Tűzvonalban (Robert Capa: Kissé elmosódva. Emlékeim a háborúból)

  • - kovácsy -
  • 2007. április 12.

Könyv

Korán kezdte az életet, korán is fejezte be. 17 évesen már bevitték a rendőrségre baloldali akciózás miatt, 18 évesen Berlinben tanult újságírást, egy évvel később pedig egy fotóügynökség Koppenhágába küldte, hogy lefotózza Trockijt. Utána Párizs - szerelem, megélhetési gondok, aztán a névváltoztatás: Friedmann Endréből Robert Capa lett, majd rövid időn belül, a spanyol polgárháborúban készült felvételeitől kezdve minden idők egyik legnagyobb fotóriportere.

Korán kezdte az életet, korán is fejezte be. 17 évesen már bevitték a rendőrségre baloldali akciózás miatt, 18 évesen Berlinben tanult újságírást, egy évvel később pedig egy fotóügynökség Koppenhágába küldte, hogy lefotózza Trockijt. Utána Párizs - szerelem, megélhetési gondok, aztán a névváltoztatás: Friedmann Endréből Robert Capa lett, majd rövid időn belül, a spanyol polgárháborúban készült felvételeitől kezdve minden idők egyik legnagyobb fotóriportere. 41 éves volt, amikor Vietnamban, az indokínai háborúban aknára lépett. Pár perccel a halála előtt még fényképezett.

II. világháborús visszaemlékezéseit nem író barátai (Hemingway, Steinbeck), és nem is egyik utolsó szerelme (Ingrid Bergman) unszolására, hanem eredetileg hollywoodi megbízás alapján, egy majdani filmforgatókönyv alapanyagaként kezdte írni. Aztán kiadói szerződés lett a dologból, valamint némi írói kínlódás, viaskodás a határidővel.

Ez éppenséggel nem látszik a szövegen: könnyed, játékosan derűs, komoly mennyiségű öniróniával megfejelt, kifejezetten szórakoztató olvasmány, pedig a történet - Capa haditudósítói története - jelentős részben a legélesebb harctéri helyzetekben, megsebesülő, eleső katonák között játszódik. Hozzájuk képest az ő helyzete természetesen kivételezett, hiszen akkor húzódhat hátra a tűzvonalból, amikor csak akar. Nem akar, mert "ha nem elég jók a képeid, az az oka, hogy nem vagy elég közel", ahogy egyre-másra idézik tőle. És ahogy a fél évszázada készült képeiből mindmáig sugárzik ez a közelség, a kíváncsiság, a mindebből fakadó meghitt közvetlenség, amely mintegy felülírja a borzalmakat, a könyvben is ott van ugyanez: a jelenlét frissessége. A jelenidejűség, amely minden apró tapasztalatát, megfigyelését kézzelfoghatóvá teszi. A legkevésbé talán meglehetős távolságtartással rögzített érzéseit, pedig az európai hadszíntereken töltött évek történetét egy meg-megszakadó, olykor halványan előtűnő szerelmi szál is átszövi. Ezt azonban háttérbe szorítja a hivatás (a kaland-, a becsvágy?) erősebb sodrása - pedig tudjuk, hogy szenvedélyes nőcsábász volt.

Mindenütt ott akart lenni, és mindenütt szerét tudta ejteni egy-egy kiadósabb italozásnak. Tucatszám ürülnek a whiskys, konyakos, calvadosos üvegek a könyv lapjain. Az olyan rettenetes helyzetekben is, mint a normandiai partraszállás, megmaradt abszolút civilnek, anélkül, hogy hivalkodni akart volna ezzel. Végezte a dolgát, a háborút tényként, munkája terepeként fogta föl. A kötetet illusztráló képeinek tömege is erről tanúskodik: ott akart lenni, ott volt mindenütt. Egy-egy sztorija történelmi izgalmakat is kínál, például az, amelyben leírja több tucat, a németek ellen harcoló spanyol polgárháborús menekült tragikus kudarccal végződő behatolását a hazai területre.

Az írás könnyedsége, amely még a leggyilkosabb vágóhídi jelenetek leírásában is ott lebeg, nem valami utólagos, hányaveti hetykéskedést takar, még csak nem is azt, hogy "ezt a poklot csak így lehet elviselni", hanem inkább valami mélységes idegenkedést mindenféle pátosztól, amit a hátországban bőven adagolt a propaganda. A kényszerű gyilkolás szüneteiben a fronton is az élet az, ami zajlik, az idő az, ami telik.

Park Könyvkiadó, 2006, 271 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.