Könyv

Világrepedés

Papp Katalin: Kés a párna alatt

  • Mohácsi Balázs
  • 2019. szeptember 22.

Könyv

Család, szerelem, szex, szakítás, hiány, felnőtté válás – jellemző témái a debütáló köteteknek. De a kézenfekvő témaválasztás ellenére Papp Katalin versnyelve, illetve beszélői pozíciója eloszlatja a sematizmus, a „láttunk már ilyet” gyanúját.

Ennek a szerző tehetségén túl legnyilvánvalóbb oka, hogy vajdaságiként más hatásokból táplálkozik. Üdítő a többek között Ladik Katalin és Sziveri János neoavantgárdja/posztmodernje által inspirált költészetet olvasni a magyarországi költők Kemény Istvántól eredeztethető és a Telep-generáció költőin is megedzett, mára többé-kevésbé köznyelvesült hangja után. Papp lírája a konvencionális témaválasztásával együtt is vagányabb, bátrabb, színesebb, kísérletezőbb a hazai nagy átlagnál.

A nyitóvers, a Tervezés a nagyszülői birtok eladásának vagy megőrzésének családi dilemmája körül forog. Modalitása vallomásos, ám önreflexív és szentimentális mozzanatok is megférnek egymás mellett: „oda fogok kiköltözni, én ezt tudom, / pedig még húsz se vagyok. / Még három év, és befejezem az alapszakot, / már tudni fogom, mikor művészet az építészet, / hogy kell házat tervezni, amiben az élet jó. / De ott egy téglát sem fogok elmozdítani, / színekkel fogom újra­építeni a tereket.” De a második vers rögtön átértelmezi e líra vallomásosságát: „vérző málnabokor vagyok / nedűm cseppenként csorog végig / a leveleken, lassan, akár a harmat / te magadba szívod, felitatom veled, föld / a vérem benned” (Kert). Nemcsak jóval metaforikusabb és erotikusabb beszédmóddal van itt dolgunk, hanem az erősen érzékkeverő írásmód afféle ars poeticus állításként mutatja fel a nyitóversben olvasott „színekkel fogom újraépíteni a tereket” sort. Papp verseiben izgalmasan elegyedik a konkrét az elvonttal, színes, már-már tapinthatóan materiális költői képeket kapunk: „májusban, amikor habos lombúra híznak a fák, / elnyújtózó haragoszöld nők hurkái hullámzanak” (Hagyni). (Ám az önreflexió sem idegen ettől a lírától: „Fehér a tej, ami anyám melléből kifolyik, / belepirulok, / hogy még ehhez sem / szégyellek hasonlítani, / éltető mannaléhez, / ami felnövesztett / olyanná, aki az éhséget nem ismeri” (A mosógép). Hasonló érzékkeverő hatást érnek el a kötetben szereplő fotók is, amelyek szintén a szerző munkái. Ezek már az exponálás pillanatában a tér- és színélmények festményszerűvé alakítását célozták, a realizmus és szürrealista látásmód, vallomásosság és metaforikusság egyaránt jellemzőik, s némelyiknek sikerül egyenrangú alkotásként, nem a szomszédos szöveg(ek) illusztrációjaként megjelenni a kötetben.

A versek további rétegét a pszeudomitikus világ-, illetve szereplőteremtés adja. Ilyen figura Drummó Gergő (akit a szemünk előtt, a kötet harmadik versében teremt meg) és a búzavirágszemű lány. DG természetesen általában a versek Másikjaként jelenik meg (a Hagyni alcímszerű paratextusa: Drummóhoz, lemondóan; A mosógépnél: D. G.-nek, tisztelettel; stb.), míg a búzavirágszemű lány alakja a lírai énnel oszcillál, mosódik össze. DG-vel a viszony tipikus se veled, se nélküled kapcsolatnak tűnik: „téged lesz a legnehezebb itt hagyni / (nem tudom mi űz beléd, vagy te csalsz / magadba). / erdő vagy, / legeslegjobb érzés, ha beléd taposhatok / meztélláb, szoknyában, bugyi nélkül” (Hagyni). Ám gyakoribb, hogy a kapcsolat testi dimenziója válik témává: „álmaimtól sírnak a csókjaidra éhes szeméremajkak” (Hagyni); „Mozgásom alattad levelek tánca a szélben / A tiéd bennem néma hullámverés” (Ali baba); „Lány sem vagyok már miattad, / vágy és tűz jön a köldökömből” (A mosógép); „mondom / Inkább hátulról // Hátulról / De aztán te is / Mint a többiek / Megfordítasz” (Zöldszemű G.).

További hangsúlyos vonulat az anya elvesztésének tematizálása. Az anyához, illetve anyahiányhoz kapcsolódó képek nem köntörfalaznak. Felkavarók, mégsem öncélúak, összességében bátrak: „de megvágtam magam, / a sebből tej folyt, / ebből tudtam, / hogy megváltoztam […] fáj elképzelnem, / hogy te is ott vagy, /érted is eljönnek az angyalok, / itt hagyod a tested, / mellbimbódon a fognyomainkkal / mikor megvágtad magad, / kiszívtam a sebet” (Üvegkoporsó). Sajnos ide köthető a kötet egyetlen látványos hibája is. Az egyébként ciklusokba nem rendeződő versek között az Algor mortis, a Rigor mortis, a Pallor mortis és a Livor mortis című szövegek mind a cím­adásukkal, mind a Hullajelenségek cikluscím alá kerülve fölöslegesen törik meg a kötet ívét. A kötetszerkezet nem indokolja a cezúrát, a versek pedig, mint addig is, hol Drummóhoz, hol az anyához, hol önmagához/alteregójához szólnak.

Érdekes ugyanakkor, hogy a Világrengés című vers a kötet minden állítását elbizonytalanítja, többértelműsíti, felvillantja annak lehetőségét, hogy csupán a kórházban fekvő lírai én hallucinációjáról van szó: „ereimbe erőszakolt folyadékok / bennem, és elképzelem, hogy valamiféle / teremtő vagyok, világrepedés a gerincemben / rügy, ami a Nap felé törekszik, agyamban a vérömleny / éppen virágba boruló fa, piros virággal, ez fontos […] Vajon más istenek is intravénásan kapják / a fájdalomcsillapítót?”

Idehaza 2018 sokak számára az erdélyi Kali Ágnes felfedezésének éve volt. Bízom benne, hogy 2019-ben Papp Katalinra irányul majd hasonló figyelem.

Forum Könyvkiadó (Újvidék), 2019, 64 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.