Könyv

„Többes számban ébredni” Győrfi Kata: Te alszol mélyebben

  • Mohácsi Balázs
  • 2019. november 24.

Könyv

Párkapcsolat, az Én és a Te közötti dinamika, nyelvi reflexiók, álomleírások – Győrfi Kata Te alszol mélyebben című debütáló verseskötetének fókuszpontjai.

Gondolhatnánk, lerágott csont, ám egyfelől Győrfi puritán versbeszéde, másfelől autopoétikus reflexiói garantálják, hogy ne romantizált, lila ködös giccset olvassunk: „úgy fekszünk egymás mellett, / mint két azonos értelmű szó. […] éppen annyira fedjük egymást, / mint aki tudja, mit jelent a másik. / én a bal karom, te a jobb térded, / és ha elalszom, ébren leszel, / ha elfáradsz, megébredek, / míg én téged, te engem húzol magad alá” (éppen annyira).

A legizgalmasabbak az első ciklus (azt képzelem, hogy egyedül vagyok) nyelvi metareflexiói, melyek némelykor kiterjedtebben, allegóriaszerűen alkotják a verset, mint az iménti idézetben, máskor jól idézhetően, aranyköpésszerűen színezik át a verseket: „ha te sem vagy körülöttem, / mint egy mondat, / mást jelentek” (az ágyhoz képest); „átmegyek hozzád / többes számban ébredni” (nadrágban táncolok).

Győrfi kötetét olvasva a kortárs líra ismerőiben határozottan idéződhet fel Sirokai Mátyás egy verse. A beat tanúinak könyvének III. 9. darabja így zárul: „[A]hol ketten alszanak, az előbb ébredő megvárja a később elalvót”. Győrfi is azt a (poszt)telepes költői köznyelvet beszéli, amit bő tíz éve majdnem mindenki. Hogy ezt az ő tollán mégsem érezhetjük fáradtnak, annak kétségkívül a szerző mértéktartása a záloga. Nemcsak egy-egy jellegzetes erdélyi szóválasztás (pl. a felébredtem helyett a megébredtem) dinamizálja a szövegeket, hanem az is fontos, hogy Győrfi ódzkodik attól a tragizáló-önsajnáltató párkapcsolati („nálad hagytam a pulcsim” © Szálinger Balázs) lírától, ami az utóbbi időben eluralkodott. Ami fontos: Győrfi lírai énje egyenrangúként, a másikkal együtt alkotja meg magát. Veszekedés után azt mondja: „úgy fekszel mellettem ilyenkor, / mint egy megbánt mondat utolsó szava” (mellettem ilyenkor). S talán az egyik legszebb szöveghely: „megálmodtam a nyakadon a bőrt. / valaminek az árnyékában feküdtél mellettem, / elfordított fejjel, mert a hátam mögött ment le a nap […] a hajam a fűben közöttünk. / a kezed a hajamon a fűben közöttünk […] felemeled a fejed, a csigolyáid kiduzzadnak, / a lapockáid meghegyesednek, / és a nyakadon a bőr három sávba gyűrődik, / mint akárki másnak” (a nyár, amit megálmodtam). Megkapó, ahogyan a másikról, illetve a kettejükről tett egyszerű észrevételek létrehoznak valami sajátszerűt, hogy aztán az (ön)reflexív zárlat („mint akárki másnak”) azt eltörölje, és általánossá tegye.

A második ciklusban (ne ijedj meg, nincs itt senki) kaptak helyet azok az álomversek, amelyek határozottabban mutatják a (poszt)-telepes hatást: jellemzőjük egyfajta testpoétika, a természettudományos észrevételeken alapuló képalkotás (spektrumlíra), illetve egyfajta thrilleres, lynchi paráztatás. „amikor már elég mélyen meleg, / lecsatlakozik minden érintkezési felületről, / a bőröm mély álomban, / oxigénmolekula forrásponton” (én és a bőröm); „közvetlenül elalvás előtt / már becsukott szemmel magamhoz / húztam térdem, / a bal kicsiről letéptem a körmöt, / és most már emlékszem, / hogy az utolsó gondolatom az volt, / ébredéskor akarom megtudni, / hogy vérzik-e” (ébredéskor).

A kötet harmadik ciklusának (azt várod, hogy megébredjek) darabjai töredékes, álombeli road movie-vá állnak össze. A ropogott a bőr című vers szépen játssza ki egymás ellen a realitás és az álom tudattartalmait. „álmomban mindig is tudom, / hogy nem tudok vezetni. / kinyitottad az ajtót, / és ropogott a bőr az ülésen, / amikor leültem. / álmomban tudtuk, / hogy mindjárt ki fog törni egy hóvihar, / de te azt hiszem, ittál, / és én készültem vezetni”. Különösen figyelemre méltó a jelentésváltozás, ami a baljós cím és a verskontextusban regisztrált egyszerű körülmény között megy végbe – ez a mozzanat nyitja meg a vers távlatait.

Ugyanakkor Győrfi álomverseinek variatív, rekontextualizáló ismétlődései a kötetben haladva sajnos kiismerhetőkké válnak: „délután lehet, és tudom, hogy engem viszel valahova, / hogy neked amúgy nem lenne utad, / nem kéne vezetned, / itt sem kéne lenned […] felnézek egy kisvárosi vasútállomás épületére, / amit telibe süt a nap, / és biztosan tudom, hogy engem viszel valahova, / hogy neked amúgy nem lenne utad” (rokonok vagyunk). Az apróbb egyenetlenségek ellenére is a kötet tudatos felépítését mutatja, hogy az utolsó vers zárlata egyben a poétikai csúcspont is, az álomleírások, a párkapcsolati és a nyelvi reflexiók végül egy grammatikailag többrétegű, realitást és fikciót, idősíkokat keverő verssorban találkoznak össze: „úgy tűnt, te tudod, mit csinálsz, / és az álmom meghasadt: / az egyikben tolattunk a töltésen; / a másikban az arcod élén / húztam végig az ujjam, / a szemedtől a füled előtt az álladig. / egymással szemben feküdtünk, / és a világnak soha nem kezdődött el vége lenni” (a hegyen lefelé).

Jelenkor, 2019, 56 oldal, 1499 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?