Tűzvonalban (Robert Capa: Kissé elmosódva. Emlékeim a háborúból)

  • - kovácsy -
  • 2007. április 12.

Könyv

Korán kezdte az életet, korán is fejezte be. 17 évesen már bevitték a rendőrségre baloldali akciózás miatt, 18 évesen Berlinben tanult újságírást, egy évvel később pedig egy fotóügynökség Koppenhágába küldte, hogy lefotózza Trockijt. Utána Párizs - szerelem, megélhetési gondok, aztán a névváltoztatás: Friedmann Endréből Robert Capa lett, majd rövid időn belül, a spanyol polgárháborúban készült felvételeitől kezdve minden idők egyik legnagyobb fotóriportere.

Korán kezdte az életet, korán is fejezte be. 17 évesen már bevitték a rendőrségre baloldali akciózás miatt, 18 évesen Berlinben tanult újságírást, egy évvel később pedig egy fotóügynökség Koppenhágába küldte, hogy lefotózza Trockijt. Utána Párizs - szerelem, megélhetési gondok, aztán a névváltoztatás: Friedmann Endréből Robert Capa lett, majd rövid időn belül, a spanyol polgárháborúban készült felvételeitől kezdve minden idők egyik legnagyobb fotóriportere. 41 éves volt, amikor Vietnamban, az indokínai háborúban aknára lépett. Pár perccel a halála előtt még fényképezett.

II. világháborús visszaemlékezéseit nem író barátai (Hemingway, Steinbeck), és nem is egyik utolsó szerelme (Ingrid Bergman) unszolására, hanem eredetileg hollywoodi megbízás alapján, egy majdani filmforgatókönyv alapanyagaként kezdte írni. Aztán kiadói szerződés lett a dologból, valamint némi írói kínlódás, viaskodás a határidővel.

Ez éppenséggel nem látszik a szövegen: könnyed, játékosan derűs, komoly mennyiségű öniróniával megfejelt, kifejezetten szórakoztató olvasmány, pedig a történet - Capa haditudósítói története - jelentős részben a legélesebb harctéri helyzetekben, megsebesülő, eleső katonák között játszódik. Hozzájuk képest az ő helyzete természetesen kivételezett, hiszen akkor húzódhat hátra a tűzvonalból, amikor csak akar. Nem akar, mert "ha nem elég jók a képeid, az az oka, hogy nem vagy elég közel", ahogy egyre-másra idézik tőle. És ahogy a fél évszázada készült képeiből mindmáig sugárzik ez a közelség, a kíváncsiság, a mindebből fakadó meghitt közvetlenség, amely mintegy felülírja a borzalmakat, a könyvben is ott van ugyanez: a jelenlét frissessége. A jelenidejűség, amely minden apró tapasztalatát, megfigyelését kézzelfoghatóvá teszi. A legkevésbé talán meglehetős távolságtartással rögzített érzéseit, pedig az európai hadszíntereken töltött évek történetét egy meg-megszakadó, olykor halványan előtűnő szerelmi szál is átszövi. Ezt azonban háttérbe szorítja a hivatás (a kaland-, a becsvágy?) erősebb sodrása - pedig tudjuk, hogy szenvedélyes nőcsábász volt.

Mindenütt ott akart lenni, és mindenütt szerét tudta ejteni egy-egy kiadósabb italozásnak. Tucatszám ürülnek a whiskys, konyakos, calvadosos üvegek a könyv lapjain. Az olyan rettenetes helyzetekben is, mint a normandiai partraszállás, megmaradt abszolút civilnek, anélkül, hogy hivalkodni akart volna ezzel. Végezte a dolgát, a háborút tényként, munkája terepeként fogta föl. A kötetet illusztráló képeinek tömege is erről tanúskodik: ott akart lenni, ott volt mindenütt. Egy-egy sztorija történelmi izgalmakat is kínál, például az, amelyben leírja több tucat, a németek ellen harcoló spanyol polgárháborús menekült tragikus kudarccal végződő behatolását a hazai területre.

Az írás könnyedsége, amely még a leggyilkosabb vágóhídi jelenetek leírásában is ott lebeg, nem valami utólagos, hányaveti hetykéskedést takar, még csak nem is azt, hogy "ezt a poklot csak így lehet elviselni", hanem inkább valami mélységes idegenkedést mindenféle pátosztól, amit a hátországban bőven adagolt a propaganda. A kényszerű gyilkolás szüneteiben a fronton is az élet az, ami zajlik, az idő az, ami telik.

Park Könyvkiadó, 2006, 271 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.