulisszáját, arra csalódás vár. A regénybéli Magyarországon még baloldali kurzus regnál, a sztori pedig egy külföldi emigrációból hazatért, messiásként fogadott vadkapitalista körül bonyolódik, aki alapítványán keresztül a liberális demokrácia megerősítésén munkálkodik. A befektetési tanácsadóként dolgozó amerikai Patrick McCarrynek őt kellene összehoznia külföldi megbízóival, akiket természetesen sanda hátsó szándékok mozgatnak.

A pikáns felütés ellenére Boland csak mérsékelten politizál, a cselekmény elsősorban a krimi, a thriller és a kémregény szabályai szerint bonyolódik, az egzotikus helyi viszonyok ehhez mindössze a hátteret adják. Játszódhatna akár egy másik ká-európai országban is, de magyar kiadást abban az esetben aligha kapott volna. Nincs benne ugyanis semmi nóvum. Vegytiszta ponyva, annak viszont - hála a narrátor-főhős fanyar humorának és a jól megírt, frappáns mondatoknak - egészen szórakoztató.

Fordította: Szász Gergely. Fumax, 2012, 232 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.