Vitán felül - Szőllősy András, 1921-2007

  • Molnár Szabolcs
  • 2007. december 13.

Könyv

December 6-án elment Szőllősy András Kossuth- és Széchenyi-díjas zeneszerző, zenetudós. Munkásságát és személyiségét - az aktuális történelmi szituációtól függetlenül - egyedülálló szakmai konszenzus övezte, páratlanul egységes és kiegyenlítetten magas színvonalú életművéről azonban a szélesebb közönségnek kevés fogalma volt.

December 6-án elment Szőllősy András Kossuth- és Széchenyi-díjas zeneszerző, zenetudós. Munkásságát és személyiségét - az aktuális történelmi szituációtól függetlenül - egyedülálló szakmai konszenzus övezte, páratlanul egységes és kiegyenlítetten magas színvonalú életművéről azonban a szélesebb közönségnek kevés fogalma volt. A szűkebbnek se sok, mivel Szőllősy mindent megtett azért (pontosabban fogalmazva: semmit sem tett), hogy protokolláris és üres diskurzusoknak ne váljék tárgyává, így neve nem került fel a jól tájékozottság hitében fecserésző sznob értelmiségi elit listájára. Pedig az elmúlt évtizedben már nem lehetett a kortárs magyar (és az egyetemes) zeneszerzés vezércsillagairól, Kurtág Györgyről és Ligeti Györgyről úgy beszélni, hogy ne mondtuk volna ki reflexszerűen Szőllősy nevét is, a szigorú betűrendet követve ő volt a "harmadik mester". Közszájon forgott az a bonmot is, miszerint Szőllősy volt az a komponista, aki csak a jó műveit írta meg.

Kurtághoz és Ligetihez hasonlóan ő is Erdélyben született. Első éveit Szászvároson töltötte, majd 1926-ban a család Kolozsvárra költözött. Zeneakadémiai tanulmányait 1939-ben kezdte el Budapesten, s ezzel párhuzamosan magyar-francia szakra járt a Pázmány Péter Tudományegyetemre. Már ez a kettős indulás is előrevetítette, hogy Kodály követőjévé fog válni. Nem művészi vagy esztétikai értelemben, a kodályi példa elsősorban a széles körű műveltség és tájékozottság megszerzésére indította. Szőllősy ezekben az években olyan intellektuális fegyverzetet szerzett magának, mely élete végéig biztosította számára a tisztánlátás adományát. Zeneszerzői pályája látszólag későn, a 60-as évek közepe után ívelt fel, de megdöbbentő látni, hogy Szőllősy már ekkor mennyire világos képpel rendelkezett az elkövetkezendő négy évtized zeneszerzésének tévelygéséről, problémáiról és buktatóiról, és mily elegánsan kerülte el őket. Szerencsés időszakban, 1947-48-ban volt ösztöndíjas Rómában, ahol Goffredo Petrassi mesteriskolájába járt. "Róma óriási hatással volt rám. Nem is elsősorban zenei tekintetben, bár Petrassi mellett hihetetlenül kitágult a zenei látóköröm, hanem főként a gondolkodásomat alakította át. A két háború közötti Magyarország szellemi s főként - hogy úgy mondjam - társadalmi légköre nagyon ellenszenves volt számomra. Erdélyben demokratikusabb volt a légkör. (É) A lelki egyensúlyt Róma teremtette meg bennem. Ott kaptam leckét az igazi demokráciából. Itt most nem a politikai demokráciáról van szó, hanem az emberek egymással való kapcsolatáról, az együttélés, egymást tisztelés évezredek alatt begyakorolt szabályairól" - vallotta egy interjúban. A lelki egyensúly, a politikai rendszerek hisztériájának derűs és bölcs szemlélete megvédte őt az utóbb kínosnak tűnő mellékösvényeken való botorkálástól is. Ez a derű volt a személyiségét övező tisztelet aranyfedezete. És még valami. Szőllősy - ebben eltér legnagyobb pályatársaitól - két teljes értékű életművet alkotott. ' az egyetlen, aki Bartókhoz és Kodályhoz hasonlóan a tudomány területén is maradandót hozott létre. Bölcsészdoktori disszertációját (1943) Kodály művészete címmel írta, évtizedekre folytatás nélkül maradó, új szempontok beemelésével. 1948 utáni forráskutatásai, bibliográfiái, műjegyzékei és szövegkiadásai pedig megteremtették az alapot a következő fél évszázad Bartók- és Kodály-filológiájához. Kárpáti János, Szőllősy életművének kiváló ismerője írta az 1967-ben kiadott Bartók Béla Összegyűjtött Írásai I. kötetről: "a munka nemcsak a Bartók-írások nagy összegzése, hanem összegzése mindannak, amit Szőllősy András ebben a témában mintegy húsz éven keresztül tanult, tapasztalt és kiérlelt. A Bartók-filológia - s egyben a magyar zenei filológia - modellértékű klasszikusa ez a könyv, melyet bővíteni bizonyára lehet, de a koncepció tisztaságában, a szerkesztői gondban és pontosságban túlhaladni aligha."

A "modellértékű klasszicizmus" fogalma merül fel, ha végigtekintünk zeneműveinek listáján, bár a modell aligha másolható. A zeneszerzői pálya az 1968-ban komponált III. concertóval ért fel a zenitre, ez a mű hozta meg a nemzetközi elismerést. Ha egy futó pillantást vetünk a műjegyzékére, feltűnik, hogy alig akad rajta kompozíció az 1968 előtti időszakból, s ha Szőllősy szigorával lajstromoznánk darabjait, alig érnénk el a harmincat. Egy tucat kőbe vésett tökélyű, katartikus zenekari darab; tíznél is kevesebb kamaramű, és ugyanennyi vokális kompozíció. Szőllősy ezzel a "kevés" művel is feladta a leckét az utókornak; és csak remélni tudjuk: soha nem kerülünk olyan helyzetbe, hogy választani kelljen egyet a listáról.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.