Könyv

Xaver Bayer: Átlátszó kezek

  • bánza
  • 2019. június 9.

Könyv

Nem sok jóra számíthat hazánkban az 1977-ben, Bécsben született szerző. Úgy tűnik, honunkban (de persze általában a világban is), csak a minimum 500–800 oldalas regényt publikáló írókat jegyzik, és kissé e körbe tartozik, hogy a tévésorozatok is igyekeznek legalább öt-nyolc évadig eljutni. A terjedelem biztosítja a közönség és a kritika szemében a művészi komolyságot, valamint az epikus gondolkodás monumentalitását.

Nos, Xaver Bayer roppant kurta novellákat közöl e kötetében. Nem mindegyik egyperces, de egyik sem igényel 7 percnél többet, a könyvecske elfér a zakózsebben, és igen épületes időtöltést biztosít a tömegközlekedési eszközökön.

Bayer fantasztikus író: kiindulópontja szinte mindig valami egészen hétköznapi helyzet, s ez aztán lassan és fokozatosan, igen finoman megfestett átmenetekkel fordul át valamiféle képtelenségbe, amely szinte követhetetlen a hősök vagy az elbeszélő számára. Igen fontos eleme művészetének, hogy majdnem mindig amolyan „belső” narrátorral dolgozik; egyes vagy többes szám első személyben álló, kissé szenvtelen hang szólít meg, és vonz be másodpercek alatt az elbeszélés belső tereibe, ahol aztán elvész az olvasó is.

Az élők holtak, a hullák elevenek. A táj idilli fészek és gyilkos csapdák sora egyidejűleg. De a nevetés minden rémálmot megszelídít; az egyik legmorbidabb novella summája: „és én se tudok mást mondani, csak elkezdek, mint egy őrült, röhögni”.

Fordította Lesi Zoltán. Kalligram, 2019, 157 oldal, 2500 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.