Film

A belső zsarnok

Andrej Koncsalovszkij: Kedves elvtársak!

  • 2021. szeptember 15.

Kritika

Tiltakozó tömeg gyűlik a térre a nyomorúságos életfeltételek, az egyre romló munkakörülmények miatt. Vörös zászlókat lengetnek, Marx és Lenin képét emelik a magasba.

Lövések dördülnek, előbb a levegőbe, de oszolni sincs idő, már a fegyvertelen embereket lövik. Meg aki arra jár, válogatás nélkül. Hol vagyunk és mikor? Talán 1905-ben, az Orosz Birodalomban? Esetleg ’16-ban végződik mészárlással II. Miklós alattvalóinak tüntetése, miként az Elem Klimovnak a debilizálódott cári rendszer szükségszerű bukását tárgyaló filmjében (Agónia, 1981) látható? Ha megírja bármely nyugati orgánum a valóságos tömeggyilkosság idején, 1962-ben, hogy mindez Novocserkasszkban, a Szovjetunió egyik kisvárosában csakugyan megtörtént, elhiszi akár a legelvakultabb antikommunista is? A sokat látott, egykor szovjet, azután amerikai, de mindig is orosz rendező, Andrej Koncsalovszkij ezt a hosszú ideig titkolt eseményt helyezi új, jelentős életművét mintegy megkoronázó filmje középpontjába, de a gyalázatos történelmi bűncselekmény felderítésénél sokkal többről van itt szó. A históriai vagy politikai vonatkozásoknál nem kisebb szerepet kapnak egzisztenciális szempontok, nemcsak a sztori és a szereplők, hanem az alkotó(k) legszemélyesebb érintettsége tekintetében is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.