Gyász

„igen valami többismeretlenes egyenlet vendége voltam”

Kabai Lóránt (1977–2022)

  • Kemény István
  • 2022. november 9.

Könyv

Nem újhold éjjelén halt meg Kabai Lóránt, csak a halálhíre érkezett meg aznap hajnalra. Pár nappal előbb, a legutolsó fotón, amit posztolt, a már szinte elfogyott, vékonyka Hold látszik egy bérház teteje fölött, reggeli égen, egy mellette elrepülő madárral.

Legelső, 1994-es kötetének a címe Holdfogyatkozás. Legutolsó könyvének legutolsó másfél sora pedig így szól: „csak gondoljak ongára, remegő holdra, a / házra. csak szorítsam arcomra a párnát. és máris elviselhetőbb”. De lehet, hogy mindez csak véletlen egybeesés: ugyan ki és miért kötné össze ennyire az életét a Holddal.

A halálhír délutánján összeültünk egy páran, barátai (más barátai másutt gyűltek össze), de egyikünk se tudta, hogy mi történt vele. Pontosabban: mindannyian tudtuk. Megállapodtunk abban, hogy nem az önvád lesz az alaphang, hogy mit mulasztottunk el vele szemben; és aztán történeteket meséltünk róla. Most sem tudok többet a halála körülményeiről, mint aznap. Nem is nézek utána. Előbb-utóbb úgyis ideér, amit az utolsó óráiról tudni lehet. Vagy maradjon titok. Mint amilyen titokzatos jelenség volt ő maga, Kabai Lóránt. Titokzatos, nyugtalanító, bonyolult, nagyszabású sors, pedig az elmúlt évtizedben közösségi portálokon és a kötetei fülszövegében legtöbbször ezzel a végletekig redukált szöveggel mutatta be magát: „kabai lóránt (1977) kisbetűs, férfi, ír, olvas, firkál stb., miskolcon született, ongán nőtt fel, budapesten él”.

És ezt most hagyjuk el: bocs, Lóri, tudom, hogy kisbetűkkel írtad a nevedet, és kegyeletből nekem is ezt kéne követnem, de nem megy. Talán menne, ha egyszer értelmesen és világosan elmagyaráztad volna, hogy ez mire jó. Kinek jobb így, hogy még a neved írásmódjában is kisebbíted magad? Annak, aki nagybetűk nélkül olvasta a nevedet, és ettől esetleg elhitte, hogy nem is vagy annyira fontos? És ettől neki jobb volt? Vagy neked volt ettől jobb? Ezeket meg kellett volna kérdeznem tőled egyszer.

Itt vannak a könyveid címei. Fel kell ezeket sorolni, mert ez egy nekrológ, és muszáj kiderülnie belőle, hogy fontos voltál: mérhetetlenül fontos! Nemcsak a családodnak, nemcsak a barátaidnak, szeretteidnek, hanem sok száz (inkább több ezer) embernek, mindenkinek, akinek köze van a mai magyar irodalomhoz, művészethez. Mindenkinek, akinek az, hogy „a Lóri” téged jelentett, és senki mást. De erről később.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.