Könyv

Valachi Anna: "A nő számomra rejtély". József Attila asszonyai

  • bánza
  • 2014. február 28.

Könyv

A kötet elején megkapjuk a manapság elkerülhetetlennek tűnő Esterházy-mottót. Ez Valachi Anna szerint azt hivatott érzékeltetni, hogy az "apa nélkül, női környezetben nevelkedett József Attila kisgyermekkora óta nélkülözte a családi férfimintát, amellyel azonosulva - vagy azt akár elutasítva -, maszkulin jellegűvé formálódhatott volna nemi identitása".

Ebből látható, hogy a kötet nem annyira irodalomtörténeti, mint lélekelemzési irányú; így a tematikus felosztás racionális: Családi nők; Első vágyak, hódítások; Pótanyai oltalmazók; Magasban és mélyben; Felnőttkori anyahelyettesek; Mások aszszonyai; "Az a szép, régi asszony". Ha összeszámoljuk az így fellépő hölgyeket, akkor összesen húszig jutunk, és közülük legfeljebb minden másodikkal volt csak a költőnek szexuális kapcsolata. Ez nem sok. József Attila nem nevezhető szívtiprónak. Inkább az ő szívét tiporták. Vagy a sajátját tiporta ő maga.

E fejezetcímekből az is kitűnik, hogy Valachi Anna a költő női kapcsolatait mindenekelőtt az anya szerepéből vezeti le, eszerint Pőcze Borbála lett volna a minta, a nagy ideál stb. "A kezdet és a végzet asszonyát József Attila számára korán elvesztett édesanyja testesítette meg, és akivel aztán egyesült a halálban." A végzet másik asszonya talán Vágó Márta, "aki ideális élettársa lehetett volna, ha a lány családja és baráti környezete nem hiúsítja meg tervezett házasságukat". József Attila személyéről mindig Wolfgang Hildesheimer mondata jut eszembe Mozarttal kapcsolatban, akire a környezete feltehetően így reagált: "Rendben, a pasas nyilvánvalóan zseni, de tényleg vágyom a társaságára?" Úgy tűnik, Vágó Márta nem vágyott; és ezért nem hibáztatható.

Valachi Anna fölényes tudással, remek idézetekkel, beleérző lélekkel adja elő koncepcióját; a kötet nem mellékesen tökéletes ismeretterjesztés, kiváló segédanyag.

Noran Libro, 2013, 261 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."